• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Slachtoffer in het westerse kristalpaleis

Slachtoffer in het westerse kristalpaleis

11 september 2024 door Peter Pijls

De postmoderne cultuurfilosoof Peter Sloterdijk grossiert meestal in sexy bedoelde oneliners, die vaak met diepere wijsheden worden verward door de media en een publiek dat zo’n vage Duitse wijsgeer wel interessant vindt. Maar ik moet toegeven dat ik in De Volkskrant een interview met hem las dat me bijbleef. Sloterdijk mocht zijn nieuwe boek Het Kristalpaleis verkopen. Het vat zijn filosofie over de globalisering samen. Dat geloof ik verder wel, want de globalisering lijkt me al lang een feit en heeft volgens mij meer voor- dan nadelen, ook voor armen, al zien sommige progressieve mensen dat anders.

Ik ging rechtop zitten door deze uitspraken van Sloterdijk: “De liefde voor ellende is enorm. Het is tegenwoordig de diepste belediging om tegen mensen te zeggen: het gaat je goed. Men heeft jarenlang aan zijn ellende gewerkt, het eigen ik is een artistieke ellende-sculptuur geworden. Wie daar aankomt, is net zo iconoclastisch als een Talibanstrijder die een Boeddhabeeld vernielt.”

Dat herken ik. De afgelopen jaren mocht ik langdurig in ziekenhuizen en klinieken vertoeven. Ik ontmoette daar mensen die er bepaald deplorabel aan toe waren, of zelfs een doodvonnis hadden, en er toch voorbeeldig de moed inhielden. Wat me nog meer opviel was het rituele geklaag van verpleegkundigen en therapeuten, die het erg moeilijk met zichzelf hadden en niet nalieten dat hun patiënten in te wrijven.

Meer recent valt me op dat mensen die in tegenstelling tot mij alles hebben – een hypotheek, een auto en geld op de bank – toch erg tobben over zichzelf en het bestaan.

Dat komt volgens Sloterdijk niet op de laatste plaats omdat wij rijke wereldburgers leven in een kunstmatig geklimatiseerde binnenruimte, beschermd tegen werkelijk gevaar en al te grote schokken. Een ‘gigantische ontspanningsbroeikas’, waar burgers worden verwend en zich over mogen geven aan een vrolijk consumentisme.

Sloterdijk: “Onze zenuwsystemen worden totaal niet op de proef gesteld in een confrontatie met werkelijk gevaar. Het leven is voor het grootste deel in routines geordend. Onze niet of nauwelijks belaste zenuwsystemen hebben een enorme honger naar de catastrofe, die gevoed wordt door de infotainment-beschaving.”

Sloterdijk ziet de therapeuten en de andere helpers als de nieuwe machthebbers, die de bewoners moeten verwennen en ontlasten. Paradoxaal genoeg leidt juist dat streven naar zorgeloosheid tot stress. Klein ongemak wordt opgeblazen tot diepe ellende.

Ook dat herken ik. In de revalidatiekliniek waar ik na mijn onderbeenamputaties weer leerde lopen, bleven juist de ergste gevallen overeind, zoals dwarslaesie-patiënten. Mensen met een betrekkelijk lichte handicap, zoals ik, klaagden er juist enorm op los, waar ze in leken te worden aangemoedigd door therapeuten, of anders wel door bezoek dat gratis medelijden kwam betuigen.

In de geestelijke gezondheidszorg is dat nog erger. Hulpverleners – ik spreek inmiddels uit ruime ervaring – lijken het lekker te vinden als je zielig doet. Dan hebben zij wel een therapie voor je in de aanbieding, of vaker nog: een grote doos pillen. De zieligheidsindustrie heeft voor alle existentiële pijntjes een dure pleister voorradig.

Sloterdijk zegt daar het volgende over: “De eigenlijke heersers in het kristalpaleis zijn de therapeuten. Het eerste wat mensen in het paleis verteld wordt is dat zij gebrekkige wezens zijn die geholpen moeten worden. Dat is een deel van de verwenning. We helpen je perfect te worden, du armes Schwein.”

Al een paar decennia geleden ging de Australische kunstcriticus Robert Hughes tekeer tegen de klaagcultuur, in zijn gelijknamige boek. Hij zag toen al een samenleving bezeten van therapieën. Het recht op het nastreven van geluk was vervangen door een recht op slachtofferschap, dat werd opgeëist door iedereen die zichzelf onderdrukt, achtergesteld of zielig vond.

Dit alles verklaart volgens mij mede waarom de kosten in de geestelijke gezondheidszorg de afgelopen tien jaar zijn verdubbeld. Het lijkt me ook de sleutel voor de opkomst van de participatiesamenleving, waarmee vooral liberalen bedoelen dat iedereen het zelf lekker mag uitzoeken, zwakkeren voorop. We hebben elkaar en onszelf zo lang zielig gevonden, dat hulp voor mensen die het echt nodig hebben, zoals demente ouderen, onbetaalbaar is geworden. Daarmee mogen we onszelf van harte feliciteren.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Peter Pijls Tags: geestelijke gezondheidszorg, Het Kristalpaleis, kosten, participatiesamenleving, Peter Sloterdijk, Robert Hughes, westerse kristalpaleis

Lees ook:

  1. Is een participatiesamenleving haalbaar?
  2. De doe-het-zelf magistrale bereiding en de zorgverzekeraar
  3. Ardan – boodschappen
  4. De eeuwige jonkojongen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Erik Hoogcarspel zegt

    12 september 2024 om 09:14

    Hulde: kristalhelder en juist de klagers kunnen extreem venijnig en wraakzuchtig worden. 😁

    • Peter Pijls zegt

      17 september 2024 om 02:36

      Deze klagers bellen nooit. Ik zie ze nooit )meer).

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.