• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 229 – vorden

Het jaar 2020 – dag 229 – vorden

17 augustus 2020 door Joop Ha Hoek

In het voorjaar van 1953 werd ik als sterk vermagerd Rotterdams straatjochie uitgezonden, zoals dat toen heette, naar het Herstellingsoord voor overspannen spoorwegpersoneel en personeel van aanverwante bedrijven in het Gelderse Vorden, een klein dorp gelegen in de mooie bossen daar, om daar lichamelijk aan te sterken.

Joop in de gouden koets van de arbeider.

Acht jaar na het beëindigen van de Tweede Wereldoorlog was er met name in het Westen van Nederland nog een groot gebrek aan spullen en voedsel. Op de foto hiernaast is te zien hoe ik door een broer en zus werd rondgereden in een kinderwagen van geperst papier. Een flinke regenbui en je kon er weer boeken van maken.

Ik was als een dikke baby van 9 pond in een ziekenhuis geboren en de verloskundige zei tegen mijn moeder dat ik een grote man zou worden- mits ik voldoende te eten kreeg en daar was in 1953 nog een behoorlijk tekort aan. Veel voedsel was nog op de bon.

Mijn 2 zussen waren in  1945 al aangesterkt in het Engelse kindertehuis Greynog Hall in Montgomeryshire in Wales. Zij hadden de hongerwinter meegemaakt en bleven slechts in leven door het voedsel dat mijn moeder op zogenoemde hongertochten in de winter van 1944-1945 in het Oosten van ons land bijeengaarde. Hun lichamelijke toestand was na de oorlog zo slecht dat ze met een schip naar Engeland voeren en daar hun buikjes konden voleten. Ze hadden er een prima, liefdevolle tijd.

Voor mij brak die periode 8 jaar later aan, ik was toen een kind van 7 en mocht met een windkracht van 3 beaufort niet op straat omdat ik dan weg zou waaien, zo mager was ik. Van mijn vertrek weet ik me niks meer te herinneren, wel dat ik van mijn moeder briefpapier met een poes erop had gekregen, zodat ik brieven naar mijn ouders kon schrijven.

Jullie moeten weten dat ik vrijwel nooit in mijn leven bij familie en anderen heb gelogeerd.  Ik wil het liefst thuis zijn, behalve natuurlijk op vakanties. Mijn opa en oma in Rotterdam-Noord probeerden dat op een dag maar besloten hun kleinzoon toch maar naar zijn ouders verderop te brengen, het ventje stond al uren voor de buitendeur van de woning van opa en oma te huilen. Ziek van heimwee. Hij wilde naar huis.

De reis naar Vorden werd gemaakt per trein, een gewone trein en geen veewagen waarin een paar jaar eerder het Nederlands spoorwegpersoneel Joden naar Duitse vernietigingskampen vervoerde. Ik weet niet veel meer van dat verblijf daar, wel dat ik me vreselijk eenzaam en verlaten voelde. Ik lees in een briefje met de poes aan mijn ouders: ‘Lieve mama en papa. Hoe gaat het met Karla. Ik kom over 4 weken naar huis. Ik heb al veel kaarten het is hier heel mooi. Ik eet goet. Als ik thuis kom gaat (Rotterdams woordgebruik) ik ook goet ete. Ik eet vanavond 7 boterhammen ik ben al dik. Hier zijn veel bossen. Is opa al weg. Lieve Karla, je moet goed eten want dan wordt je dik.’ De hele brief gaat over eten, dik worden en naar huis gaan, er spreekt zoveel verlatenheid uit.

Op een vroege ochtend brak er onrust uit in de slaapzaal van het Hasseltpaviljoen. Naast een bed met een slapend kind lag een fraai gevormde bolus, verstild en koud. De bolus werd niet direct opgeruimd, was het bewijs van een misdaad die zich die nacht had afgespeeld, er was geen compassie en empathie met de kleine schijter, doch de begeleiders gingen de schuldige opsporen en dat was ik, overigens onwetend ervan. De daad had ’s nachts plaatsgevonden, in mijn slaap. Een niet afgeveegd kontje was er het bewijs van. Ik weet nog wel hoe vernederend ik dat toen vond dat ik door mijn verzorgers, de mensen die ik vertrouwde, aan wie ik was overgeleverd, ruw wakker werd geschud en in het bijzijn van de andere kinderen mijn bilspleet werd gecontroleerd en hoe triomfantelijk de verzorgers reageerden. Kijk, kijk, we hebben de smeerlap, van het ene op het andere moment was ik de Marokkaan van Vorden.

Na decennia ben ik dat gevoel niet vergeten en kost het mij moeite om het verhaal van de bolus op te schrijven. Die verschrikkelijke vernedering, een eenzaam jongetje, ver van huis.  De triomf van de begeleiders.

Wat ik zag was een bolus op een houten vloer. Een heimweebolus. In dat hoopje zat alles: oorlog, liefdeloosheid, vernedering, vernietiging, kou, honger en gemis. Ik wilde naar huis.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Voedsel Tags: aansterken, honger, Rotterdam, Vorden

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 224 – guur
  2. Het jaar 2021 – dag 82 – verhuizen
  3. Het jaar 2021 – dag 178 – hongerhuilen
  4. Het jaar 2021 – dag 185 – eten bij mara

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet
    • B’eter Groene goddelijke salade
    • Jules – Misplaatste geestdrift

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.