• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2022 – dag 20 – onderduik

Het jaar 2022 – dag 20 – onderduik

20 januari 2022 door Joop Ha Hoek

Ik was het helemaal vergeten, tot een volgerlezer van mijn columns mij er deze week op attent maakte, dat ik als criticus van Facebook (Fakebook) -om uit handen te blijven van soldaten van Dik Brodder die Nederland na een staatsgreep bezet houden en aan de lopende band mensen oppakken die al hun gegevens delen op Fakebook en zogenaamde ‘sociale maedia’, ooit was ondergedoken in een ondergrondse schuilplaats op de Veluwe en daar in leven werd gehouden door leden van een verzetsgroep die zich ook tegen dit satanische monster hadden gekeerd.

Ik las na wat ik vanuit die schuilplaats zo’n 4, 5 jaar geleden schreef over Fakebook. Steeds meer oud-toplieden van Facebook namen afstand van dit fenomeen. Ze zeggen dat ze een monster hebben gecreëerd dat de sociale structuur en samenleving verscheurt. Oud-Facebooktopman Chamath Palihapitiya roept op te stoppen met sociale media: ‘Je wordt geprogrammeerd’. Hij heeft spijt van zijn bijdrage aan het succes van het bedrijf. Facebook draagt volgens hem bij aan de verspreiding van misinformatie en onwaarheden.

En Palihapitiya riep studenten van de Stanford Graduate School of Business (‘jullie als toekomstige leiders van de wereld’) te stoppen met het gebruik van sociale media. ‘Als je het beest voedt, zal het je vernietigen.’ ‘Jullie realiseren het je niet, maar je wordt geprogrammeerd, ook al gebeurt dit niet bewust.’

Mensen moeten volgens hem niet alleen met Facebook stoppen, maar ook met alle sociale onlinenetwerken, die met hun verslavende duimpjes, likes en hartjes een ontwrichtend effect hebben op samenlevingen. Sociale media missen volgens hem inbedding in de maatschappij en dragen niet bij aan burgerlijke samenwerking. Volgens hem bevorderen ze de verspreiding van misinformatie en onwaarheden.

Eerder verklaarde voormalig productmanager Antonio García Martínez dat Facebook liegt over de mogelijkheden die het concern heeft om individuen te beïnvloeden op basis van data die het over gebruikers verzamelt. Het bedrijf zou een kruistocht houden om elke aardbewoner tot Facebookgelovige te bekeren, stelt Martínez. Voormalig investeerder Sean Parker verklaarde dat hij inmiddels een verklaard tegenstander is van sociale media, omdat ze misbruik maken van zwakten in de menselijke psyche.

Lezers van het Boeddhistisch Dagblad zullen zich nog herinneren dat de topman van dit dagblad, Chef, naar een ondergrondse schuilplaats op de Veluwe moest vluchten om uit handen van Dik Brodder te blijven die na een staatsgreep Nederland in zijn ijzeren greep houdt en al tienduizenden burgers heeft laten oppakken op basis van informatie die ze via Facebook hebben verspreid. Als gebraden duiven vliegen deze burgers in de bek van Dik Brodder. Chef is nog steeds in leven en weet de zwarthemden van Brodder te ontwijken. In een reactie zegt hij blij te zijn met de steeds luider wordende kritiek op Facebook en andere zogenaamde ‘sociale media’.

Er is weinig veranderd, Fakebook bestaat nog steeds en kan makkelijk de honderden miljoenen opbrengen die regeringen, de EU, het bedrijf opleggen wegens het schenden van de wet en regelingen. Het Boeddhistisch Dagblad wordt niet meer verspreid via Facebook, dat weer wel. En nog steeds delen miljoenen mensen hun diepste gevoelens en zakelijkheden op dat medium. Apps kwamen op, via hun draagbare telefoon appen mensen nu naar elkaar. Krijgen ze binnen een minuut geen antwoord dan krijgen ze zelfmoordneigingen: zijn ze alleen op de wereld, zonder vrienden?

Ik zat laatst in een wachtruimte van een bedrijf, een uur lang, aan een lange tafel, met andere mensen (op veilige afstand) en er werd geen woord gesproken, alleen maar getikt op schermpjes van draagbare telefoons. Het huilen stond me nader dan het lachen, ik, Chef, verzetsheld op de Veluwe.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: afhankelijkheid, Chef, Dik Brodder, Facebook, geestelijke beinvloeding, monster, onderduiken, sociale media, Veluwe

Lees ook:

  1. Het jaar 2017 – de driehonderdenachtenveertigste dag – Facebookmonster
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  3. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  4. Het jaar 2017 – de honderdeneenennegentigste dag – Veluwe

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen
  • Wakker worden
  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens