• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Een passend sociaal verhaal voor de nieuwe tijd

Een passend sociaal verhaal voor de nieuwe tijd

20 juli 2023 door gastauteur

Een revolutie kan soms diep verstopt zitten, zij was er opeens, maar er waren tekenen, er waren mensen met voorkennis. En het kwam, wat omfloerst misschien ook in de krant te staan.

Bij revoluties denk je misschien alleen maar aan wilde acties en grote zichtbare transities, zoals die tegenwoordig vaak genoemd worden. Er zijn echter ook grote, ingrijpende veranderingen mogelijk, met de bijbehorende vloedgolf van actie en emoties, die doorzetten, terwijl men maar net beseft wat er speelt. Dan loopt de actie als het ware voorop, terwijl de voltrekkers ervan het nog maar nauwelijks beseffen.

En nu dan, waar slaat deze beschouwing nu op? Naar het schijnt kun je systeemveranderingen doorvoeren die zich weliswaar baseren op zichtbare verschijnselen, maar vooral succes hebben door de gezamenlijkheid van zowel de problemen, als de oplossingen. De vraag draait hier om de noodzaak de armoede te verminderen of op te lossen, de oplossing – het klinkt ongetwijfeld een beetje dom – is dan dat gewoon maar te doen. De armoede wég, er zijn toch duizenden barrières die dat tegen houden? Zoals de arbeidskracht die nodig lijkt voor zorg en service aan de bedrijven en de rijken? Maar nuchter kijken en dan bijbehorende actievoeren zou toch veel mogelijk moeten maken. Ook in Nederland gist het meer dan men vaak ziet.

De gebundelde kracht die nodig is voor de grote verandering is dit keer – in Nederland – een Commissie over armoede. De Commissie Sociaal Minimum. Of liever tegen de armoede. Ingesteld door de Tweede Kamer, zeg maar de regering, althans een groot deel ervan. Deze Commissie Sociaal Minimum adviseert nu de Bijstand en het Minimum Loon op te trekken tot een niveau waarop iedere mens kan leven en mee kan doen aan alle maatschappelijke voorzieningen.

Men leze de details in de kranten. Samengevat pleit de commissie voor de terechte mogelijkheid voor iedereen om aan heel het maatschappelijk proces deel te nemen. Dat die mogelijkheid door een overheidscommissie gezien wordt is niet heel bijzonder, maar zal door de vraag zich al snel richten op de keuze die hier in feite gemaakt wordt. Het parlement heeft hier volgens de voorstellen de kans voor ongeveer 6 miljard jaarlijks een grote sociale verandering van inkomens en lonen, inclusief bijpassende voorzieningen door te voeren.

De Commissie is nog niet klaar en achter dat gegeven zullen sommige parlementariërs zich toch weer willen verschuilen. Maar deze Commissie is eerder door vrijwel de hele Kamer in het leven geroepen. Dat maakt de kans op het creëren van makkelijke vluchtwegen kleiner. Beren op de Weg zullen er bij zo’n groot plan wel zijn. Die kan men dan gezamenlijk overwinnen.

Of dit een revolte gaat heten en dat ook zal worden: de Kamerleden hebben een enorme verantwoordelijkheid. Zij zullen aarzelen. Links moet laten zien hoe het goed ingevuld kan worden, op korte termijn. Ook in samenwerking en buitenparlementaire, sociale acties: aaneen ‘het volk’! Laat zien wat mogelijk is. Vertegenwoordig het volk, laat zien hoe dat kan. Dus voorop gaan lopen om de grote sociale tweedelingen van onze maatschappij aan te pakken en op te lossen. Het kan, de onwenselijke ongelijkheid moet eindelijk resoluut van tafel. Niet alleen voor het individu, ook voor de natuur, want alle handen zijn nodig in de strijd tegen de opwarming (enzovoort) die aan de gang is, om daar samen overwinningen te boeken.

Een plan als van deze commissie roept weerstand op. Je komt aan zowel de ideologie van sommige partijen als aan de belangen die meespelen. Maar een modern land kan niet zonder een goed ontwikkeld productief systeem, zeker nu die productie volledig groen moet worden. De tijd vraagt om passende organisatie, revolutionair of niet.

Wanneer het advies helemaal klaar is ligt een urgent speelveld open. Daarop moet je bewust, doordacht opereren. Om een sociaal collectief te vormen, zowel voor de mensen die eindelijk deels of helemaal van de armoede bevrijd worden, als de maatschappij als geheel. Er zal ongetwijfeld sociale strijd nodig zijn, daartoe moeten vakbonden, partijen en lokale collectieven een sterke goede argumenterende (tegen)kracht vormen. Dat sluit een sterke democratie zeker niet uit. En vooral niet dat een passend verhaal nodig is voor de huidige tijd, een verhaal dat werkt.

P.M. De concreet geformuleerde voorstellen van de Commissie Sociaal Minimum vind je in verschillende media. Het hier voorliggende verhaal herhaalt die niet in detail. Deze blog richt zich op de mogelijke enorme betekenis van dit nieuwe verhaal over het oude vraagstuk van de armoede versus rijkdom. Oude wijn in nieuwe zakken? Het gaat om de acceptatie van het principiële strijdpunt en om strijd voor de rechtvaardigheid van een sterke sociale oplossing ervan. Of dat samen moet gaan met een geringe of juist sterke regulering ervan is een kwestie van secundaire betekenis, al verdient het eerste de voorkeur op vooral sociale en praktische gronden.

Deze blog is geschreven (vlak) voor de val van de regering Rutte IV.

Jasper Schaaf (1950) studeerde filosofie aan de RUG en studeerde in 1978 af op De invloed van Joseph Dietzgen op de Nederlandse arbeidersbeweging. Schaaf was actief in Vietnamacties, vredesbeweging, studentenbeweging, buurtwerk, linkse politieke  partijen en vakbeweging. Bestuurlijke functies in de vakbeweging, onderwijs en welzijnswerk.
In 2001 verscheen het in eigen beheer uitgegeven boek  Boeddhisme en betrokkenheid, waarin Schaaf de vraag stelde: Kan de boeddhadharma bijdragen aan een marxistisch georiënteerde inzet van maatschappelijke betrokkenheid? Dit boek kreeg boeiende reacties. De een zegt, dat als het over Marx ging er natuurlijk veel belangstelling voor zou bestaan. Een ander zegt hetzelfde over de boeddhadharma. Maar over beide onderwerpen tegelijk in één boek, dat vindt Schaaf  veel lastiger te duiden.
Het boek kijkt vanuit marxistische ideeën naar het boeddhisme. Het gaat dan om de dagelijkse actieve inzet. Soms kan wat afstand hiervan nemen zinvol zijn, juist om sociaal betrokken te kunnen blijven. Immers, acties kunnen ook tot teleurstelling leiden. Afstand leren nemen kan dan bijdragen cynisme en vrijblijvendheid te vermijden. Sociale betrokkenheid wordt dan meer duurzaam.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Jasper Schaaf, Politiek, Zorg Tags: actie en emoties, commissie over armoede, revolutie, systeemveranderingen, tweede kamer

Lees ook:

  1. Zorgprofessionals vandaag in estafette naar politiek Den Haag
  2. Animal Rights – ‘Olifant Buba mag geen archiefstuk worden’
  3. Debat Tweede Kamer over aanhoudende overtredingen in slachthuizen
  4. Greenpeace demonstreert bij Rabobank – rekening voor stikstofcrisis op meer dan 100 filialen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.