• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de driehonderdenveertigste dag – troost

Het jaar 2018 – de driehonderdenveertigste dag – troost

7 december 2018 door Joop Ha Hoek

Volgens sommige filosofen kan de wijsbegeerte mensen troost bieden. Wanneer we troost omschrijven zoals Wikipadia dat doet, staat troost voor ‘het bemoedigen van iemand die lichamelijk of geestelijk lijdt en het verzachten van diens pijn’. Kan filosofie ons ook troosten? Daar spraken de studenten filosofie de laatste bijeenkomsten over.

Soms is troost bieden niet zo ingewikkeld. Als een klein kind valt troost je dat door over de bol te aaien en lieve woordjes te spreken. Dat kan ook met volwassenen. Je kunt met die laatste categorie ook een kop koffie drinken, een bakkie troost.

Als er ziekte, verlies en dood in het spel zijn is het niet zo gemakkelijk meer. Wat moet je zeggen tegen iemand die dood gaat, niet zo lang meer te leven heeft? Gisteren zeiden de andere studenten tegen mij: je kunt toch verhalen over vroeger gaan ophalen en vertellen. Ze wilden mij troosten in mijn door mijzelf geëtaleerde onmacht om te troosten in een tijd dat alles gelabeld is. En hoe te doen bij…

Mensen hebben de behoefte om het lijden van anderen te verzachten. Ik vertelde dat ik steeds onmachtiger word om te troosten. Dat heeft misschien te maken met ouder worden, ik ben in de herfst van mijn leven, en mogelijk nog verder bij een vroeg invallende winter. Er is al zoveel in mijn leven herhaald. Zoveel getroost ook.

Het lijkt wel of menszijn ook uit modellen bestaat. Woorden zijn woorden, stil aanwezig zijn is stil aanwezig zijn. Soms denk ik na over hoe iemand te troosten en schaam me daar voor. Die drang, om met woorden duidelijk te maken dat je met iemand meeleeft. Holle en al miljoenen keren gebruikte troostende woorden? Een regisseur van de troost? Ik wil die niet zijn.

Toen ik politieverslaggever was kwam ik bij mensen over de vloer die net een naaste hadden verloren door geweld. Ook bij criminelen. Ik kwam er als journalist en nu pas realiseer ik me dat ik die mensen nooit getroost heb met woorden. Ik merkte wel dat ze soms blij waren met mijn aanwezigheid. Andere ‘gewone’ slachtoffers schopten me van de deur af of waren blij dat ze hun verdriet aan mij kwijt konden. Vrienden van mij verloren kinderen. Wat zeg je dan? Dat verdriet is te groot voor de woorden van een ander. Altijd blijven luisteren helpt, niet vergeten worden.

Toen mijn broer redelijk jong stierf beloofde ik hem op zijn sterfbed dat ik voor zijn hond zou zorgen en zijn kinderen bij zou staan. Mijn zus zegde ik toe haar uitvaart te zullen regelen en administratieve taken op me te nemen. Beiden geloofden niet in een hiernamaals en hadden zich verzoend met hun naderend einde. Ze vertrouwden mij, vonden er troost in, in ieder geval rust, denk ik.

Stil naast iemand zitten vind ik ook zo gemaakt. Dat zeiden de andere studenten gisteren ook: Ga er stil bij zitten, je hoeft toch niet te praten. Die adviezen lees ik ook in de boeken van ‘Wilma weet raad’, als ik die zou lezen. Troost kan opstandig zijn, je neerleggen bij het onvermijdelijke.

Toch, op een dag, heel lang geleden, kwam ik als politieverslaggever bij een verschrikkelijk verkeersongeluk. Hulpverleners waren ter plaatse en haalden mensen uit wrakken. Een vrachtwagenchauffeur lag naast de vrachtwagen, zwaargewond, stervend. In die laatste minuten van zijn leven graaiden zijn handen door de aarde onder hem. Niemand had aandacht voor hem. Ik wil zijn privacy niet schenden maar ik ben naast die wildvreemde man gaan zitten en praatte met hem, niet bemoedigend of wat dan ook. Wat moet je verdomme zeggen? Ik wilde hem laten weten dat hij niet alleen was op dat moment.

Het was in een tijd dat er nog niet zoveel boeken waren geschreven over troost. ‘Omgaan met stervenden’ en zo. Of dat je dat geleerd wordt in tv-programma’s. Dat je nog vanuit je hart kon reageren, dat er niemand zei: dan doe je toch zo en zo. De verkilling van de troostadviezen. De gemaaktheid en daardoor ontoereikendheid van de troostwoorden.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of er kruipt een poes op je hoofd.

 

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: adviezen, Cornelis Verhoeven, filosofie, Jan de Bas, politieverslaggever, troost

Lees ook:

  1. En nu aan de slag…
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 21 april 2016
  3. Het jaar 2017 – de tweehonderdenvijfenvijftigste dag – de kist
  4. Het jaar 2018 – de elfde dag – ficusonthoofding

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Willem zegt

    7 december 2018 om 23:04

    Dank je wel

  2. Henk van Kalken zegt

    8 december 2018 om 09:16

    Mooi belicht fenomeen, Joop. Er bestaat geen enkel zinvol protocol. Ik had eens een zeer verdrietig moment in mijn leven in Friesland. Mijn buurman, een gesloten man, contactarm tot in zijn merg kwam mijn oprit opgelopen. Hij stond in alle onhandigheid naast me , handen in zijn zakken en nadat hij ongemakkelijk twintig keer ‘ja’ had gezegd stond hij zwijgend een minuut of tien naast me. Sloeg me op de schouder en zei ( in het Fries): ‘Nou, het leven gaat door hè. Als er wat is hoor ik ’t wel!’ En hij stampte weer huiswaarts. Ik heb me zelden zo getroost gevoeld.

  3. Piet Nusteleijn zegt

    8 december 2018 om 09:17

    Met deze woorden raakte je me, dank je wel.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.