• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Kennen en weten (2)

Kennen en weten (2)

26 februari 2024 door Dharmapelgrim

Neem nu eens afstand van alles wat je hebt geleerd en intuïtief weet of denkt te weten, al is het maar voor even. Alleen op die manier kun je namelijk de werkelijkheid waarnemen zoals deze is om haar onbevooroordeeld tegemoet te kunnen treden. Afstand nemen betekent niet: vergeet alles maar (lees ook de volgende alinea’s!). Je hoeft of moet niets vergeten. Je haalt alleen alle deklagen weg die over de werkelijkheid heen liggen. Die deklagen zijn daar overigens door jezelf overheen gelegd, door van alles en nog wat voor ‘waar’ aan te nemen, zonder het hoogstpersoonlijk zelf te toetsen. Wacht even… dat kan natuurlijk niet eens, alles zelf toetsen. Een mensenleven is gewoon te kort om dat te doen. Laat ik het daarom anders formuleren: schep bewust ruimte door twijfel toe te laten. Van (mogelijke) vooroordelen of zelfs eindoordelen (zeker weten!) stap je over op voorlopige oordelen (misschien …). Voortaan is iets zoals je hebt geleerd en dagelijks nog bijleert zoals het is… tot er nieuwe informatie beschikbaar komt waaruit blijkt dat het misschien toch net even wat anders is. Alles is daardoor altijd voorlopig, om keer op keer weer op een nieuwe manier voorlopig te worden. Ontdekken is immers laag voor laag wegnemen van alles dat de naakte werkelijkheid voor je verborgen houdt. Als je dat doet, zal jouw actueel ervaren jou steeds duidelijker de samenhang tonen van alles dat ‘is’, tot de kunstmatig door jou zelf én anderen gedefinieerde grenzen van jouw ‘ikje’ wegvallen. In theorie kan dit in een fractie van een seconde gebeuren. Ogenblikkelijk! In de praktijk kan het evenwel heel lang duren, doordat het vaak moeilijk is afstand te nemen van vermeende zekerheden.

Begin met het aanpassen van jezelf aan de omstandigheden. Dat houdt in dat je alles dat je weet als te betwijfelen uitgangspunt neemt. Met alles dat je weet bedoel ik alle ‘weetjes’ en alle daarbij horende meningen en wat al niet meer. Vanaf zo’n voorlopig ware (doch te betwijfelen) uitgangspunt ga je stap voor stap verder met jouw persoonlijke ontdekkingsreis. Van uitgangspunt naar uitgangspunt. Iedere dag opnieuw, omdat ieder dag ‘the first day of the rest of your life’ is. Wat andere zeggen en aanreiken, is wat anderen zeggen en aanreiken. Niet meer, niet minder. Dat geldt ook voor deze tekst. Best kans dat anderen gelijk hebben, maar zeker is het nooit. Best kans dat ze ongelijk hebben, maar dat is ook nooit zeker. Aarzel niet om te twijfelen. Ontdek het zelf.

Kortom: wil jij de werkelijkheid in en om jezelf leren kennen? Wil jij ontdekken wat ‘werkelijkheid’ werkelijk is? Schuif dan alles wat je ooit hebt geleerd terzijde. In ieder geval tijdelijk. Doe dat voor alle zekerheid ook maar met jouw persoonlijke eerstehands ervaringen en ontdekkingen. Alles wat je ooit hebt geleerd belemmert jou namelijk de werkelijkheid ‘open minded’ te ontdekken. Verwijder alle sluiers en deklagen die zich tussen jou en de werkelijkheid in bevinden. Daar hoef je eigenlijk niks voor te doen. Laat de mist van ‘weetjes’ maar gewoon optrekken door alle tweede-, derde-, vierde- en zoveelste hands ervaringen en ontdekkingen als irrelevant te beschouwen. Je zult ervaren dat jij één bent met de werkelijkheid. Er is immers geen werkelijkheid zonder jou.

Weten heeft geen centrum. Ook niet in het hoofd! Het is juist de bedoeling om ieder denkbeeldig centrum daar weg te halen! Als je toch een kenniscentrum wilt, projecteer het dan maar ergens in je darmen. Jouw darmen zijn minstens zo belangrijk als je hersenen. Verstandige mensen hebben soms veel aan hun hoofd, maar dat maakt ze ook ‘topzwaar’ waardoor ze gemakkelijk uit balans zijn te brengen. Ik bagatelliseer het enorme nut van de hersenen voor het ‘mens zijn’ zeer zeker niet. Ik waardeer ook de ongeëvenaarde capaciteit van de hersenen om ‘weetjes’ op te slaan en te verwerken. Maar jouw hersenen zijn NIET het centrum van de werkelijkheid, ook niet van kennis over of weten van de werkelijkheid. Dat heeft geen centrum. Althans, geen duidelijk aanwijsbaar centrum, want niemand weet waar het centrum van universum precies ligt. Het centrum is overal. De werkelijkheid zoals die is, dát is het centrum! Daar heb je weinig houvast aan, denk ik. Om je tegemoet te komen helpt het volgende: overal waar jij jouw aandacht op vestigt… dáár ligt het! In de praktijk betekent het dat jij bepaalt waar het centrum van de realiteit ligt door jouw aandacht ergens op te vestigen. Wanneer jouw aandacht van hot naar haar zwabbert, zwabbert het centrum mee. Is jouw aandacht verslapt? Dan is ook het centrum slap. Maar wat voor jou geldt, geldt ook voor anderen.

Als je bij jezelf wijsheid wilt ontwikkelen, accepteer dan dat veel zaken overal ter wereld eigen benamingen en omschrijvingen hebben. Dat komt mede doordat er net zoveel standpunten zijn om naar de werkelijkheid te kijken als er mensen zijn. Geen mens staat immers op exact dezelfde plaats. Om diepte te kunnen zien heeft ieder mens zijn beide ogen nodig. Met slechts één oog is het onmogelijk. Om ‘diepte’ in de werkelijkheid te kunnen waarnemen moet je de werkelijkheid ook minstens vanuit twee standpunten benaderen. Het is soms zelfs verhelderend om de werkelijkheid vanuit meer dan twee uiteenlopende standpunten te kijken, zeg drie, vijf of tien. Aan standpunten die dichtbij die van jezelf liggen, heb je minder dan aan standpunten die verder van de jouwe afliggen. Hoe verder standpunten uit elkaar liggen, hoe beter. Het zal je snel duidelijk zijn dat ‘de waarheid’ inderdaad hoogstwaarschijnlijk ergens in het midden ligt.

Iedereen weet wel eens iets intuïtief of voelt intuïtief iets aan, zelfs mensen die zeggen dat intuïtie klinkklare nonsens is. Wat is dat dan, intuïtie? Het is ‘iets’ weten, kennen, aanvoelen zonder dat jij je ervan  bewust bent waar dat weten, kennen of aanvoelen vandaan komt. Het is er ineens en lijkt nergens op gebaseerd. Dat lijkt inderdaad alleen maar zo. Jouw zintuigen nemen veel meer waar dan wat jij bewust ziet, hoort, ruikt, proeft of voelt (zie: vorige bijdrage). En jouw brein neemt ook meer waar dan alleen jouw eigen gedachten! Het voert te ver om dat nu te behandelen, maar het is minder vreemd dan je misschien denkt: jouw hele lijf is een levende antenne. Jouw lijf, inclusief jouw brein, neemt van alles waar en reageert daar zo nodig direct op. Je kunt intuïtie daarom wat mij betreft omschrijven als: een directe uiting van weten, kennen en aanvoelen van de werkelijkheid buiten jou ‘denken’ om! Jouw intuïtie bestaat uit impressies die gebeurtenissen in en om jou heen in jouw lijf (inclusief dus jouw brein) achterlaten. En omdat jouw lijf snel reageert op prikkels die nooit tot jouw bewustzijn doordringen, lijkt het alsof intuïtie nergens op gebaseerd is. Zodra je meer op jouw intuïtie gaat vertrouwen, ontdek je dat je veel meer weet dan je onder woorden kunt brengen, doordat er voor allerlei impressies (nog) geen woorden bestaan. Daardoor is het vrij lastig om dat ‘weten’ door te geven aan anderen. Wat wél kan, en waar bijzondere leraren al eeuwenlang instructies voor geven, is leren hoe je met jouw intuïtie om kunt gaan. Een probleem daarbij is wel dat het lastig is de goede, betrouwbare leraren te onderscheiden van de charlatans en non-valeurs. Voorzichtigheid is op zijn plaats, want lang niet alles wat je intuïtief weet of aanvoelt is nuttig, positief, waardevol en wijs. Je kunt je door jouw eigen intuïtie net zo goed laten misleiden en laten belasten als door kennis die je langs traditionele weg (school!) opdoet. Blijf twijfelen. Heel gezond. Gebruik wel je verstand. Daar heb je het voor.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk Tags: 2, afstand nemen, betrouwbare leraren, brein, deklagen, ik, impressies, kennis en weten, ruimte scheppen, werkelijkheid waarnemen, wijsheid

Lees ook:

  1. Guy – Gedachten (2)
  2. Het jaar 2019 – dag 65 – terugtreden
  3. Guy – Gelijkmoedigheid (P. upekkha)
  4. Over de Lotus-soetra (4):  Vier wetten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.