• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Wouter – eigen schuld, dikke bult

Wouter – eigen schuld, dikke bult

14 maart 2023 door Wouter ter Braake

Wat zegt de kreet ‘eigen schuld, dikke bult’ over de psychologische volwassenheid van de huidige minister-president? Op de lagere school gebruikten we deze kinderlijke kreet om te jennen. Het bracht een moment van triomf, weliswaar gebaseerd op onmacht. Onmacht om op een volwassen wijze te reflecteren op ketens van oorzaken, factoren, keuzen en gevolgen. We oordeelden meestal nog primair in termen van goed en fout, in en uit, zwart en wit, vaak op grond van door ouders en andere opvoeders aangereikte morele schema’s. Zelfstandig denken en reflecterend beschouwen van gebeurtenissen, op basis van wijsheid en het besef van een grotere samenhang der dingen, waren nog in ontwikkeling. We ‘mochten’ nog kind zijn en kinderlijk reageren.

De focus in deze beschouwing ligt bij de stijl van leiderschap van de minister-president en de consequenties ervan, niet bij de inhoud van zijn maatschappelijke ideeën.

Recent verscheen een foto waarop te zien viel hoe de minister-president in het kantoor van de president van de Verenigde Staten kinderlijk blij in de camera blikt terwijl hij de telefoon van Biden aan zijn oor heeft. Een foto met een hoog ‘kijk-mij-eens-gehalte. Leuk toch? Is dat de minister-president dan niet vergund?

Natuurlijk zal niemand vallen over infantiele uitingen van ene Mark Rutte, ware het een olijke buurman, altijd bereid tot een gezellig praatje en een joviale groet voor hij op de fiets stapt om even boodschappen te doen. We zouden echter massaal moeten huiveren en ons uiterst ongerust moeten maken omdat we het niet over een joviale buurman hebben, maar over een minister-president.

We mogen, nee moeten, van een minister-president verwachten zich als ‘wijze vader’ te gedragen. Mark Rutte heeft het, zo te merken, niet in zich om zich te ontwikkelen tot een verschrikkelijke, bloeddorstige vader, zoals op veel andere plaatsen in de wereld te zien valt. Daar mogen we ons gelukkig mee prijzen. Maar wat is de psychische dynamiek die hem belemmert een realistische visie op het besturen van een samenleving te verkrijgen en als ‘wijze vader’ te acteren?

De oude Griekse mythe van Phaëton kan ons iets leren én ons waarschuwen. In dit verhaal wendt Phaëton zich tot zijn vader Phoibos, de god die dagelijks de zonnewagen berijdt. Phaëton wenst de zonnewagen met de gevleugelde paarden te besturen. Phoibos kan vanwege een belofte niet weigeren, reikt hem de teugels aan, vergezeld van adviezen en vermaningen. Phaëton is evenwel te licht voor de wagen en weet op een gegeven moment niet meer welke kant hij op moet. Met vreselijke gevolgen voor de wereld en zijn val. Op de tombe van Phaëton staat geschreven:

Hier rust Phaëton; in Phoibos’ wagen reed hij,
al was zijn falen groot, zijn (over)moed was groter.

Pueri puerilia: kinderen doen nu eenmaal kinderlijke dingen. Geen probleem als het om een joviale buurman gaat. Maar bij een minister-president?

Categorie: Columns, Economie, Geluk, Politiek, Wouter ter Braake Tags: Mark Rutte

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 119 – Stellvertreter
  2. Het jaar 2020 – dag 274 – onttroning
  3. ‘Basisinkomen als fundament voor nieuw systeem na toeslagenaffaire’
  4. Leugen en bedrog op het Binnenhof

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. (De andere) Dick zegt

    15 maart 2023 om 08:59

    Oprecht verbaasd bij het lezen van dit artikel. Is dit nu een verkapt advies om ergens niet op te stemmen? Is het een uiting van eigen gevoelde onmacht? Of is het iets anders? In het eerste geval had ik een politiek geladen boodschap niet hier verwacht. Ik had altijd gedacht dat vanuit een boeddhistisch perspectief we iedereen in zijn waarde zouden laten en zeker niet op de man af zouden spelen. Iemand als ‘infantiel’ en ‘kinderlijk blij’ neerzetten is niet meer fenomenologisch waarnemen wat iemand doet. Wat zou dit met de mensen doen die hierop gestemd hebben (waartoe ik overigens niet behoor, mocht dit stukje de schijn wekken). Moeten we vanuit een boeddhistisch perspectief niet zeggen: hij is wie hij is?

    Onmacht kan ik begrijpen maar niet verklaren. Want is onmacht niet de gelijke tegenpool van macht? Wat maakt het dat iemand zich onmachtig tegenover macht voelt? Ik gis alleen maar, maar weet het niet. Past volgens mij ook bij het boeddhistische gedachtengoed.

    Of toch iets anders? Het noemen van een gewenst vaderbeeld vertegenwoordigd door de MP zou een vorm van projectie kunnen zijn? We hebben allemaal een vader, en velen van ons in meer of mindere mate een vader-, moeder-, opa- of omacomplex. De Grieken lijken dat óók uitgevonden te hebben. Niets is minder waar, overigens.

    Een bijzonder artikel volgens mij. Een politiek standpunt is wat mij betreft hier niet zo op zijn plaats. Boeddhisme zou m.i. iedereen moeten omarmen, zolang zij maar democratisch gekozen zijn (ik heb wel mijn grenzen). Kortom, ik kan mij er alleen maar over verbazen. Ook interessant om bij mezelf te onderzoeken waarom dat zo is. Voorlopig stel ik maar vast dat het is wat het is.

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.