• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 293 – parttime

Het jaar 2021 – dag 293 – parttime

21 oktober 2021 door Joop Ha Hoek

Gisteren beschreef ik in mijn column hoe het er in de gompa aan toe ging: veel studie en af en toe een gast die amok maakte.

De handvol monniken in de sangha waren parttimers. Overdag gingen ze gewoon in hun burgerkloffie naar hun werk en in de vrije tijd liepen ze- niet altijd, of als ze dienst hadden in een pij. De sangha dreef op giften van de studenten die per dagdeel naar ik meen vijftien euro aan de leraar betaalden. Ook de leraar had een baan, maar was zoveel mogelijk met boeddhistische zaken bezig. De monniken ontvingen geen vergoeding, waren dana-isten.

Dinsdagavond was er geen studie maar meditatie. De leraar- die zelf nooit aanwezig was op die avonden, hield ervan om op tijd te beginnen en te eindigen en geen loze kletspraat te bezigen en na de meditatie de gompa te verlaten. Dat was theorie. Ik was in die tijd misdaadverslaggever en de criminelen hielden geen rekening met de meditatie-aanvangstijden. Zo kwam het een paar keer voor dat ik naar het centrum belde met de mededeling dat ik onderweg was nadat ik een plaats delict had verlaten. Als ik dan de gompa  met vertraging binnenstapte werd pas met de meditatie begonnen. En na afloop werd er nog een half uurtje bij gekletst hetgeen wij niet als loze kletspraat beschouwden. Enkele mediteerders hadden een boeiende en vooral leuke achtergrond. Maar we begrepen wel dat boeddhisme ook discipline is, dus maakten we het nooit erg laat.

Een van de parttime monniken was een goed verteller. Hij was ook degene die in noodgedwongen goedkope zaaltjes lezingen gaf en veel publiek trok. De monnik sprak op een humoristische wijze over de praktijk van het boeddhisme, het samenzijn ook, dat door de aanwezigen ook zo werd opgevat. Lessen in liefde. Mensen gingen altijd opgewekt naar huis, de monnik, een eerbiedwaardig mens, ook.

Na een tijdje in de gompa doorgebracht te hebben met studeren viel het me op dat het boeddhisme bestaat uit herhalingen. Elke keer werd het studieritme onderbroken door mantra’s en dergelijke zaken, die volgens mij de weg naar verlichting aanmerkelijk langer maakte. In een persoonlijk onderhoud vroeg ik de leraar of er niet meer tijd gestoken kon worden in studie en minder in gebeden maar daar werd niet op gereageerd. Vijfentwintig honderd jaar boeddhistisch traditie zomaar wegmoffelen, wat dacht student Hoek wel!

De mala, een kralenketting met 108 kralen, die ik had aangeschaft en met me mee droeg in een klein stoffen tasje, was voor mij geen succes. Het was de bedoeling om elke kraal die ik beetpakte te koppelen aan een gebedje of een wens: om ah hum, of zoiets, maar als ik de achtste kraal beetpakte legde de leraar de mala al weg, alle 108 kralen waren aangeraakt. Dat was uitermate frustrerend, alsof ik in een scootmobiel op een snelweg zat.

Verder waren we een leuke, gezellige groep mensen op de middenweg.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: gompa, meditatie, parttime monniken

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 24 februari 2016
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 10 maart 2016
  3. Het jaar 2020 – dag 120 – vuilnismanboeddhist
  4. Het jaar 2021 – dag 292 – amok

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wouter ter Braake zegt

    21 oktober 2021 om 22:22

    Het lijkt erop dat ideologische, religieuze en spirituele gemeenschappen de hang aan rituelen gemeen hebben. In de linkse kringen waar ik ooit verkeerde ging het om het juist citeren van marxistisch geïnspireerde ideeën. En er vonden veel herhalingen plaats. De leider onttrok zich naar eigen inzicht regelmatig aan het groepsgebeuren om ‘ongestoord na te denken’.

    Het zingen van psalmen, het reciteren van bijbelteksten, het hardop reciteren van de koran. Rituelen, rituelen. Zij verbinden. Maar verdiepen? Stimuleren ze het eigen eigenwijze nadenken?

    Zij verbinden en bieden een soort thuis. Maar pas op. Pas op dat je de huisregels niet verbreekt. Dan ben je al gauw renegaat, afvallige of gods loochenaar.

    Leve de vrijheid van de geest die uit zichzelf en op eigen wijze zich het wijsheid verbonden mededogen weet eigen te maken.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.