• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 278 – vreemdeeendindebijt

Het jaar 2021 – dag 278 – vreemdeeendindebijt

6 oktober 2021 door Joop Ha Hoek

Er is weer terecht politiek gedoe over het salaris van Willem Alexander. Naar verluidt ontvangt WA vijf miljoen euro per jaar als salaris en om het loon van personeelsleden te kunnen bekostigen. Ik heb ooit ergens gelezen dat het instandhouden van WA als vorst zo’n tachtig miljoen euro per jaar kost, onderhoud paleizen, beveiliging, vervoer, kinderen, moeder, familie, noem maar op. Miljoenen voor een onzinnige folklore waar niemand om heeft gevraagd.

Omdat die kosten verdeeld worden over verschillende ministeries en de Vaste Torenbewoner/Haagse historicus erg terughoudend is in het benoemen ervan, blijft het gissen. Maar elke cent die wij, het Nederlandse volk, betalen om dit totaal achterhaalde en afschuwelijke klasse-in-stand-houdend-systeem overeind te houden is er een te veel. In het boeddhisme is vergankelijkheid een groot goed: er is een tijd van komen en van gaan. Ik mag dat wel.

Nee, deze vorst zorgt niet voor saamhorigheid met het volk, zoals zijn supporters zullen beweren. En ook zijn vrouw, die geen genoegen nam met de titel prinses maar koningin genoemd wilde worden, draagt daar niet aan bij door te pronken met familiesieraden, niet haar eigen familie overigens en het vergoelijken van misstappen door het echtpaar. Een dochter kan bijna twee miljoen euro per jaar tegemoet zien om zich voor te bereiden op de troonzit-  waar niemand op zit te wachten. Het is te gek voor woorden.

Ik ken mensen die hun kinderen niet fatsoenlijk kunnen kleden en in de winter de verwarming niet aan hebben omdat ze de energierekening niet kunnen betalen. Geen sinterklaas of kerst vieren…In dit koninkrijk- koning rijk.

Wie vertegenwoordigt WA? Zijn eigen familie, hij heeft geen enkele macht en zeggenschap. Een keer per jaar leest hij een door anderen geschreven tekst voor en roept het gezelschap toehoorders hoera, hoera, hoera, lang leve de koning. De koets staat in een museum waar ook dit instituut thuishoort.

Als ik WA hoor en zie moet ik altijd denken aan de voedselbank, onze nationale schande. Niet dat hij uit die ruif eet, dat doen zijn onderdanen. Meer dan een miljoen landgenoten leeft tegen en onder de armoedegrens, WA behoort tot een van de rijkste families ter wereld, maar daar kan hij weer niks aan doen.

Ik denk ook aan een kroondomein dat drie maanden per jaar voor zijn volk wordt afgesloten- waarschijnlijk voor de jacht. Als ik hier de straat voor de Kloosterbunker afsluit stuurt de overheid politie te paard en word ik beboet of gearresteerd. Van wie is die straat eigenlijk?

Weten jullie wat zo grappig is, die hele zogenoemde koninklijke familie van Oranje is een vreemde eend in de bijt in Nederland. Toen keizer Napoleon Bonaparte ons land bezette kwam er in 1806 bij de stichting van Koninkrijk Holland- zijn broer Lodewijk kwam in die tijd als vorst naar ons koude kikkerlandje, een einde aan de al in 1795 opgerichte Bataafsche Republiek, eentje die het grootste deel van het huidige Nederland omvatte.  Lees het goed: een republiek.

Op 1 maart 1796 kwam voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis een nationaal en democratisch gekozen parlement bij elkaar. In 1813 kwam er een eind aan de heerschappij van de Franse keizer. Maar de republiek is in de Lage Landen nooit weer ingevoerd. Vergankelijkheid, weet je wel.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Politiek Tags: achterhaald, koning, Willem Alexander

Lees ook:

  1. Invoering van het basisinkomen – open brief aan Zijne Majesteit de Koning
  2. Robert Keurntjes: Het nieuws deze week – 2013504
  3. Het jaar 2017 – de tweehonderdentweeenzestigste dag – troonrede
  4. Trage cultuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    7 oktober 2021 om 19:08

    Daar valt weinig aan toe te voegen mijns inziens. Duidelijk, dank voor dit schrijven Joop .

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.