• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 177 – wasstraat

Het jaar 2020 – dag 177 – wasstraat

26 juni 2020 door Joop Ha Hoek

Het is eind juni 1970, een halve eeuw geleden, maar nog steeds zijn de effecten van het Holland Popfestival in het Kralingse Bos in Rotterdam in alle vezels in mijn lijf en geest meetbaar. Ze zijn de klinkers van de straat waarover ik loop, ze dragen mijn gewicht zo vanzelfsprekend.

Dat festival voelde als een wasstraat- ik ging er in als een jonge man van zijn tijd en na 3 dagen was er de openbaring van een nieuw leven, een nieuwe toekomst, een nieuw denken. Het ontwaken, de verlichting, zelfs na de jaren zestig met pop en rockmuziek, de ontsnapping uit de zompige jaren vijftig met een spruitjeslucht, is niet met woorden te beschrijven en kan je alleen delen met degenen die er bij waren.

Het wereldberoemde Woodstock was net een jaar achter de rug en twee jonge mensen, Berry Visser, Georges Knap en de al oudere Piet van Daal, die de technische zaken regelde, ontwikkelden in het diepste geheim plannen om ook in Rotterdam een dergelijk festival te organiseren. Visser is een hippie en Knap een zakerige man. Hun keus valt op het Kralingse Bos met veel ruimte en tegen een plas aan zodat de toegangscontrole wordt vergemakkelijkt. De plannen zijn geheim, om anderen ook niet op het idee te brengen. En de deftige Kralingers niet te verontrusten en in het geweer te brengen.

Amsterdam 1971. Bezettingen en rellen. Op de foto tweede van links BD-redacteur Joop Hoek, met naast hem fotograaf Paul Stolk. Foto copyright RPR.

Maar Paul Stolk en ik, vennoten en journalisten van het persbureau Regio Pers Rotterdam (RPR)  dat de Nederlandse journalistiek deed ontwaken, wakker schudde in het besef dat in steden en oude wijken ook mensen arbeiders genaamd woonden waar over en niet met gesproken werd, waren bevriend met Tedje van Daal, een zoon van Piet. En zo waren we al vroeg op de hoogte van de fameuze plannen. Maar we mochten er geen ruchtbaarheid aan geven maar konden ons wel al vast voorbereiden op wat komen ging op 26, 27 en 28 juni 1970.

Er kwamen uit alle delen van de wereld 100.000 voornamelijk jonge mensen -hippies- verenigd in een nieuwe generatie waar door veel mensen ook op neer werd gekeken als langharig werkschuw tuig, naar het Kralingse Bos. De meesten betaalden geen entree, hadden niks te besteden, maar zwommen de plas over of knipten gaten in het hek om het terrein op te komen. De beveiliging was knudde en amateuristisch en het optreden van tientallen muzikanten en groepen, onder wie Pink Floyd, The Byrds, Jefferson Airplane, Canned Heat en Al Stewart, groots met af en toe een regenbui. Het was een muzikale hemel op aarde en zette Rotterdam nog meer op de wereldkaart als een vrijdenkersstad. De stad van Erasmus.

De eerste dag van het festival gedroeg ik me als een journalist, keek om me heen, observeerde, interviewde, schreef teksten, maakte foto’s en filmde. Maar die houding was niet vol te houden voor een jonge vent met wensen die verder gingen dan het vasthouden van een blocnote en het beschrijven van een situatie Het voelde alsof ik aan een tafel met heerlijke gerechten zat en daarvan niet at. Ik ging om en werd een met de anderen, zonder er in op te gaan.

Op het festivalterrein was het drinken van alcohol verboden maar de hippies verkeerden toch in hogere sferen doordat het gebruik van hasj wel was toegestaan. Het zou het begin worden van het Nederlandse tolerantiebeleid voor soft drugs gebruik.

Het popfestival bracht anderen zaken en verlangens in mij naar boven, de  behoefte om vrij te zijn, mijn eigen leven te bepalen, tolerantie, vooruit willen gaan, geen gezag erkennen. Mijn hele leven lang zou dat mijn mantra worden, het verliep organisch als een flower power.

De andere twee dagen bracht ik op het terrein door als een vrije hippie, verdronk in de optredens en beleefde de fantastische sfeer op het terrein.  Niet eerder in mijn leven had ik dit meegemaakt. Kleding ging uit en naakte mensen dansten op het geluid van zang en muziek. Waren solidair met elkaar. De hasjlucht hing tot in de toppen van de bomen en het ‘weet je wel’ was de meest gebezigde uitdrukking. Soms vroeg een vreemd iemand om een gulden of een jointje, maar die verkocht ik niet. Een piek voor een broodje was zo gegeven, weet je wel.

Ik luisterde in het gras tussen de enorme rotzooi met plastic, dekens en zeilen van 100.000 mensen naar de bands en musici, die ik voorheen alleen maar kende als ze speelden in De Doelen en poptempels. Nu dreef zang en muziek over het veld, het water, langs de molens en in het brein en geheugen van mensen. Als een goedmoedig virus waarvoor het afstand houden niet nodig was, integendeel. Buiten het hek stond de burgerij met vouwen in de broek en keurig gepoetste schoenen, onder wie mijn eigen broer met vrienden, en keek de ogen uit.

Alles gaat, alles gaat voorbij, komt er later op mijn grafsteen te staan. Zo ook het fysieke Holland Pop Festival. Waarvan de impact en geest echter nooit eindigt. Zo weten de getuigen van weleer.

Paul Stolk is helaas dood, zelf verkeer ik in de late herfst van mijn leven. De Kloosterbunker waarin ik woon ligt hemelsbreed niet zo ver van het Kralingse Bos. Als ik er door heen loop is het weer eind juni 1970. Weet je wel, weet je nog?

Moedig voorwaarts!

Luchtfoto copyright RPR/Joop Hoek Holland Pop Festival Kralingse Bos, 1970.

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Muziek Tags: 1970, Berry Visser Georges Knap, hippies, Holland Pop festivan, joop hoek, juni, Paul Stolk, Piet van Daal, Rotterdam, RPR, Woostock

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 9 februari 2016
  2. Het jaar 2022 – dag 235 – Paul Stolk is dood
  3. Het jaar 2024 – dag 37 – filmstudenten
  4. Het jaar 2024 – dag 207 – herinneren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527
    • Officiële lancering van het herintroductieproject van de Gele Komkommer
    • ‘Politiek signaal’ Veldkamp helpt Palestijnen in Gaza niet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.