• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2022 – dag 97 – doden

Het jaar 2022 – dag 97 – doden

8 april 2022 door Joop Ha Hoek

Gisteren schreef ik in mijn column over het doodschieten van Oekraïense burgers door Russische scherpschutters. Veel Russische soldaten zijn jonge jongens. Ik vroeg me af of ze last zullen krijgen van hun geweten, of en hoe ze daar mee omgaan en of ze dat doodschieten kunnen delen met hun familie, partners, gezin, opa en oma?

Heel lang geleden, ik was nog een jonge vent, reed ik in mijn auto op een zomerdag aan het begin van de avond naar een relatie in Krimpen aan den IJssel. Over een provinciale weg tussen weilanden, bermen, sloten en af en toe een boerderij met een erf.

En opeens, opeens, liep er een kat voor de wielen van de auto. Ik voelde dat ik het dier raakte en schrok vreselijk, zette de wagen stil en stapte uit. Iets verderop lag het aangereden dier, het achterlijf totaal verpletterd door het gewicht van de auto. De zwarte kat leefde nog, keek mij aan met dat half platte lijf. Miauwde. Ik zal dat nooit vergeten.

Ik liep terug naar de auto, zette de wagen in z’n achteruit en reed opnieuw over de kat heen om het bewust te doden. Uit z’n lijden te verlossen noemen ze dat. Ik nam die beslissing in mijn eentje, heel snel. Ik doodde een dier dat op mijn pad kwam, letterlijk. Uit medelijden, om een eind te maken aan lijden. Waarvan wij beiden de oorzaak waren, ik de passant en de plotseling opduikende kat.

Het is zeker veertig jaar geleden en af en toe komen die nare beelden weer boven. Ze zijn zwaar. Het afgrijselijke van een besluit te nemen om een levend wezen, weliswaar zwaar verminkt, dood te maken. De vermeende macht ook van een mens over een dier.

Nu denk ik na over karma, de wet van oorzaak en gevolg. Kweekte ik slecht karma door mijn daden? Hoe had ik anders moeten handelen? Had ik anders kunnen handelen? Had ik het recht een dier (op die manier) te doden? Als ik een mens had aangereden had ik zo niet gehandeld. Kweekte ik goed karma door te doden? Waarom waren we toen beiden op die plek, de kat en ik. Is dat noodlot? Ik kon weten dat als ik in een auto stapte die dingen konden gebeuren.

Ik heb er nooit goed over kunnen praten, over die afweging die ik toen maakte en de gevolgen daar van. Vandaar mijn vraag gisteren hoe die Russische soldaten daar mee omgaan.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Dierenwelzijn, Geluk, Joop Hoek, Natuur Tags: karma, scherpschutters

Lees ook:

  1. Vrijlaten van slangen als goede daad niet gewaardeerd
  2. Leven in Thailand – Kikkerbilletjes
  3. Leven in Thailand: Moordweekend
  4. Het jaar 2022 – dag 219 – sorrypoliticus

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    9 april 2022 om 12:12

    Je hebt de kat uit z’n lijden verlost Joop. Onze kat kwam ooit zwaar gehavend na een week weer thuis na weggeweest te zijn. Onze zoon van vier jaar keek naar het lijdend wezentje in de doos en zei: ‘ik wou dat snor dood was…’

  2. Ruud van Bokhoven zegt

    9 april 2022 om 14:28

    Aan het voorval had je niets kunnen doen, ja niet in je auto stappen, maar dan kan je niets en alleen thuis stil zitten in je stoel.
    Je hebt geen lijden veroorzaakt in dit geval, maar lijden verkort door het dier uit zijn lijden te halen.
    Moedwillig iemand van het leven beroven, daarvan hoop ik dat de dader hiervan volgens oorzaak en gevolg er last van zal krijgen en het hem zal achtervolgen, maar hoop ook dat dit alles hem een ommekeer in het leven zal geven en zal begrijpen dat het echte leven geheel anders is dan zijn gedachten en handelingen waren.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De waarinstinker, en hoe je een non-dualist de mond snoert
    • Het jaar 2023 – dag 86 – wimdebie
    • Hel en verdoemenis
    • Over de Lotus-soetra (14): Boeddha straft niet.
    • Taigu – Hoe menselijk is de bodhisattva?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens