• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Jouw instrument (2)

Jouw instrument (2)

29 januari 2024 door Dharmapelgrim

Soms hoor je dat wel eens: “ Ga in je eigen kracht staan!” Dat klinkt mooi, maar je schiet daar niks mee op als je geen idee hebt waar je dan moet gaan staan. Probeer dit eens: stel je voor dat er vanuit jouw ledematen kabels lopen naar de bodem van het centrum van jouw lijf (die bal in je buik, weet je nog – vorige bijdrage). Dat punt ligt op de lijn die loopt van dijbeenkop naar dijbeenkop. Precies in het midden komen alle kabels samen in dat ankerpunt, iets boven jouw schaambeen in jouw onderbuik. Het is evenwel meer dan alleen een denkbeeldig ankerpunt. Het is jouw krachtcentrale die al jouw fysieke mogelijkheden ondersteunt. Zo beschouwd beginnen jouw armen niet in jouw schouders, maar in jouw onderbuik. Je zult merken dat zo’n verlengde arm krachtiger is dan een korte arm vanuit de schouder en dat het je minder moeite kost die kracht te gebruiken en vast te houden. Hetzelfde geldt voor je benen. Die beginnen niet bij je dijen, maar ook in dat krachtcentrum in je onderbuik. Helaas zul je de kabels waar ik het over heb in geen enkel anatomie- of fysiologieboek terugvinden. Het zijn namelijk geen anatomische structuren en geen fysiologisch bekende feiten. Jouw fysieke krachtcentrum en alle verbindingen die dat centrum heeft met de verschillende delen van jouw lichaam behoren tot jouw onstoffelijke interne werkelijkheid. Iedere keer wanneer jij terugkeert naar jouw krachtcentrum, keer je terug naar het punt waarin de energetische verbinding tussen jouw stoffelijk lichaam en jouw psyche bijna tastbaar zijn.

De kogelstoter die vanuit zijn krachtcentrum stoot, stoot de kogel verder dan de atleet die “in zijn hoofd blijft zitten”; de discuswerper en de speerwerper werpen verder; de sprinter rent sneller; de marathonloper houdt het langer vol; de judoka staat steviger en ga zo maar door. Natuurlijk moet je bij heel veel zaken je koppie gebruiken, maar het is precies wat je zegt: je moet het gebruiken. Je moet nooit in dat koppie blijven zitten. Jouw hersenen zijn een orgaan, net zoals je maag, je lever en nieren organen zijn. Ieder orgaan heeft een functie. Maar elk orgaan is gewoon een stoffelijk ding. Je kunt het ontleden tot afzonderlijke cellen, bestaande uit moleculen die weer uit atomen bestaan. Maar het krachtcentrum in jouw onderbuik is geen ding dat uit stof bestaat. Het is een energetische realiteit. Stoffelijk dingen en energetische realiteiten zijn totaal verschillende kwaliteiten.

Seks dan. Seks omvat elke vorm van gedrag dat te maken heeft met zowel de geslachtsorganen als mentale opwinding. En en dus. Een stijve penis of een natte vagina alleen is nog geen seks. Mentale opwinding alleen is ook geen seks. Jouw penis of vagina hoort bij jouw lijf zoals dat is, net als jouw tepels, tong, lippen, hals, oorlellen, knieholtes of moedervlekken, maar zodra de wil erbij komt verandert alles wat je met jouw lijf doet of ermee laat gebeuren in een door jou ‘gewilde’ zaak. Seks impliceert betrokkenheid van de wil. Jouw wil, niet die van een ander. Maar seks vanuit het hoofd is een slap aftreksel van seks vergeleken met seks vanuit het krachtcentrum in jouw onderbuik. Wanneer je kust terwijl je met je hersens aan kussen denkt, kus je nog niet voor de helft zo intens dan wanneer je kust vanuit het gevoel, de energie, die opgeslagen ligt in je krachtcentrum. Denk niet aan de kus die je geeft of ontvangt! Beleef iedere kus als gever én ontvanger tegelijk, vanuit jouw centrum, die bal in je buik. Laat de energie die daar zit de kus instromen en ervaar wat er dan gebeurt. En wat voor kussen geldt, geldt voor alles wat met seks te maken heeft. Als je dat doet, maakt het zelfs niks uit of je wel of niet iets met jouw penis of vagina doet of laat gebeuren. Hoe vreemd het wellicht ook klinkt: dat wordt een bijzaak!

