• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2022 – dag 10 – naderen

Het jaar 2022 – dag 10 – naderen

10 januari 2022 door Joop Ha Hoek

Gevaccineerden tegen corona en ongevaccineerden die de afgelopen jaren lijnrecht tegenover elkaar stonden, lijken elkaar in hun gedachtengoed enigszins te naderen. Corona maakt moe, geestelijke weerstand verdwijnt. Zeker, nog steeds wekken ongevaccineerden onbegrip bij de gevaccineerden door zonder mondkapjes en afstand te houden op pleinen en in straten te demonstreren voor vrijheid, wat die vrijheid ook in mag houden.

Maar gevaccineerden weten niet waar ze aan toe zijn door gebrek aan informatie en wetenschappers die elkaar tegenspreken. Ik twijfelde in eerste instantie niet aan de werking van het vaccin dat ik tot drie keer toe in mijn lijf liet spuiten. Ik wil niet dood door corona en vertrouw op de wetenschap. In mijn directe omgeving zijn acht mensen overleden aan het virus, dat hakt er flink in.

Maar nu verliezen die vaccins na een half jaar voor een deel hun werking en moeten boosters die weer opkrikken. Hoeveel boosters zijn er nog nodig? Wil ik dat willen?

En dan die geleerden in het OMT, het adviesorgaan van de overheid. Er zijn er die openlijk hun eigen adviezen in twijfel trekken. En waarom wordt niet elk half jaar het team voor 50 percent ververst zodat er mensen met andere inzichten aanschuiven.

Vorige week was in het nieuws dat Nederlanders massaal in België, Antwerpen, de horecagelegenheden bezochten. Ze werden neergezet als NSB’ers. Sommige zaken draaiden door de komst van de ‘Ollanders meer dan 300 percent omzet meer dan anders in een decembermaand. In Nederland zijn restaurants en kroegen gesloten en alleen essentiële winkels open. Ik vraag me af: zijn al die Nederlanders die in België een vorkje prikten of een Kriekbiertje nuttigden met corona besmet geraakt. De helft misschien, een kwart, tien, vijf percent? Heeft de Nederlandse GGD daar cijfers van. En zo nee, waarom niet. Meten is weten.

Met andere woorden, waarom is de horeca in Nederland dicht? En waarom in België open? Wie heeft er gelijk?

Komend weekeinde ben ik uitgenodigd een hapje te gaan eten in een Vlaams restaurant. Ik heb gisteren ook de gegevens van mijn boosterprik in mijn draagbare telefoon gezet, medische mondkapjes en gel heb ik standaard bij me. Ongevaccineerden mijd ik. Ik heb al vier prikken gehad, ook één tegen griep. Maar ik aarzel, voel me ook net een verrader van mijn landgenoten als ik in Vlaanderen op restaurant ga. Ik legde het dilemma voor aan een vriendin.

‘Jij kan er toch ook niets aan doen dat hier de horeca dicht is. Wordt ons ook maar opgelegd. Alles is toch krom. Dirkje, mijn thuiskapster mag niet werken, terwijl je wel vier mensen op bezoek mag hebben. Ik heb nu zelf aan mijn haar zitten knippen.

Ik denk dat we moeten accepteren dat corona nooit zal verdwijnen. Als ik hoor wat tegenwoordig de klachten zijn denk ik dat je van een griep zieker bent. Alhoewel je niet van tevoren weet welke varianten er nog kunnen opdoemen. Ik hoor om me heen dat veel mensen al bedenkingen hebben om steeds maar boosterprikken te halen. Ik ben er ook niet uit. Ik heb in korte tijd al vijf vaccinaties gehad, inclusief de griepprik en de pneumokokkenprik. Het is zo teleurstellend nu te weten dat de werking van de vaccinaties van korte duur is.

Ook hoor ik steeds vaker dat mensen Nederland gaan of willen verlaten. Dat heeft niet zozeer met het coronabeleid alleen te maken maar met je vervreemd voelen. Vuurwerk, agressie, terreur, bedreigingen van onder andere journalisten, wetenschappers, politici. Ik heb altijd een spuitbusje verblindende rode verf bij me. Niet normaal toch.’

pindasoepBIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: booster, corona, Nederland, sluiting horeca, vaccins, vertrouwen, vlaanderen

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 329 – winston
  2. Het jaar 2021 – dag 28 – gecontroleerd
  3. Het jaar 2021 – dag 76 – codeling
  4. Het jaar 2021 – dag 85 – nachtklok

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    11 januari 2022 om 11:55

