• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Een rolmodel en een mystica: Etty Hillesum

Een rolmodel en een mystica: Etty Hillesum

1 mei 2024 door Peter Pijls

In deze turbulente tijden, waarin de wereld meer dan ooit in de ban is van zinloze massamoord, klamp ik me vast aan een vrouw die al decennia een rolmodel voor me is.

Haar naam is Etty Hillesum.

Zij was een joods-Nederlandse schrijfster en mystica. Decennia na haar dood in Auschwitz verwierf ze wereldfaam door de publicatie van haar dagboek Het verstoorde leven.

Dat beschrijft de Werdegang van een etherische ziel, een godszoeker die het tot haar levensdoel verhief om aan een wereld vol dissonanten niet de kleinste dissonant te willen toevoegen.

Etty Hillesum ontvluchtte de Holocaust niet. Ze kreeg de kans om onder te duiken, maar ze weigerde: principieel wilde ze het lot van haar volk delen. Dat maakt haar nog altijd omstreden onder een deel van de joodse gemeenschap in Nederland.

Als lid van de Joodse Raad deed ze sociaal werk in deportatiekamp Westerbork, dat ze in haar dagboek omschreef als ‘de hel’. Ze maakte van de gelegenheid gebruik enkele joodse kinderen te helpen ontsnappen. Tot ze zelf een gevangene werd. Uiteindelijk werd ze op de trein naar Auschwitz gezet. Naar verluidt stapte ze zingend in een veewagon. In Auschwitz werd ze rond 30 november 1943 vergast. Etty Hillesum was toen 29 jaar. Ook haar ouders en twee broers werden vermoord door de nazi’s.

Deze intelligente jonge vrouw – ze studeerde rechten en Slavische talen – weigerde ondanks alles de Duitsers te haten. Ze schreef: “En al zou er nog maar één fatsoenlijke Duitser bestaan, dan zou die het waard zijn in bescherming genomen te worden tegen de hele barbaarse bende en om die ene fatsoenlijke Duitser zou men dan niet haat mogen uitgieten over een geheel volk.”

Vergevingsgezindheid van die orde zou ons allen tot voorbeeld mogen strekken, zeker in deze door polarisatie en massahysterie gedicteerde tijden.

Etty Hillesum zocht altijd de stilte in zichzelf. Ook daarom is ze een rolmodel voor me. Ik verloor veel in het leven, inclusief substantiële delen van mijn lichaam door amputaties, maar ik leerde wel in mezelf te schouwen en daar de troost van stilte te vinden, vooral nu ik gekozen heb voor een leven in afzondering.

Ik werd een heremiet; ik leid een leven van contemplatie en bezinning. Daarnaast laat ik me graag door alle wateren wassen die het bestaan te bieden heeft.

Ook daarin stimuleert Etty Hillesum mij. Niet voor niets werden haar brieven uitgegeven onder de titel Het denkende hart van de barak.

Niet dat ik mezelf verder met deze joodse mystica wil vergelijken, daar ben ik dan weer te Limburgs voor. Maar ook Etty Hillesum was niet afkerig van alledaagse geneugten. Ze had relaties met meerdere mannen tegelijk, en de grote liefde van haar leven was een Duitse (!) handlijnkundige, Julius Spier, die haar ten tijde van hun relatie aanmoedigde te beginnen met een dagboek.

“Men zou een pleister op alle wonden willen zijn”, schreef ze daarin. Nou kon Etty Hillesum af en toe wat geëxalteerd overkomen. Dat moeten we haar vergeven, gezien haar jeugd, maar ook ik probeer iedere dag een wondje te behandelen. Al was het maar door belangeloos naar iemand te luisteren, zonder te oordelen of te veroordelen.

Het dagboek van Etty Hillesum is wat mij betreft onverminderd actueel. Want Auschwitz is geen voltooid verleden tijd. Gemarteld, vervolgd en gemoord wordt er as we speak volop in deze wereld. We kennen de schuldige landschappen.

