• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Kennen en weten (1)

Kennen en weten (1)

19 februari 2024 door Dharmapelgrim

Een kenmerkende werkwoord dat direct met ‘kennen’ en ‘weten’ te maken heeft is ‘leren’. Leren is een vaardigheid waaraan de maatschappij zoveel waarde hecht dat het kinderen verplicht ermee bezig te zijn. Deze verplichting is zelfs wettelijk vastgelegd. Bovendien klinkt tegenwoordig ook de indringende oproep om levenslang te blijven leren. Zouden mensen zonder deze maatschappelijk opgelegde plichten ophouden met leren? Ik denk het niet. Leren hoort bij het leven, zoals ademen.

Tussen ‘kennen’ en ‘weten’ zit verschil. Weten slaat meer op objectieve feiten en materialistische zaken. Kennen heeft vooral betrekking op subjectieve ervaringen en immateriële onderwerpen. Zo kun je zeggen: “Ik weet waar Jan en Piet wonen, maar ik ken Jan goed maar Piet eigenlijk niet.” De oude Grieken beitelden boven de ingang van hun orakel van Delfi de woorden ‘ken uzelf’. Dat geldt ook voor jou, als lezer van het BD. Daarmee bedoelen ze niet dat jij jouw eigen curriculum vitae uit het hoofd moet kunnen opdreunen, maar dat je moet inzien dat je mens bent als alle anderen: iemand met goede en slechte eigenschappen en tot alles in staat. ‘Ken uzelf’ is dus wat anders dan ‘weet uzelf’. Dat je bestaat weet je wel. Of je jezelf ook echt kent? Dat is de vraag. Hetzelfde geldt voor je ouders, vrienden, partners, collega’s, kinderen, vijanden, concurrenten… je weet dat ze er zijn. Hoe goed of slecht ken je ze?

Een ander kenmerkend werkwoord hier is ontdekken! Ontdekken kun je vertalen met: ergens het dek van afhalen. Daardoor leer je kennen wat tot dan toe voor jou verborgen was. Je kunt het daardoor ook herkennen en erkennen, in de diverse betekenissen die deze woorden hebben. Realiseer je dat alles wat jij ontdekt, er al is voor het aan het licht komt. Het ontstaat niet pas op het moment dat je het ontdekt. Newton heeft bijvoorbeeld de zwaartekracht ontdekt. Hij heeft die niet uitgevonden, want de zwaartekracht bestond al voor Newton zijn ontdekking deed. Ik denk overigens dat Newton niet de eerste was die de zwaartekracht ontdekte. Ieder kind dat iets laat of ziet vallen, ontdekt immers diezelfde zwaartekracht. Het uitzonderlijke van Newton was dat hij daar als eerste iets over op papier zette waardoor wetenschappers ermee aan de slag konden. Ze gingen er ingewikkelde proeven mee doen en lieten er berekeningen op los. Zo zie je dat weten eigenlijk van iedereen is, maar dat er zodra iemand daar weetjes (kennis) van maakt, er wetenschap ontstaat. Wetenschap zou eigenlijk kennisschap moeten heten! Wetenschap bestaat dus vooral uit weetjes, en ik denk dat de leerplicht in het leven is geroepen om zoveel mogelijk weetjes in kinderkopjes te stampen. Daardoor kan de maatschappij van alle weetjes profiteren wanneer de kindertjes – als ze eenmaal groot zijn geworden – ermee aan de slag gaan. Of dat ook altijd zo is, is maar de vraag, want het lijkt erop dat lang niet alle volwassenen altijd verstandig omgaan met wat ze weten. Ze kennen zichzelf, anderen en de wereld waarin ze leven eigenlijk onvoldoende. Ze hebben zelfs nooit geleerd wat dat is: zelf ont-dekken. Ik vind het zelf allemaal nogal verwarrend, om eerlijk te zijn.

Ik zeg het nog maar eens: wat jij ontdekt is er al voor jij het voor het voor eerst zelf bewust waarneemt. Anderen hebben vóór jou de werkelijkheid al ontdekt en verkend. Onze  verre voorouders kwamen zelfs op het idee om van alles en nog wat te coderen, waardoor ze vat konden krijgen op de werkelijkheid om hen heen. Zo ontstonden woorden, getallen, namen, symbolen en ga zo maar door. Om overzicht te houden schreven, tekenden, schilderden en beeldhouwden ze hun ideeën over de werkelijkheid op perkament, papier, doek, en steen. Ze stopten eerst van alles in kannen en kruiken of in kisten, kratten en dozen. Later legden wat zij belangrijk vonden vast op film, of spraken het in op geluidsdragers. Tegenwoordig loaden mensen hun ontdekkingen up in “the cloud”. Dat was en is allemaal heel handig, want zo konden en kunnen mensen met elkaar over ontdekkingen blijven praten. Steeds meer mensen denken nu zelfs dat ze vat op de werkelijkheid krijgen door alle weetjes die ze geleerd hebben. Ze realiseren zich echter niet dat wat kinderen op school ‘leren’, voor het overgrote deel bestaat uit klakkeloos overnemen van ontdekkingen die anderen voor hun tijd hebben gedaan.

Eigenlijk zijn de meeste ontdekkingen die jij doet dus gewoon ‘tweedehands’. Je hebt iets ontdekt dat een ander voor jou ook al had ontdekt en weer een ander voor hem enzovoorts. Derdehands dus. Of vierdehands, honderstehands of misschien zelfs duizendstehands. Betekent dit dat alles inmiddels al ontdekt is? Nee hoor. Rond het begin van de twintigste eeuw dacht men dat overigens wel, maar inmiddels weten we beter. Geleerden hebben ontdekt dat we nog verschrikkelijk veel niet weten. Er zijn nog veel weetjes die nog nooit door iemand zijn opgeschreven, getekend, geschilderd, gebeeldhouwd, gefotografeerd, vastgelegd op films, ingesproken of in kaart gebracht. Het houdt ook in dat jij hoogstpersoonlijk onderscheid kunt maken tussen alles wat jij zelf in werkelijkheid ervaart en alles wat anderen voor jou of tegelijkertijd met jou hebben ervaren en nog gaan ervaren. Alles wat jij hebt geleerd, leert en nog gaat leren, belemmert je om de werkelijkheid te ervaren zoals ze is. Schoolse kennis, boekenwijsheid en informatie afkomstig van moderne media bestaat uit nieuw dek, waaronder de werkelijkheid zich voor jou verbergt.

Was alles maar zo simpel dat je erop kon vertrouwen dat alles honderd procent klopt wat er ooit is getekend, geschilderd, gebeeldhouwd, gefotografeerd, vastgelegd op films, ingesproken of in kaart gebracht. Helaas. Niet dat rekensommetjes ineens niet meer kloppen, dat niet… maar neem bijvoorbeeld geschiedenis. Je zou denken dat geschiedenislessen weergeven wat er precies in het leven is gebeurd. Maar dat is niet zo. Geschiedenislessen geven weer wat bepaalde mensen willen dat jij gaat denken dat er is gebeurd. Het is ook niet moeilijk om onwelgevallige gebeurtenissen uit het verleden nooit te beschrijven of zelfs uit lesboeken te laten schrappen. Sommige regimes geven daar zelfs opdracht toe. Geschiedschrijvers kunnen de geschiedenis dus naar hun eigen hand of naar de hand van hun opdrachtgevers zetten.

Aardrijkskundelessen zijn er om jou een beeld te geven van de wereld zoals die volgens de opstellers van die lessen hoort te zijn. Zo zie je op sommige wereldkaarten dat Groenland groter is dan Australië, terwijl het op andere kaarten andersom is. Op Europese kaarten ligt Europa netjes in het midden van de wereld, maar op Chinese kaarten ligt China daar. Ieder land kan zichzelf in het midden van de wereldkaart plaatsen! En wat voor geschiedenis en aardrijkskunde geldt, gaat eigenlijk op voor vrijwel alles in geschreven of gedrukte teksten, op doek of film, gegoten in beton of ge-upload in de ‘cloud’. Is iets … waar of niet waar? Wie zal het zeggen? Die vraag wordt de komende tijd steeds belangrijker doordat moderne technieken het mogelijk maken om iedereen van alles te laten zeggen dat ze nooit hebben gezegd of uit zichzelf zullen zeggen, en mensen te laten verschijnen waar ze nooit zijn geweest, zijn of heengaan.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs Tags: Getallen, ken uzelf, l;eren, namen, Newton, ontdekken, symbolen, tweedehands, woorden

Lees ook:

  1. Wat is de betekenis van ‘rishi’? Antwoorden op levensvragen
  2. Dharmapelgrim – Over woordgebruik
  3. Wijsheid in de taal
  4. Lief voor dieren, lief voor mensen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.