• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Andre Baets » Buddhavacana: “Waar is dat feestje!?”

Buddhavacana: “Waar is dat feestje!?”

25 juni 2013 door André Baets

 

In de documentaire “In het spoor van de os” van de BOS uit 2005 wordt de kunstenares Marja Timmer tijdens haar training in het zenklooster Noorder Poort in het Drentse Wapserveen gevolgd. Wat opvalt is dat ze gedurende die periode niet mag schilderen. De zentraining is een oefening van de geest, zegt haar leermeester Jiun Roshi en alle creatieve uitingen worden ingeruild voor opdrachten die Marja keer op keer met zichzelf confronteren.

Wat zegt de Boeddha in de Pali-Canon over kunst?

In de Talaputa-Sutta (SN 42.2) heeft de Boeddha een ontmoeting met de leider van een rondtrekkende groep acteurs en acrobaten. De ontmoeting vindt plaats nabij Rajagaha in het Bamboebos. Nadat Talaputa de gebruikelijke begroetingen met de Verhevene heeft uitgewisseld zet hij zich terzijde neer en zegt:

“Heer, al vele generaties wordt in onze familie overgeleverd dat een acteur die de mensen met zijn vertoning doet lachen en hen in verrukking brengt door hen iets voor te toveren, na de dood, na het uiteenvallen van het lichaam herboren wordt in de hemel van de lachende goden. Wat hebt u hierop te zeggen?”

De Boeddha, die de man niet wil kwetsen antwoordt:
“Genoeg hoofdman, vraag niet verder. Zet de vraag uit je hoofd.”

Maar de hoofdman houdt vol en herhaalt zijn vraag. Voor een tweede keer geeft de Boeddha hetzelfde antwoord. Als Talaputa de vraag een derde maal stelt zegt de Verhevene:

“Omdat je volhoud en niet naar mijn advies wil luisteren zal ik antwoorden.
Ieder persoon die bewust anderen in vervoering brengt en emoties oproept door hem – op welke manier ook – een schijnwerkelijkheid voor te houden zal na de dood, na het uiteenvallen van het lichaam herboren worden in de hel van de lach.  Wie beweert dat mensen die anderen met hun vertoning doen lachen en in verrukking brengen na de dood, na het uiteenvallen van het lichaam naar de hemel van de lachende goden gaan, die persoon heeft een verkeerde visie. Wel nu, er zijn twee bestemmingen voor iemand met een verkeerde visie; ofwel de hel ofwel de baarmoeder van een dier.”
(sutta ingekort)

Een op het eerste gezicht verrassende trek in het wezen van de Boeddha. Maar waar de Verhevene op wijst is het verleidelijke karakter van iedere kunst. Hij wijst erop dat kunst ertoe neigt het gemoedsleven tot opwinding te brengen en de geest van zelfbeheersing af te leiden.  Kunst is gericht op het oproepen van passies; de dhamma is gericht op het kalmeren daarvan. De kunstenaar schept een schijnwereld, de volgeling van de dhamma daarentegen, wil de reële wereld doorzien.

Zo waarschuwt de Boeddha zijn monniken:
“Als gehuil, wordt in de edele ordediscipline het zingen beschouwd; als waanzin het dansen; als kinderlijk het lachen waarbij men de tanden toont.” (Runna-Sutta AN 3.108)

Huy, feest, foto Joop Hoek.
Huy, feest, foto Joop Hoek.

Maar niet alleen monniken waarschuwt de Boeddha voor emoties opgewekt door kunsten. Ook de leek Sigala raadt hij aan toneelvoorstellingen na te laten en wel om twee redenen. Niet alleen omdat het geld kost:
“Eén van de zes wegen die leiden tot verlies van rijkdom is het afschuimen van kermissen” (Singalovada-Sutta DN 31.7); maar het neemt ook het denken in beslag:

“Burgerzoon, het afschuimen van kermissen levert ook zes nadelen op. Men vraagt zich voortdurend, onrustig af: waar is het dansen? Waar is het zingen? Waar is de muziek? Waar wordt gedeclameerd? Waar rinkelen de cimbalen? Waar roffelen de trommels? Dit zijn de zes nadelen verbonden aan het afschuimen van kermissen.”
(Singalovada-Sutta DN 31.10). Overgave aan de kunsten staat de verlossing duidelijk in de weg.

Is de Boeddha dan tegen elke vorm van kunst?
Het antwoord vinden we in de hoger vernoemde Runna-Sutta waarin de Verhevene zijn monniken niet waarschuwt voor kunst op zich, maar voor: “Dansen, zingen, vermaak waarbij men de tanden toont.”

Er is niets mis met het waarderen en genieten van welke kunstvorm dan ook; zolang het maar niet ontaardt in absolute adoratie. Het is, bijvoorbeeld, opvallend hoe mensen acteurs die, nota bene, hun levenswerk maken van iemand anders te zijn dan zichzelf, op handen dragen. Werkelijkheid en fantasie lopen naadloos in elkaar over. Fictieve situaties en personen worden door de toeschouwer voor werkelijkheid genomen.

Zo was er, bijvoorbeeld, het personage in de Vlaamse VTM soap ‘Familie’ van pastoor Walter, gespeeld door de acteur Guido Horckmans. Op het hoogtepunt van zijn carrière als ‘pastoor’ zag ik een aanbieding van een reisbureau voor een tiendaags verblijf in Lourdes. En wie denk je dat er als begeleider meeging? Inderdaad, ‘pastoor Walter’, alias Guido Horckmans. Realiteit en fictie mengen zich onopvallend.

Huy, Tibetaanse dansers, foto Joop Hoek.
Huy, Tibetaanse dansers, foto Joop Hoek.

Wie heeft er al niet eens een traantje weggepinkt als in de Disney tekenfilm de moeder van Bambi wordt doodgeschoten? Maar twee uur later, bij het avondjournaal, geven we geen krimp als er melding wordt gemaakt van een zelfmoordactie in Irak waarbij vijftien doden vielen.

Het is om zulke vervaging tussen fictie en werkelijkheid te vermijden dat de Boeddha als één van de voorwaarden voor het ontwikkelen van inzicht en wijsheid ‘het bewaken van de zes poorten’ stelt. Het bewaken van de vijf zintuigen plus het denken.
Bewaken wil niet zeggen afsluiten maar wel na controle toelaten. Aandacht hebben voor wat heilzaam en onheilzaam is, voor wat realiteit en wat fictie is.
Niet in zoverre opgaan in de zintuiglijke wereld dat men door de opgewekte emoties “bij het lachen de tanden ontbloot”; maar wel “plezier ervaart in een gematigde, aandachtvolle glimlach”.
(Runna-Sutta AN 3.108)

Een mooi voorbeeld van genieten zonder gehechtheid vinden we terug in de biografie van de Japanse zenleraar Shunryu Suzuki roshi: (1)

“Op een dag vroeg Suzuki aan een leerling of deze zin had om ’s middags mee naar de kersenbloesem te gaan kijken in de Japanse tuin van het Golden Gate Park.”

nota: De kersenbloesem wordt door Japanners gewaardeerd om zijn immense schoonheid van korte duur. Families en vrienden verzamelen zich in parken om zo lang en intens mogelijk te genieten van deze overweldigende maar kortstondige bloemenpracht.

“Ze vertrokken met de auto en de hele weg ernaartoe zei Suzuki, zoals gewoonlijk, niets en keek alleen maar door het raam naar buiten. Toen, in het park aangekomen, de overdaad aan roze bloesem in zicht kwam zei Suzuki, na alles een paar seconden aandachtig in zich te hebben opgenomen: “Het is prachtig, laten we maar weer weggaan.”

Er is niets mis met het genieten van kunst. Waar de Boeddha voor waarschuwt is het zich overgeven aan, het begeren van, het verlangen naar, in de zintuiglijke wereld ‘kunst’matig opgewekte emoties.

  1. Kromme Komkommer David Chadwick Asoka 2002

Bron

 

Categorie: Andre Baets, Columns Tags: André Baets, Buddhavacana, feestje, kunst, Talaputa-Sutta (SN 42.2)

Lees ook:

  1. Buddhavacana: “Waar is dat feestje!?”
  2. Geen nieuws is goed nieuws?
  3. Buddhavacana: Piyajatika-Sutta
  4. Ananda, bewaker van de dhamma (deel 2)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    27 juni 2013 om 00:12

    Hoi André,

    Een prachtig stuk met mooie citaten. Dit is precies een kwestie waar ik al jaren op broed als op een koan en jouw stuk biedt mij een verrassend perspectief. Wellicht groeit er iets van een antwoord zonder antwoord.
    Nogmaals, recht in het doel!

Primaire Sidebar

Door:

André Baets

Boeddhist en auteur (Kagyu, Zen en Theravada). André publiceert op zijn site Buddhavacana (woorden van de Ontwaakte) en het Boeddhistisch Dagblad sutta’s uit de Pali-Canon. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.