    De beelden van de radeloze artsen en verplegend personeel in o.a. Italië staan mij nog vers in het geheugen. Ook hoe in China de eersten die gewag maakten van dit virus verdwenen. Het virus is nu enige tijd onder ons en ja, de ‘virusmoeheid’ slaat toe. Ik mis ook het leven waarin ik zonder mondkapje een winkel kon bezoeken, een terrasje kon pakken zonder anderhalve meter of QR code. Toch vrees ik dat dit nog wel zeker drie, vier à vijf jaar gaat duren voordat wij een duidelijker beeld gaan krijgen van wat Covid 19 nu eigenlijk gaat betekenen in ons dagelijks leven. Er is inderdaad veel onduidelijkheid en ik hoop dat de wetenschap na verloop van tijd toch een duidelijker beeld kan scheppen van waar wij rekening mee moeten houden in de toekomst. Dit brengt mij ook op een ander begrip van toekomst. Waarin charlatans en volkshitsers een rol spelen en waarin een minderheid mensen denkt te kunnen inzetten voor intimidatie, geweld en andere ondemocratische praktijken. Ik moet zeggen dat dit mij meer zorgen baart dan mijn geduld dat door Covid op de proef gesteld wordt. Ik zie de toename in de samenleving van agressie, intimidatie etc. als een rechtsstreekse bedreiging van onze democratie. Deze tendens zie ik ook in de VS ontstaan. Het onstaat iedere keer weer tijdens crises, is naargeestig en beangstigend. De mens is hardleers. Ik dacht dat de mens wel zou leren van het verleden. Daar ben ik persoonlijk enorm in teleurgesteld. Als de mens niet krijgt wat hij wil, dan zorgt hij ervoor dat hij het op gewelddadige manier krijgt. Covid 19 is een last voor de mensheid maar de ingebakken verongelijktheid is naar mijn mening de grootste last. Blijf gezond! In geest , lijf en leden……

  2. Wulf zegt

    11 januari 2022 om 12:09

    Ik begrijp je twijfels Joop. Ik had ze vorig jaar meteen al.
    In de intensieve veehouderij waar massaal dieren gehouden worden per m2 hebben we iedere keer virusuitbraken en dan ruimen we de dieren. Corona is het virus van de overbevolking, menselijke gekte, globalistische handel en vakanties, economische groei, dansen met z’n duizenden. Om natuurlijke selectie (sterk houden van het soort) uit te bannen, en dat is begrijpelijk, hebben we de inmiddels onze op hoog peil staande wetenschappelijke geneeskunde. Maar bij corona de wetenschap volgen die ook maar wat aan het proberen is? Veel anders kun je niet. Maar na de twee vaccinaties heb ik de streep getrokken. De booster was toch voor kwetsbaren? Nee, een paar oogknippers later voor iedereen. Wat vind onze eigen fysiologie op den duur van deze herhaaldelijke spelletjes en misleidingen in de loop van ons verdere leven? Waar komen al die auto-immuunziekten zoals MS en reuma in ons tijdperk vandaan waarbij ons innuunsysteem de kluts kwijt lijkt en onze eigen systeem gaat aanvallen? Hoe gezond zijn we eigenlijk werkelijk (met de nodige pillen en overgewicht)? Door een paar lockdowns krijgen we het ‘oude normaal’ niet terug, moeten we ook niet willen; we zullen definitief stappen terug moeten doen naar een ‘nieuw normaal’ toe. Maar we luisteren het liefst alleen maar naar de NOS-lobby, de indruk wekkend dat alle niet-vaxxers zich niet aan de regels houden-allemaal eigenlijk allemaal al besmet zijn, vooral naar de ministeriele persconferentie (RIVM-OMT) luisteren, vooral ook naar individuen uit de laatstgenoemden (bij actualiteitenprogramma’s in de hoofdrol) die met hun geluchtfiets hopen dat hun voorspellingen uitkomen ter eer en glorie aan hun ego. En bijna niets over welke personen vooral liggend op IC, niets over de soms enge levensbedreigende vaccinatiedip bij zwakkeren. Of over afvallen tot een aanvaardbare BMI, niets over genoeg vitaminen/mineralen, niets over de vatbaarheid voor infecties bij stress en oververmoeidheid. Beste Joop, logisch dat je twijfels hebt, al is het is niet gezegd dat we gelijkgestemd zijn over de aard van onze twijfels. Advies van antroposofisch artsen: informeer je, maak jouw keuzes, zorg dat je daar vierkant achter staat en bestrijd eventuele twijfels met gezond verstand.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 135 – schaamte
  • Boeken – De heilige natuur
  • Over Theologie deel 16- Moderne Tijd (2)
  • Boeddhistisch Birma – dodelijkste plek voor burgers
  • Vesak – bericht van Thich Nhat Hanh uit 2013

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens