• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Dagje tussen de rolkoffers

Dagje tussen de rolkoffers

14 januari 2020 door Henk van Kalken

We waren een dagje in Amsterdam, door mij ook wel Rolkofferstad genoemd. Wat is Rolkofferstad, en hoe verhoudt deze zich tot Bunkerstad, oplettende lezertjes van het Boeddhistisch Dagblad wel bekend? Om onnaspeurbare reden bestaat er een vreemd soort na-ijver tussen sommige bewoners van beide steden, die een kleine 60 kilometer uit elkaar liggen. Die verschillen bestaan alleen in ons hoofd, natuurlijk, zoals iedereen die iets met de Dharma heeft weet. Hoewel afkomstig uit Rolkofferstad schroomde ik niet om met een Bunkerstadse te trouwen. En nee, we hebben samen geen rolkofferbunkertjes gemaakt.
Rolkofferstad. Ik woon al vele jaren elders en kom er nu zo weinig mogelijk. Mijn Mokumse hart, dat vlakbij de beroemde Jordaan ter wereld kwam, is te teerhartig om een hele dag moeizaam over de hoofden van honderdduizenden toeristen te lopen. Begeleid door het onafgebroken geluid van duizenden rolkoffers. Mijn ook al zo gevoelige talenknobbelantenne is gericht op een lekker, sappig, ouderwets Rolkoffers, ik bedoel Amsterdams accent en bijbehorende taferelen. Zoals een oudere man, die je zonder verdere aan- of inleiding zijn levensgeschiedenis begint te vertellen terwijl je bij het stoplicht op groen staat te wachten. Helaas wonen er velen in Almere, Lelystad, Zaanstad. Je kunt je metropole hart in het Rolkofferse trouwens wel ophalen aan verschillende soorten Chinees, Japans, Koreaans, Arabisch, Duits, Spaans, Frans en Russisch. Een enkele keer zelfs Tibetaans, maar vooral, alles dominerend: Engels. In winkels, in de vele eetgelegenheden loop je als voormalig Rolkofferstadbewoner serieus het risico om aangesproken te worden met: ‘Can I help you, please? Toen me dat twee jaar geleden overkwam op een Jordaans terrasje blafte ik de man die de bestelling wilde opnemen toe: ‘Lul je moers taal, man!’ Hij schrok zich rot en ik heb de gehele volgende dag schuldbewust zuiveringsmantra’s zitten reciteren.
Op enig moment liep ik over de Dam, mij ooit even vertrouwd als moeders keukentafel. Géén poppenkast met Jan Klaassen en Katrijn, zoals in mijn kindertijd, maar wel een groep kennelijke betogers, gewapend met Palestijnse vlaggen en spandoeken. Niks mis mee, ware het niet dat 25 meter verderop een ongeveer even grote groep betogers met evenveel vuur het Israëlische equivalent omhoog hielden. Het Paleis gaf dzogchenles en reflecteerde onaangedaan de felle leuzen. Tussen beide groepen in wiebelde in een hak-teen beweging, de handen op de rug, een wat ouder type oom agent metronoom op en neer. Zijn gelaatsuitdrukking had iets van een oudere herdershond, die zich afvraagt of hij nou wel of niet achter die tennisbal zal aanhollen. Een kennelijk ontstemde Palestijnse demonstrant liep onverwacht tot vlak bij de Israëlische sympathisanten en schreeuwde provocerende dingen. Oom agent waggelde rustig, de handen nog steeds op de rug richting boze man en sprak hem kalmerend en vermanend toe. De man richtte zijn toorn nu op de agent en schreeuwde akelige dingen die gingen over oom agents gezondheid en politieke overtuigingen (krijg de censuur, vuile censuur). Ook niet echt gunstig voor s’ mans karma, leek me. Niettemin had de vermanende toespraak van de agent voldoende indruk op hem gemaakt, want mopperend, met de houding van een minnaar die zojuist een blauwtje heeft gelopen droop hij af, zijn spandoek treurig en onleesbaar aan één hoek over de grond slepend. Oom agent zag mij het geheel bekijken, en alsof hij mijn behoefte aan iets echt Amsterdams begreep sprak hij: ‘Ach, ik ben et wel gewend hoor… ze schijte elke dag over me harses heen. Ik zou me pas sorrege make as et es een keertje niet gebeurde.’ En allemaal in het sappigste accent dat ik mij maar wensen kon. Ik vergat bijna, volop genietend, om naar de inhoud van zijn mededeling te luisteren. Inmiddels knikte Oom agent bedachtzaam en vervolgde: ‘Et zal mijn tijd wel duren. Van mijn moge ze mekaar gerust op derlui harses slaan, maar et geeft zo’n klerezooi, hè?’ Hij keek me onderzoekend aan, alsof hij overwoog om bij een verkeerde reactie een vette bon uit te schrijven. Maar na me een tijdje aangestaard te hebben, haalde hij berustend zijn schouders op. ‘En wie denk je, mag dan de rommel opruimen?’ Ik knikte begripvol. We zwegen weer een tijdje, tot hij zei: ‘As et nou nog es een beetje betaalde…’ We wisselden enige tijd in redelijk plat Amsterdams – ik moet toegeven dat mijn accent inmiddels wat roestig klonk – onze meningen uit. Overheden, het leven in het algemeen, het zijne en mijne in het bijzonder. Tenslotte nam ik afscheid met de woorden: ‘Hou je haaks, ome!’ De agent had trouwens ondanks zijn grijze haren ruimschoots mijn zoon kunnen zijn. Aan onze gezagsverhouding deed dat in elk geval geen afbreuk, toen hij nog meegaf: ‘En wel uitkijke met oversteken, Oudste!’ Oom agent-bodhisattva. Ik hield van hem, van Rolkofferstad, van Bunkerstad, van elk levend wezen in het universum, al dan niet in het bezit van een rolkoffer.
En wat de relatie met de Dharma is…? Tsja. Wat heeft géén relatie met de Dharma?

Categorie: Columns Tags: amsterdam, Bunkerstad, Dam, demonstranten, dharma, Henk van Kalken, oom agent, Rolkofferstad, Rotterdam

Lees ook:

  1. Joop Bonifatius Ha Hoek en de eendagverlichting…
  2. Het jaar 2018 – de honderdentweeennegentigste dag – kauwen
  3. Het jaar 2019 – dag 322 – proletarisch winkelen
  4. Het jaar 2020 – dag 124 – leeg en bevrijd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dementia – Ontgeesting         
    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.