• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Robert Keurntjes: Het nieuws deze week – 2013427

Robert Keurntjes: Het nieuws deze week – 2013427

27 april 2013 door Robert Keurntjes

Nederland begon de week met een ware koningsliedcrises. De goede intentie kon de kwaliteit niet verdoezelen en de wijze woorden van Joop van de Ende, ‘we hebben het over een lied, meer niet’, konden het probleem dat velen er mee hadden ook niet wegnemen. In iedere crises is het lastig om te bepalen wat wijs is om te doen, buigen of barsten, spreken of zwijgen, relativeren of met de kritiek instemmen?

Wanneer het over een lied gaat is het allemaal niet zo erg, maar wat te doen in een crises zoals die zich voltrekt in Syrië? De terughoudendheid tot nu toe is begrijpelijk. Syrië is geen eenheid, de bevolking bestaat uit groeperingen die om verschillende redenen tegenover elkaar kunnen komen te staan. Verwijder de dictator en de kaarten worden opnieuw geschud, zie Joegoslavië en Irak. Er gaat echter een appel uit van het menselijk leed. Wie dat appel hoort wil iets doen, voelt zich geroepen om te helpen, maar is ook bang, bang dat een ingreep tot een situatie voert die nog erger is. De jonge jihadisten, gedreven door een hang naar rechtvaardigheid lijken niet bang, onbezonnen reizen ze af naar Syrië om mee te vechten, maar wie helpen ze ermee?

Nu er bewijs voor gebruik van chemische wapens naar buiten komt, roert de internationale gemeenschap zich weer. Amerika spreekt zich uit en waarschuwt opnieuw. Een oplossing is echter nog niet in zicht en wat er ook gebeurd er zullen nog veel slachtoffers vallen. Zelfs wanneer je een sluipschutter op Assad afstuurt is het conflict nog lang niet op gelost. Wat is wijsheid in deze?

Soms ben ik blij dat ik niet hoef te bepalen wat wijs is, maar machteloos geconfronteerd worden met de beelden is ook niet alles. Maar wat kan ik anders doen dan met pijn in mijn hart toekijken?

Toen ik van de week las dat de dader van de aanslag in Boston alleen met knikken en schudden had gereageerd en me realiseerde dat hij waarschijnlijk niet kon praten door de wonden aan zijn hals, liet me dat ook niet helemaal onbewogen. Ik heb het dan toch ook te doen met zo’n jongen.

Dat riep meteen ook de vraag op hoeveel compassie je met een dader mag hebben. Hij heeft een aanslag gepleegd, mensen vermoord en dat willens en wetens. Een daad waar je natuurlijk voor verantwoordelijk gehouden moet worden. Maar waarom doet iemand zoiets? In ieder geval niet omdat hij helemaal blij en gelukkig is. Dat rechtvaardigt natuurlijk niks. Anderen vermoorden omdat je zelf ongelukkig bent valt niet goed te praten. En toch… ik voel ook compassie voor zo’n jongen want ik gun het niemand dat je tot het punt zal komen dat je in een werkelijkheid leeft van waaruit je denkt dat je iets kunt oplossen door anderen te vermoorden. Je vernietigt niet alleen het leven van anderen maar ook dat van je zelf. De kans ooit weer gelukkig te zijn is minimaal. Je kunt gemakkelijk stellen dat zo iemand ook geen geluk verdient. Maar waarom niet? Een jongen van negentien zou geen moordenaar moeten zijn maar van het leven moeten genieten.

Hij zal terecht moeten staan, maar het mooie van ons rechtssysteem is dat terwijl iemand terecht staat voor zijn daden, zijn rechten als mens gewaarborgd blijven. Het recht heeft geen voorkeur of afkeer voor een persoon. Compassie maakt ook geen onderscheid en maakt je zeker niet tot voetveeg.

 

 

Categorie: Columns Tags: compassie, dader, nieuws deze week

Lees ook:

  1. Robert Keurntjes: Het nieuws deze week
  2. Het jaar 2017 – de eenendertigste dag- Trump en zo
  3. Het jaar 2018 – de zevenentachtigste dag – dodenmars
  4. Paul de Blot – dienstbaarheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. paul duckaert zegt

    27 april 2013 om 11:12

    ik zou zeggen ,, niet de mens is slecht maar wel zijn daden !!!!!

Primaire Sidebar

Door:

Robert Keurntjes

Robert Keurntjes is filosoof en combineert philosophy of mind met boeddhistische filosofie in relatie tot hedendaagse vraagstukken.’ Site: robertkeurntjes.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.