• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Boeddha in de bajes – plegers van liquidaties

Boeddha in de bajes – plegers van liquidaties

5 augustus 2021 door Joop Ha Hoek

Boeddhistische- en andere geestelijke verzorgers in de bajes krijgen ook te maken met zware criminelen. Ze liepen tegen de lamp als bijvoorbeeld uitvoerder van liquidaties en werden daar voor veroordeeld. In de tijd dat ik misdaadverslaggever was in de dagbladwereld hadden mijn collega en ik contacten met lieden die geweld niet schuwden en gewapend door hun leven gingen. Altijd bang om zelf het loodje te leggen.

Het waren dikwijls gesprekken in een schizofrene sfeer, soms in hotels, soms op begraafplaatsen of andere locaties waar je kon zien zonder gezien te worden. Maar altijd stond onze veiligheid voorop. Het merkwaardige was dat wij die gesprekspartners ook van een andere kant leerden kennen in hun rol als vader van opgroeiende kinderen die naar school gebracht moesten worden en waarvan soms de leerprestaties tegenvielen. Of als echtgenoot met sores. Het ene moment spraken we daar over en het volgende ging onze gesprekspartner naar het toilet om even later met een witte neus waarin resten coke terug te keren, een vuurwapen in een holster onder een broekspijp aan een been. Soms spraken ze over de maatregelen die ze namen om in leven te blijven; een had in gang en woonkamer in zijn woning hoogpolig tapijt liggen zodat hij aan afdrukken van voetstappen kon zien of vreemden in zijn kamer hadden gelopen. Hij verhuisde vaak. Een ander verbleef een tijdje in een woning in een bos en klemde onzichtbaar luciferhoutjes tussen deur en sponning zodat hij kon zien of iemand het huis was binnengedrongen. Hij ging nooit zijn woning binnen zonder het pand uitvoerig geobserveerd te hebben.

Liquidaties zijn de afgelopen jaren veel in het nieuws. Een paar weken geleden werd journalist Peter R. de Vries op straat doodgeschoten. En vorige week een man die in een park in Capelle aan den IJssel zijn hond uitliet. Wat zijn dat voor mensen die bereid zijn een ander te doden?

De Erasmus Universiteit Rotterdam is bezig met een wetenschappelijk onderzoek naar plegers van liquidaties. Om beter te begrijpen hoe iemand betrokken raakt bij een liquidatie willen de onderzoekers, onder wie dr. Robby Roks en Sheila Adjiembaks graag spreken met personen die zijn veroordeeld voor een liquidatie, of voor een poging tot of voorbereidingshandelingen voor een liquidatie. In het juninummer van de Bonjokrant die elke twee maanden in alle justitiële inrichtingen wordt verspreid- Bonjo is het kenniscentrum voor gedetineerden en ex-gedetineerden, worden plegers of bij liquidaties betrokkenen gevraagd zich te melden bij hen.

De oproep: ‘De gesprekken zullen gaan over wie je bent en  waar je vandaan komt. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als je jeugd, school, de buurt en de straat. Het gesprek gaat, met andere woorden, over jou en niet over het delict waar je voor veroordeeld bent. Wat we leren uit deze gesprekken zullen we gebruiken om een beter beeld te krijgen van de manieren waarop iemand betrokken kan raken bij deze vormen van geweld. Maar ook wat we hiervan kunnen leren voor toekomstige generaties.’

Inmiddels is er al meer bekend over de achtergronden van deze daders. Deze studie is uitgevoerd door een recherchekundige die hiermee bijdraagt aan een breder onderzoek dat in opdracht van Politie & Wetenschap plaatsvindt en momenteel nog loopt. Het betreft een samenwerking tussen het RIEC Midden-Nederland, Robby Roks van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Landelijke Eenheid van de politie.

De grootste groep van de plegers is tussen de 26 en 30 jaar bij het plegen van hun (eerste) liquidatie. Een liquidatie wordt opgevat als ‘een moord, gepleegd door of in opdracht van leden van een criminele organisatie ter verwerving, bestendiging, versteviging van hun positie in het criminele milieu’.

Dossier- en bestandsanalyse van politie- en justitiedocumentatie, aangevuld met rechterlijke uitspraken, gaf de mogelijkheid om op een gestructureerde wijze onder meer persoonskenmerken, de criminele carrière en sociale dynamieken van uitvoerders te analyseren. Daarbij ging het in totaal om 26 uitvoerders (lokker, spotters en/of schutters) van liquidaties, woonachtig in Midden-Nederland ten tijde van de liquidatie.

Lokkers, spotters en schutters zijn respectievelijk personen die de te liquideren persoon naar een plaats delict/locatie hebben gelokt (lokkers), personen die de te liquideren persoon hebben geschaduwd om het bewegingspatroon in kaart te brengen (spotters) en personen die de geliquideerde daadwerkelijk om het leven hebben gebracht (schutters).

Betrokkenen bij liquidaties zijn niet per definitie jong: de gemiddelde leeftijd is 30,2 jaar. De jongste was 20 jaar maar de grootste groep is tussen de 26 en 30 jaar bij het plegen van hun (eerste) liquidatie. Naast financiële problemen, lijken bij het merendeel uiteenlopende (psychische) problemen te spelen: middelengebruik en/of verslaving van soft- en/harddrugs komt voor, maar ook antisociaal gedrag en agressieproblemen spelen een rol.

Uitvoerders van liquidaties hebben vooral vermogens- en geweldsdelicten op hun naam staan en zijn een of meerdere periodes uit beeld voordat ze de liquidatie pleegden. Uit de data blijkt dat de mannen gemiddeld hun criminele carrière op hun 16de startten en dat ze gemiddeld 22 delicten voorafgaand aan hun betrokkenheid bij de liquidatie pleegden. Dat betreft dan voornamelijk vermogens- en geweldsdelicten.

De helft van de uitvoerders is een ‘zware geweldspleger’ (5 of meer geweldsdelicten op hun naam). (Vuur)wapen- en drugsmisdrijven komen bij een ruime meerderheid voor. Een meerderheid van de betrokkenen kent ook een periode waarin ze geen antecedenten geregistreerd hebben. Geïnterviewde professionals geven aan dat deze jongens mogelijk uit beeld raken, omdat ze op dat moment actief zijn in de zwaardere criminaliteit en daardoor (bewust) meer op de achtergrond opereren. Het merendeel van de liquidatiebetrokkenen is geen lid geweest van (criminele of overlastgevende) jeugdgroepen en was niet bekend in een lokale persoonsgerichte aanpak. Elf uitvoerders onderhielden relaties met een jeugdgroep waaronder 5 ook daadwerkelijk als lid van een jeugdgroep waren geregistreerd. Zo blijkt uit de studie.

Categorie: Boeddha in de bajes, Columns, Geluk, Joop Hoek, Onderwijs, Rechtspraak, Zorg Tags: bgv, boeddha in de bajes, bonjo, geweld, PI

Lees ook:

  1. Boeken – hoe misdadigers boeddha’s worden
  2. Het jaar 2021 – dag 122 – kankerhoer
  3. Stichting Duizend Handen zoekt vrijwilligers voor welzijn (ex)gedetineerden
  4. Boeddha in de bajes – Rob en Bert

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.