Je gebruikt jouw lijf als instrument voor veel meer dan seks alleen. De motoriek is een belangrijk aspect, maar niet het enige. Je gebruikt je lichaam ook voor communicatiedoeleinden. Dat doe je zelfs onbewust. Hè? En die betrokkenheid van de wil dan? Die betrokkenheid is er altijd, zij het vaak op de achtergrond, als een in slaap gesukkelde thuisblijver of als een monddood gemaakte, ingepakte wijsneus. De wijze waarop jij je presenteert aan anderen, bepaalt in hoge mate de reacties die jij op jouw verschijnen krijgt. Daarbij speelt de uitstraling van jouw ‘zijn’ de hoofdrol. Die uitstraling kun je misschien voor mensen die uitsluitend oppervlakkig kijken verhullen door de keuze van je kleding, kapsel en make-up, maar iemand die gevoelig is voor lichaamstaal en open staat voor wie jij werkelijk bent, kijkt daar dwars doorheen. Een onzekere, in zichzelf verdeelde en daardoor krachteloze persoon straalt onzekerheid, verdeeldheid en krachteloosheid even onmiskenbaar uit in driedelig kostuum of avondjurk als in sportkleding of pyama. En een zelfverzekerd mens uit één stuk blijft zelfverzekerdheid en heelheid uitstralen, ongeacht of hij als koning of als bedelknaap gekleed is. Jouw lichaamshouding en jouw manier van bewegen verraden of je gecentreerd bent of hopeloos in jezelf verdeeld. Of je nu een houten Klaas bent of een gracieuze hinde, een atleet of een lappenpop, wanneer jij in jouw krachtcentrum zit, straal je kracht uit.

Vanuit het krachtcentrum in je onderbuik heb je alle mogelijkheden om de lichamelijke functies en processen die onder invloed van jouw wil staan verder te ontwikkelen. Wat houdt dat in? In de eerste plaats houdt het in dat je jouw lijf steeds beter in de hand leert houden, als een instrument waarmee jij jezelf tot uitdrukking brengt. Vanuit het krachtcentrum spreken, geeft jou als spreker een krachtiger stem. Vanuit het krachtcentrum zingen maakt je een betere zanger. Het helpt namelijk absoluut bij het ontwikkelen van ademsteun, waar zangpedagogen alles van afweten. Als atleet kun je vanuit jouw krachtcentrum sneller lopen, verder of hoger springen, behendiger wenden en keren (als voetballer) en ga zo maar door. Allemaal mooi meegenomen, maar het is niet het belangrijkste, want aan elke carrière komt een einde, of het nu om een sportcarrière gaat of om een andere. Ontwikkelen vanuit jouw krachtcentrale draait om iets anders. De wijze waarop en de activiteiten waarvoor jij jouw lichaam gebruikt, laat veel zien van de persoonlijke ontwikkeling die jij als eigenaar van dat lijf hebt doorgemaakt en nog steeds doormaakt. Het werkt ook andersom: de zorgvuldigheid of onzorgvuldigheid waarmee jij jouw lijf als instrument gebruikt, beïnvloed jouw ontwikkeling als mens. Een egoïstisch gebruik versterkt vooral jouw “ik”, jouw ego. Onder egoïstisch gebruik versta ik ieder gebruik waarbij genot en behoeftebevrediging voorop staat. Daar staat een totaal ander gebruik van het lichaam tegenover: dienstbaarheid. Het komt daarbij niet zozeer aan op spierkracht, seksuele hoogstandjes of uiterlijke schoonheid, maar op het zichtbaar laten worden van mentale kracht, geestelijke vruchtbaarheid en innerlijke schoonheid. Het krachtcentrum levert dan niet zozeer brandstof voor het laten rollen van spierbundels maar meer voor het laten schijnen van licht. In overdrachtelijke zin.

Categorie: Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Gezondheid Tags: ego, eigen kracht, genot en bevrediging, hersenen, krachtcentrum, motoriek, onderbuik, penis, persoonlijke ontwikkeling, schijnen van licht, seks, vagina

Lees ook:

  1. Dick – Vrijen zonder deadline
  2. Over Theologie 29 – Even tussendoor…
  3. Met heel je wezen
  4. Waar is het ego van mijn vader gebleven – geworteld zijn

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.