• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Vrijdag Zindag – In memoriam Wim Noomen

Vrijdag Zindag – In memoriam Wim Noomen

13 mei 2022 door André Droogers Reageer

Vorige week zaterdag, 7 mei, is Wim Noomen plotseling overleden. De dag ervoor had hij nog gereageerd op de aflevering van Vrijdag Zindag van die week, over stedentrips.

De laatste jaren reageerde Wim wekelijks op wat ik schreef, eerst op de druppels, later op de Vrijdag Zindagen. Binnen een uur nadat ik iets plaatste, vond ik zijn commentaar in mijn inbox.

Veel vaste lezers zullen genoten hebben van zijn inbreng. Zijn reacties waren een mix van wijsheid, eruditie, betrokkenheid, humor, taalvaardigheid en een geheel eigen geloofsbeleving.

Wim en ik kenden elkaar van de Vrije Universiteit. In januari 2020 ontmoetten we elkaar na lange tijd weer eens, tijdens een bijeenkomst op de VU. Ik vertelde hem over mijn website en schrijfsels. Vanaf die tijd reageerde hij steevast met een originele doordenking van het weekthema.

In deze Vrijdag Zindag en die van volgende week eer ik zijn nagedachtenis met een bloemlezing uit zijn inspirerende reacties.

Misschien eerst maar ‘als de kinderen worden?’

Ik denk dat het denken in overeenkomsten eerder gediend is met het erkennen van verschillen tussen mensen, en daaraan de vraag te verbinden hoe deze dienstbaar aan de medemensen gemaakt kunnen worden.

Misschien is het leven wel deze droom: meegevoerd worden op een stroom van levend water naar een vaste grond.

God mag dan een vaste burcht zijn, maar de aardse poortwachters zouden de omgeving wat beter in de gaten moeten houden.

We zullen de geesten die willen heersen, moeten blijven onderscheiden van de geesten die willen dienen, én partij kiezen voor het dienen. Dat de boodschap van Jezus daartoe oproept, lijkt mij de vertaling van een versie die zich niet voor relativering leent.

Het lijkt zo eenvoudig. Het is het niet, want o, dat menselijke tekort. Maar leven is meeleven en vraagt inspanning en toewijding.

De Corona-crisis confronteert ons met effecten van ons gedrag in de achterliggende decennia, dat in zijn effect nu wereldwijd verwoestend lijkt te zijn, omdat wij er geen oog voor wilden hebben en waarschuwingen niet serieus namen. Met een koel hoofd en een warm hart is beleid mogelijk waarin de kwaliteit van leven voorrang heeft boven de kwantiteit van geldstromen. Tenzij het stromen zijn die vrolijk zingen. Ook met ruw gewassen handen kan vrolijk naar omhoog worden geklapt, met een geparafraseerd woord van de Psalmdichter!

(N.a.v. digitale kerkdiensten) Beelden kunnen een eigen taal spreken, maar hoe zorgen we ervoor dat ‘het Woord dat ons ten leven riep, niet te hoog en niet te diep’ is voor ‘de wereld’? Ik denk dat het nodig zal zijn vaker te zeggen: ‘Zusters en Broeders, Beste kijkers, ik weet het ook niet, maar toch…’, om zo iets van de hoop te laten blijken die ons motiveert om door te gaan.

Ik geef de hoop niet op dát het anders kan, maar dan zijn wel gezaghebbende mensen nodig die een visioen hebben en daaruit een visie ontwikkelen, die in de loop van een aantal jaren gedeeld zal moeten worden.

De wortel van het Kwaad zullen we niet kunnen uitroeien, althans, die illusie heb ik niet, maar het ‘Adam, waar ben je?’ blijft klinken en dan moeten we ons maar bloot geven.

(Wim reageerde regelmatig met een haiku)

Leven is kiezen
Voor of Tegen of Weet niet
Adam, waar ben je?

Samen leven is samen delen. Nou ja, dat is (nog) niet zo maar het zou wel mooi zijn op onze planeet!

Zonder de franje van de (mijn) religie voel ik me kaal en lukt het mij niet goed om met het onbegrijpelijke te leven.

