• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Onverschilligheid

Onverschilligheid

11 oktober 2020 door Henk van Kalken

‘Oh, Daar werk ik niet meer aan mee. Gevolgen? Interesseert me niks.’ Hoe harder dit wordt geformuleerd, hoe incongruenter het vaak overkomt. Of: ‘Als je me tot dat punt drijft, ga ik door roeien en ruiten. Daar ben ik héél gemakkelijk in.’ Instrumentele onverschilligheid. ‘‘Ik heb die vent hartstikke doodgestoken. Het was mijn biertje. Daar ging rustig ik zes jaar voor zitten. Makkelijk zat.’ Niet zo diep doordachte, gruwelijke, dodelijke stoerigheid.
Een paar voorbeelden uit mijn voormalige praktijk. Vaak mannen met enerzijds een grote geldingsdrang, anderzijds een gebrek aan vermogens om idealen te realiseren. Dus wordt er een harde schil over de gevoelskern getrokken en onverschilligheid ten opzichte van het lijden van anderen gebezigd. Dat mensen daarmee ook een complete wereld voor zichzelf afsluiten hebben ze vaak niet in de gaten. ‘Interesseert me niks.’ De wereld van empathie en compassie, de wereld van in harmonie met anderen leven is even onbereikbaar  als de planeet Venus.
Een chronisch gevecht van het ego versus de wereld. Gedoemd om dat te verliezen en om veel lijden aan anderen en zichzelf toe te brengen.
Doede* was dertig jaar toen ik hem leerde kennen. Geboren – dat wel – en getogen – of wat daar voor doorging – in Leeuwarden. Een typische, opvoedkundig gesproken autodidact. ‘Opskiete juh, wat mut ik met die poppenkast.’ Deze entreewoorden waren waarschijnlijk niet bedoeld om het begin van een warm contact te zijn. De laatste acht jaar van zijn leven had hij grotendeels achter de tralies doorgebracht. Toen ik hem vroeg hoe hij daar zelf op terugkeek gromde hij: ‘Kin my niks skele, juh.’ Ik zou de komende tien jaar proberen om contact met Doede te leggen en zijn gedrag in wat betere banen te leiden en daardoor de grootste schade aan zichzelf en anderen iets te beperken. Doede kwam uit een gezin van ‘krattenstapelaars,’ zoals ze door sommige hulpverleners wel genoemd werden.
Op de galerij van de flat van vóór het prachtwijkenbeleid van Ella Vogelaar  stonden stapels kratten vol lege flessen of dozen blikjes van een goedkoop merk. Rond koffietijd sisten voor en achter de voordeuren de eersten open.
Achter diezelfde  voordeur was vaak de meest denkbare onveilige gezinssituatie te vinden: mishandeling, vernedering, angst, seksueel misbruik en kleine (wat heet) criminaliteit.
Van de tien jaar waarin Doede en ik tot elkaar veroordeeld waren vonden de meeste contacten in de gevangenis plaats. Dat was wel zo veilig, want in de spreekkamer kon hij weleens agressief worden. Als hij niet in detentie was verbleef hij op zijn kleine, gammele plezierbootje, waar hij de toepasselijke naam van een bekend biermerk in kinderlijk aandoende letters – inclusief spelfout – opgekliederd had. Grolchs. Een ander onderdak had hij niet. Ik heb de Grolchs één keer bezocht, maar kon het vege lijf amper redden, omdat Doede zich voorafgaande aan mijn komst al vast wat moed ingedronken had. En dronkenschap leidde bij hem altijd tot agressie. Elk gesprek in de gevangenis werd door Doedes eigen mantra begeleid: ‘Kin my niks skele juh.’ Met als variatie: ‘Interesseert my geen moer.’ Een héél enkele keer brak ik door het pantser heen door het gesprek op zijn vader te brengen. Zijn vader stierf relatief jong aan een levercirrose, het gevolg van een streng dieet bestaande uit hoofdzakelijk bier, zware shag, patat en kroketten. Doede produceerde twee tranen en zei: ‘’t is te let.’ Wat er te laat was wilde hij verder niet zeggen, en hij sloot weer met zijn mantra af. Hij draaide zijn onderarmen naar me toe en liet een paar langwerpige verwondingen zien. ‘Ik hev my sneden.’ Toen zijn vader overleed ontwikkelde Doede automutilatie. Mijn pogingen om hem bij de psychiatrie onder te brengen strandden altijd bij de volgende detentie. Ook zijn gedrag in de gevangenis veroorzaakte een opeenstapeling van straf op straf, zodat, toen zijn overlijdensbericht mij bereikte, Doede zesentwintig jaar van zijn treurige leven achter de tralies had doorgebracht.
Hij was drie dagen vrij toen hij bij een gevecht voor een kroeg werd doodgestoken. Ik ben één keer bij een veroordeling aanwezig geweest. De rechter gaf hem acht maanden wegens mishandeling, en toen hij gewezen werd op de mogelijkheid om hiertegen in beroep te gaan sprak hij zijn mantra ‘Interesseert me allemaal geen moer’ uit.
Natuurlijk was er zoveel met Doede aan de hand dat hij in feite een patiënt was die iets anders nodig had dan straf op straf stapelen. Zijn enige afweermechanisme tegen de wereld, die hij als zijn grote tegenstander zag, was zijn onverschilligheidsmantra. Bij de crematieplechtigheid zag ik zijn  moeder. Ik had haar jaren geleden één keer gesproken. Een geteisterde vrouw, getekend door het leven. Haar huid vol-getatoeëerd, in wenkbrauwen, neus en lippen piercings, alsof ze zichzelf met verminkingen wilde straffen voor haar eigen verdrietige leven. Ik zag geen enkele emotie bij de condoleanceronde. Haar hand voelde aan als een krachteloos zakje koude knekels. Toch probeerde ik iets te zeggen in de sfeer van: ‘Verdrietig dat het zo gegaan is, alle sterkte de komende tijd. Als ik iets voor je kan doen moet je me maar bellen.’ Ze had een drankkegel om zich heen hangen, keek me kort aan met bloeddoorlopen ogen en haar doorrookte stem kraste: ‘It kin my allemaal niks meer skele.’

*Doede is een gefingeerde naam.

Categorie: Columns, Geluk Tags: Doede, drank, eenzaamheid, geweld, moeder en kind, veroordeling

Lees ook:

  1. Openbaar ministerie maakt haast met vervolgen bedreigers openbare figuren
  2. Dalai Lama veroordeelt aanvallen van boeddhisten op moslims in Birma
  3. Het jaar 2021 – dag 88 – persvrijheid
  4. Het jaar 2021 – dag 122 – kankerhoer

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    12 oktober 2020 om 12:44

    Ja Henk, dit verhaal roept weer veel vragen bij me op.
    Karma van Doede??? Het maakt me ook erg verdietig, dat wel.

  2. Henk van Kalken zegt

    12 oktober 2020 om 16:24

    Niemand weet of het Doede’s karma was of een obstakel. Het waren wel de feiten. Ik zou je vele verhalen kunnen vertellen van deze kwaliteit. Hier ging het vooral om onverschilligheid. Wat dus geen onverschilligheid was.

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.