Misschien leven in die oorden de Etty’s van deze tijd, die hun hoopvolle en humanistische bespiegelingen vastleggen in een dagboek. De tijd zal het leren.

Net als Etty Hillesum hield ik een dagboek bij, decennialang nog wel. Niet dat het ooit zal worden uitgegeven – het is maar onbeholpen geurm- en genavelstaar, en op een dag zal ik die schriften vernietigen – maar ze hielpen wel mezelf te leren kennen en te reflecteren op m’n leven. Ook in dat opzicht was Etty Hillesum een voorbeeld voor me.

Ik mag veel langer leven dan zij deed. Toen zij op 29-jarige leeftijd de gaskamer werd ingejaagd, was ik op die leeftijd een tobberige, rusteloze, zoekende ziel. Ik wist nauwelijks wie ik was, zij had al het stadium van zieneres en halve heilige bereikt.

Etty Hillesum knielde – ook letterlijk – voor een god die ik niet ken, en waarschijnlijk nooit zal leren kennen. Ik ben een onwetende, sceptische atheïst; zij was een holistische apostel tegen wil en dank, die haar joods-zijn oversteeg en zonder dogma’s verlossing en verlichting zocht. Niet alleen voor zichzelf, maar voor iedereen.

Ze zocht god, maar vond de gaskamer. Dat was haar tragiek.

In die bijna masochistische zelfverloochening kan ik haar niet volgen. Ik zou me nooit willoos naar de slachtbank laten leiden. De marteldood is een zinloze dood, zeker als die vermijdbaar is. Maar misschien ben ik een lafaard zonder principes.

Het is inmiddels alweer decennia geleden dat ik haar boeken las. Na mijn echtscheiding gaf ik ze aan mijn zoon. Ik mag hopen dat hij ze op een dag lezen zal.

Het is niet erg dat ik Het verstoorde leven en Het denkende hart van de barak niet bij de hand heb. De boeken van Etty Hillesum resoneren voor altijd na in mijn wezen. Meer dan ooit, eigenlijk.

Zelf leek ze te voorzien dat ze ooit, na haar dood, wereldfaam zou krijgen. In haar dagboek schreef ze: “Ik zal door vele landen reizen en de gezichten der mensen zal ik als even zovele landschappen bereizen. Vanuit alle hoeken der wereld, waar ik zijn zal, zal ik iets te zeggen hebben tegen de mensen, op mijn eigen bescheiden wijze, maar ik heb iets te zeggen op mijn eigen wijze.”

Ze kreeg gelijk.

Categorie: Columns, Geluk, Mensenrechten, Peter Pijls Tags: Auschwitz, de Werdegang, Etty Hillesum, gaskamer, godszoeker, Het denkende hart van de barak, Het verstoorde leven, holocaust, Joods, Joodse Raad

Lees ook:

  1. Internationale Herdenkingsdag voor de Holocaust
  2. Requiem voor Auschwitz
  3. Bieke Vandekerckhove – haar visie op lijden, nuchter en scherp
  4. TV – de Boeddhistische blik – Het denkende hart van Etty Hillesum

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Renske zegt

    2 mei 2024 om 09:11

    Wat een mooi artikel.
    Ik heb net de biografie: Etty Hillesum, het verhaal van haar leven (Judith Koelemeijer, 2022) gelezen. Een heel leesbaar boek waarin de ontwikkeling en het denkproces van Etty Hillesum goed worden beschreven. En het klopt wat je in je artikel schrijft. Rolmodel en mystica. Ze blijft in je hoofd zitten, geeft veel om over na te denken. In al haar eenvoud een indrukwekkende vrouw.

    • peter pijls zegt

      2 mei 2024 om 13:47

      Hallo Renske, bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens.

Primaire Sidebar

Door:

Peter Pijls

Peter Pijls werkte 23 jaar als journalist. Een optelsom van verslavingen en andere psychische kwetsbaarheden maakten hem juridisch arbeidsongeschikt. Op zijn tiende viel hij van zijn katholieke geloof af. Sindsdien is hij dolende. Peter vindt de meeste boeddhisten best aardig. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.