• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Robert Keurntjes: het nieuws deze week- 20131606

Robert Keurntjes: het nieuws deze week- 20131606

17 juni 2013 door Robert Keurntjes

Afgelopen woensdag heb ik met genoegen geluisterd naar Dries van Agt die in de Tweede Kamer was om het burgerinitiatief ‘Sloop de Muur’ toe te lichten. Vanwege zijn haast kunstzinnig gebruik van de rijkdom van de Nederlandse taal maar bovenal vanwege zijn ‘pragmatisch realistisch’ betoog. Dit is een voorbeeld van hoe ik mij voor kan stellen dat een boeddhistisch politicus te werk zou gaan.

Het gaat om de afscheiding die Israël optrekt om mogelijke terroristen uit Palestina buiten de deur te houden. Het probleem is echter dat deze muur voor het grootste deel op Palestijns, of betwist, grondgebied geplaatst wordt. De ellende die dit met zich mee brengt voor de Palestijnen is de impuls voor het initiatief. Het bijzondere is dat van Agt in zijn betoog geen beroep doet op de ellende en er ook op wijst dat het niet gaat om een simpelweg voor of tegen zijn. De argumentatie richt zich op het niet houden aan afspraken en conventies waar Israël zich wel aan gecommitteerd heeft.

Boeddhisme doet, op verschillende manieren, een voortdurend appel op een pragmatisch realisme. Dat ligt al besloten in de vier edele waarheden die een analyse zijn van basis, doel en pad. Je kunt wel constateren dat iets niet leuk of juist wel leuk is maar waar baseer je dat op, wat is de oorzaak ervan en hoe los je het op?

Van Agt legt geen claim op een absolute waarheid maar op een relatieve waarheid. De muur is illegaal in het kader van de Geneefse Conventie en een uitspraak die daar over gedaan is door het Internationale Gerechtshof. Ook Israël heeft die conventie ondertekend. De uitspraak van het Hof wijst ook andere landen op hun plicht Israël daar aan te houden en daarnaast gebied onze grondwet de regering om de internationale rechtsorde te bevorderen. Het burgerinitiatief stelt sancties voor als de meest geëigende actie.

Los van de vraag of sancties op dit moment de juiste methode is, valt er niet veel tegen de argumentatie in te brengen, wat in het debat dan ook niet gebeurde. Wel werden er pogingen ondernomen om de muur alsnog te rechtvaardigen aan de hand van de effectiviteit. De aanslagen zijn immers sterk verminderd. Dat laat echter onverlet dat het illegaal is.

Als Israël de muur op eigen grond zou optrekken zou het effect ten aanzien van de aanslagen waarschijnlijk hetzelfde zijn. De redenering die hier gebruikt wordt zou echter niet meer relevant zijn. Het zou interessant zijn om te zien wat er gebeurt wanneer Israël de muur afbreekt en op eigen grondgebied optrekt. Zouden de initiatiefnemers in staat zijn om dan toe te geven dat hun argumenten niet meer aan de orde zijn en dat Israël aan de eisen heeft voldaan?

Nu is het effect van de muur op de aanslagen ook niet meer dan symptoombestrijding, de oorzaak wordt niet aangepakt en welbeschouwd alleen maar versterkt. Israël lijkt echter niet bereid om daadwerkelijk aan een oplossing te werken en andere prioriteiten te hebben dan vrede. Ze kiest voor een schijnveiligheid. Israël dwingen om zich te houden aan het internationaal recht is op langere termijn ook voor Israël zinvol. Compassie is dan ook niet hetzelfde als de ander te allen tijde behagen. De ruimte die Israël krijgt om internationale conventies en VN resoluties naast zich neer te leggen, is ook voor hun uiteindelijk niet vruchtbaar.

Een van de dingen waar boeddhisme ons op wijst is dat de werkelijkheid waar wij in leven geen absolute werkelijkheid is maar een relatieve werkelijkheid. Daarin spelen persoonlijke aspecten een rol maar ook zaken die voor een gemeenschap relevant zijn of voor alle mensen. Van Agt spreekt zijn toehoorders niet aan op zijn persoonlijke werkelijkheid maar de relatieve werkelijkheid waar Nederland als ondertekenaar van de Geneefse Conventie deel van uit maakt. Het getuigt van een helder inzicht van de aard van de werkelijkheid waar hij op wijst en waar hij zich in beweegt.

 

Categorie: Columns Tags: aanslagen, Dries van Agt, relatieve werkelijkheid, Robert Keurntjes

Lees ook:

  1. Robert Keurntjes: het nieuws deze week-17082013
  2. ‘Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik ben blij dat je er bent’
  3. Aangeslagen
  4. Het jaar 2019 – dag 165 – olieprijsoorlog

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Nico Schoen zegt

    17 juni 2013 om 17:15

    Een heel goed artikel! De vraag rijst overigens op, waarom een zo gerespecteerde ex-politicus zo prominent als Van Agt in deze stellingname internationaal zo weinig steun ontvangt!

Primaire Sidebar

Door:

Robert Keurntjes

Robert Keurntjes is filosoof en combineert philosophy of mind met boeddhistische filosofie in relatie tot hedendaagse vraagstukken.’ Site: robertkeurntjes.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.