Wat zindelijk denken betreft, moeten we blijven werken aan het ontwikkelen en onderhouden van open ogen en open oren, en het raadplegen van gecertificeerde opticiens en audiciens niet schuwen. Horen, Zien én Spreken!!!

Op het wandtegeltje werd de tekst ‘Tot Gods eer’ na ‘Nimmer dralen, immer intens werken’ weg gelakt. De koopman won het van de dominee.

Kiezen we voor een andere manier van kijken om te kunnen vergelijken en om de geest te verrijken, of zijn we ‘merkvast’ omdat iets nieuws onzeker maakt?

Macht kan worden afgedwongen door de inzet van machtsmiddelen, gezag moet worden verworven en geaccepteerd.

Misbruik van charisma vraagt om ‘Tegen-charisma’, zoiets als een profetisch getuigenis.

Het maken van keuzen wil ik verbinden met de vraag of ik de ander die mogelijkheid bied. Dat ik mijn keuzemogelijkheden daarmee beperk, is ook een keuze.

Recht en vrede zijn in deze werkelijkheid vaak ontoereikend, maar men kan wegdromen naar en dromen van een toekomstige werkelijkheid waarin ‘de vrede met een kus van het recht wordt begroet’ in de woorden van de Psalmist. Heerlijke Fantasie!

Annexeren wij de boodschap van Jezus voor ons eigen belang of willen wij daarmee het belang van anderen dienen? Het blijven zoeken naar een antwoord op die vraag, met de bedoeling het te vinden, houdt mij bij de les, maar of ik ooit een voldoende haal?

Aan het gebruik van fossiele brandstoffen moet een einde komen, maar wat zou ik graag vurige kolen op het hoofd van Poetin hopen.

(Uit Wims laatste reactie, 6.5.22)

Een Stedentrip vraagt om een luisterend oor. Dissonante stemmen kunnen verrijken maar ook ver reiken.

De onbekende duur van de ons toegemeten tijd, maakt van kloktijden Bloktijden, om ‘er iets moois van te maken’.

Voor mij ligt de waarde van het opruimen hierin, dat wat overblijft de mogelijkheid biedt anderen daarmee te verrijken. ‘Typisch Pap’ is mij dan dierbaarder dan ‘Wat, had hij daar óók belangstelling voor?’.

Waarom zouden we over de dood moeten praten? Om angsten te bestrijden, om achterblijvers gerust te stellen en verzorgd achter te laten? Ik denk dat een gesprek over de dood ten diepste over het leven moet gaan waaraan een fysieke grens is gesteld, waarna ons ‘grensoverschrijding’ wacht die barmhartig belicht wordt. Eindigheid, van oorsprong tot einde omgeven door eeuwigheid.

Volgens kerkvader Ambrosius is poëzie, naast muziek, één van de vleugels waarop de ziel, gedreven door hoop en liefde, omhoog gedragen wordt naar God. Zou de ziel, zonder God, blijven zweven, gedreven door eindeloos zoeken naar zin?

Zoekend begin
zonder eind,
niet aangelijnd.

Jouw ‘Druppel’ blijft op de regenjas van mijn denken hangen.
Oef! Dit is geen druppel maar een bui. Hoe houd ik het droog?

Niet omdat het moet,
maar wel omdat het mag,
groet
ik je, met Goedendag!

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk Tags: Vrijdag Zindag, Wim Noomen

Lees ook:

  1. Vrijdag Zindag – Seculier? Secu-reli!
  2. Vrijdag Zindag – Cultuuroorlog
  3. Vrijdag Zindag – Pacifist in oorlogstijd
  4. Vrijdag Zindag – gruwelijk spel

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Juist spreken bestaat uit:

  • Onthouding van het vertellen van leugens
  • Onthouding van het spreken van lasterende taal
  • Onthouding van het spreken van harde woorden
  • Onthouding van onzinnig gepraat

Dit zijn de regels voor het reageren op deze site.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Debat Tweede Kamer over aanhoudende overtredingen in slachthuizen
  • Verlichting is het failliet van het verstand
  • Het jaar 2022 – dag 135 – schaamte
  • Boeken – De heilige natuur
  • Over Theologie deel 16- Moderne Tijd (2)

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens