• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 251 – herinnerstraat

Het jaar 2020 – dag 251 – herinnerstraat

8 september 2020 door Joop Ha Hoek

  • De Utrechtse strafrechtadvocaat Piet Doedens had opgezette apen in zijn kantoor. In mijn herinnering was het er als ik er kwam als misdaadverslaggever altijd een beetje schemerig en dan lijken opgezette apen meer kwaadaardig. Dat was Piet Doedens niet,- in die tijd een bekend strafpleiter, die per trein en taxi naar rechtszalen reisde. Hij sprak mij aan als Heer Hoek. Tijdens een strafzaak in Middelburg tegen een man die een jong meisje onzedelijk had betast en haar bij de borsten had gegrepen, zei Piet in zijn verweer: ‘Edelachtbare, een meisje van negen heeft nog geen borsten.’ De dader werd toch veroordeeld.
  • Een Rotterdamse strafpleiter, mr. Szegedi, had in zijn kantoor in Rotterdam een bassin voor grote vissen, ik meen karpers aan laten leggen. Als je met hem in gesprek was wierp hij vanachter zijn bureau grote stukken brood in het bassin waarin het dan erg rumoerig werd.
  • Ik ben vrijwel nooit in (het gedrag van) mensen teleurgesteld. Dat komt door mijn intuïtie. Binnen een paar seconden heb ik door wat voor vlees ik in de kuip heb en laat dan komen wat komt. Hoe die intuïtie werkt weet ik niet, ik zie de mens, de houding, de kleding, de lichaamstaal en de entourage. Ik heb dat ook wel met sommige boeddhistische leraren of politici. Het gaat er niet om wat ze zeggen maar hoe ze het zeggen. Loze kletspraat. Vrouwen zijn beweeglijker dan mannen in die expressie. Ze werken veel meer met de armen om het gezegde kracht bij te zetten. Ze lijken wel van rubber.
  • Als Rotterdammer spreek ik ABN, ik ken wel alle Rotterdamse vloeken met dieren en ziektes erin: vinkentering, maar gebruik die normaliter niet. Vorige week had ik een paar dagen dat ik tegen mensen op tv zat te schelden. Of als er mailtjes binnen kwamen ik riep: Nee, ik wil dit niet lezen of horen, idioot. Ik wond me zelfs op. Mensen die dialect spreken en Vlaams versta en begrijp ik ook niet. Ik zie hun lippen bewegen maar wat ze zeggen dringt niet tot me door. Ik ben dan zo druk bezig met niet-begrijpen dat ik geen tijd heb om te ontcijferen, vermoed ik. Dialect is de taal van het hart, ik ben harteloos.
  • Toen ik een klein jongetje was rende ik altijd hard door de straat bij mij in de buurt waarin een rooms-katholiek nonnenklooster gevestigd was. Voor de deur van het klooster zat ook nog een traliehek. Ik was bang naar binnen te worden gesleurd. Tante Cor was de enige katholiek in onze familie. Ze kwam uit Brabant. En was aardig.
  • Mijn  zus vertelde hoe ze in de oorlogsjaren van veertig met mijn vader fietste toen een tankwagen met melk werd beschoten. Ze doken een greppel in en zagen hoe de melk uit de tank gutste. De chauffeur van de wagen rende met een doorzeefde melkbus op mijn zus af en zei: ‘Hier, melk, drink snel op.’
  • Zelf drink ik geen melk meer, boeren behandelen de dieren als producenten, terwijl ze dat van nature helemaal niet zijn. De melk is bestemd voor het kalf dat bijna altijd na de geboorte bij de moeder wordt weggehaald. Door elke keer en dagelijks de uiers te legen houden de boeren de productie kunstmatig op gang. Bah. De dieren worden uitgebuit.
  • Mijn vader fietste vroeger tijdens vakanties op de fiets naar de Veluwe, Apeldoorn, Beekbergen en zo. Op een gewone fiets. In weer en wind. Elektrische fietsen bestonden toen nog niet. Nu zijn er in Nederland al bijna 800.000 voortgedreven door een motor op een accu gemaakt van kostbare en eindigende grondstoffen die ook opgeladen worden met kostbare stroom. Fietsen is helemaal niet groen meer, elektrische fietsers zijn vervuilers, uitbuiters van de aarde. Bah.
  • De herfst bestaat niet meer, noch winter, lente en zomer. Dat komt door de opwarming van de aarde. Het weer en de getijden zijn door elkaar gehusseld. Of er nog kerstbomen zijn dit jaar is onzeker. In ieder geval kan vroeg en bijtijds bestellen geen kwaad.

 

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek Tags: fietsen, Veluwe

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  2. Het jaar 2020 – dag 189 – Veluwe
  3. Het jaar 2021 – dag 196 – oudemeuk
  4. Het jaar 2021 – dag 308 – fake-einde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens