• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Binnen en buiten

Binnen en buiten

20 december 2020 door Henk van Kalken

Het verschil kent iedereen wel. Vooral als je zelf lekker droog binnen zit terwijl buiten de regen neergutst. Je kunt je ook voorstellen dat je buiten bent en je daar voorstelt dat je binnen zit, terwijl het buiten plenst van de regen.
Dubbel dissociëren, noemden wij dat in mijn vak. Al dan niet bewust een meervoudige illusie oproepen.
Objecten die voor ons oog verschijnen zijn die werkelijk vaststaand, onveranderlijk hetzelfde voor iedereen die er naar kijkt? Bestáán ze werkelijk in tijd en ruimte, of is elke projectie op het individuele innerlijke scherm totaal anders? Bekende, bevrijdingsleerachtige, filosofische hersenruis.
Is de Domtoren in Utrecht voor iedereen hetzelfde? Of voor elke waarnemer weer verschillend? De één vindt hem hoog, de ander vindt het wel meevallen. Voor de één is het een symbool van christelijke dominantie, voor de ander een vinger die naar de goddelijke verlossing wijst. Zegt dat iets over de toren zelf, en zo ja wat? En voor wie? Of over de goddelijke verlossing? De eeuwige vraag over de werkelijkheid. Verlichting en onwetendheid. Wat is verlichting? Een lampje aanknippen en dingen zien die je voorheen niet zag? Dingen – verschijnselen – helder zien zoals ze werkelijk zijn in plaats van verschijnselen zien zoals je denkt dat ze zijn – of idealiter zouden moeten zijn? Dan rijst de vraag wie of wat er dan wát ziet en of die wie of wat hetzelfde voor iedereen is. Filosofische vraagstukken waar eindeloos –  Vrij naar Einstein – op gekauwd kan worden zonder dat er iets substantieels tussen je kiezen komt. In het dagelijks leven zien we iets en nemen aan dat het klopt wat we zien. Dat het de werkelijkheid is. Het is verleidelijk om dit laatste aan te nemen. Het geeft houvast. Zoiets als het geloof in een God-de-Vader, een schepper waar je al je vertrouwen op richt. Je gedraagt je netjes en gaat ervan uit dat het dan met jou ook wel goed zal komen.
Geloof wat je ziet of geloof zomaar wat en doe niet zo moeilijk. Die Domtoren staat daar sinds ca. dertienhonderdtachtig te bewijzen dat hij bestaat en lang nadat wij tot bederf of  as zijn overgegaan zal hij er nog staan. Loop er met je neus tegenaan en verspeel vervolgens je plaatsje in de hemel door de krachttermen die je uitspreekt. Je stelpt het bloeden, zoekt een terrasje op en dan komen ze weer, die gedachten. Waar liep ik tegenaan? De Dom. Wat maakt de Dom de Dom? Nou, eh… De religieuze betekenis? Misschien. De stenen? Ook. Het fundament? Ja, kom zeg… Dit soort – innerlijke – dialogen zijn de gemiddelde beoefenaar vast wel bekend.  En meer gericht op het zelf: wat voelde ik? Wie heeft dat vermaledijde ding daar neergezet? En is dat ding los te zien van degenen die het neer hebben gezet? Is de pijn in mijn neus en het bloed op mijn zakdoek het bewijs dat die stomme toren echt bestaat of dat mijn neus, het bloed en/of de zakdoek bestaan?
Of dat ikzelf besta, omdat ik die pijn zo kan voelen? Ik voel, dus ik ben. Zo simpel is het vast niet. En die pijn, wat is dat precies? Bestaat die echt omdat ik hem voel? Voor je het weet zit je weer in het dualistische doolhof, tevergeefs proberend een niet-doodlopend gangetje te vinden. Dus al dat gepeins over wat nou werkelijkheid is brengt de denker geen stap verder. Ik schrijf dit ook allemaal in de rol van denker van gedachten, en niet in de rol van een weter. De denker van gedachten is de steller van vragen. En de steller van vragen is de rol van geen antwoorden krijgen die als definitief kunnen worden beschouwd. Terwijl de rol van – niet intellectueel –  weter is dat je dat niet alleen weet, maar ook dat weten hebt geïntegreerd in je bestaan. Dan gaat het niet zozeer om het weten, maar meer over de ware aard van het weten. De natuur van het weten.
Dus er is ‘buiten’ een verschijnsel, een object, waar je ‘binnen’ gedachten, opvattingen en oordelen over krijgt. Dat is het dualistische, neuronale orkest dat op volle kracht meerstemmig en niet zelden valsstemmig speelt en nooit iets definitiefs ten gehore brengt. Ik vind het fascinerend dat zowel binnen als buiten het menselijk brein verschijnselen gewoon zijn wat ze zijn, die zich niet door percepties, analyses en oordelen onderscheiden van alle andere lege verschijnselen.
Ik vind het ook fascinerend te bedenken dat we uiterlijke verschijnselen met datzelfde brein kunnen laten zijn wat ze zijn. Jezelf niet in nieuwe gedachtenpatronen storten. En dan beseffen dat er – uiteindelijk –  geen verschillen meer zijn tussen uiterlijke en innerlijke verschijnselen. Tussen binnen en buiten. En het tijdelijke brein?
Dat ruist gewoon verder, tot het ermee ophoudt.

Categorie: Columns Tags: binnen, buiten, Henk van Kalken, kijken, regen, tijdelijk brein, zien

Lees ook:

  1. ‘Je kent alleen wat je ziet, meer niet.’
  2. ‘Kijk namelijk gewoon eens om je heen’
  3. Esoterisch en exoterisch
  4. Covid/corona vanuit een liefdevol inzicht

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    21 december 2020 om 09:43

    Heerlijke tekst, fascinerend.
    Henk er is geen binnen en buiten!
    Geen grens tussen uiterlijk en innerlijk!
    Leuk hè.
    Maar natuurlijk is er een binnen en een buiten.
    Natuurlijk is er een innerlijk en een uiterlijk.
    Nog een leuk weetje: DOM = Deo Optimo Maximo.
    Aan de allerhoogste God gewijd.
    Dan weten we dat ook weer over deze steen des aanstoots.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen
    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.