• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de honderdeneenenzeventigste dag – parallelleven

Het jaar 2018 – de honderdeneenenzeventigste dag – parallelleven

21 juni 2018 door Joop Ha Hoek

Beleg van varkensvlees is weer te nuttigen in de kantines van Zweedse scholen. De sociaaldemocratische leiding van het land heeft daartoe besloten. Varkensvlees, de Zweden zijn er blijkbaar gek op, was in de ban gedaan vanwege islamitische leerlingen op die scholen. Die eten geen varkens.

Het opheffen van de ban is een gevolg van een onderzoek dat verricht is naar de teloorgang van de sociaaldemocratie in Europa. We hebben niet genoeg naar onze achterban, arbeiders en middenklasse, geluisterd toen  die zagen en opmerkten dat de integratie van met name moslims in de Zweedse samenleving totaal mislukte en er een parallelle samenleving ontstond waarvan de leden alleen maar met elkaar te maken hadden, zegt de sociaaldemocratische leiding nu. Het weer op de kaart zetten van varkensvlees op scholen was een eerste poging van de linksen hun orde weer te herstellen. Moslimkinderen mogen een broodje ham weigeren, zei de sociaaldemocratische leider ook nog. De nieuwkomers moeten zich maar aanpassen aan de Zweedse moraal en niet andersom. Dat is de boodschap van varkentje knor.

De linksen hopen nu weer meer aanhang te krijgen tijdens verkiezingen. Jaren geleden kocht ik elke week bij een Turkse broodjeszaak op wielen in een arbeiderswijk een broodje Dönerkip met saus en uien. Dat was altijd gezellig tot de verkoper erachter kwam dat ik niet in een God geloofde maar wel in mensen. Boeddhisme was volgens hem helemaal niks. Onze verhouding bekoelde aanmerkelijk. Dat was jammer, het was een aardige vent en zijn broodjes voortreffelijk.

Ik gun ieder het zijne, een God of niet. Dat moeten mensen zelf weten. De plek en omgeving waar je geboren wordt, bepaalt of je gelovig bent. Parallelle samenlevingen zijn mij overigens niet vreemd. Ik ben Nederduits hervormd gedoopt, mijn grootouders wilden dat graag. Opa en oma  waren van de CHU en ARP, gelovige mensen. Dat was in een tijd dat Nederland nog verzuild was, wij Nederduitsen gingen niet met Rooms-Katholieken om. Die waren wel erg vreemd en stiekem, werd ons geleerd. Ze hadden kloosters en monniken en priesters droegen rare kleding. Ze marcheerden met Pasen op straat. Als kind was ik er vreselijk bang van. En nu nog ben ik wel een beetje parallel.

Iedere groepering had zijn eigen onderwijs, vakbond, uitgeverij en omroep. Er waren katholieke ziekenhuizen, mijn vader is er in zo’n eentje doodgegaan. Ze deden er niet aan euthanasie en de stank van zijn verkankerde lichaam was niet te harden. In het katholieke België kon je alleen maar een baan krijgen als meneer pastoor zijn zegen had gegeven. Nu nog zijn er zwartekousenwinkels waar alleen zwartekousenmensen hun waren kopen. De koning is Luthers, zijn vrouw niet. Ik trouwde een roomskatholieke vrouw die er niks aan deed. Haar aimabele ouders waren rooms maar ook sociaaldemocraat. Mijn kinderen zijn mens zonder geloof.

Het zou wel fijn zijn als er geen extreme parallelle samenlevingen zouden zijn. Dat we niet gescheiden leven maar met elkaar. Dat we elkaar respecteren om wie ze zijn en dat wel of niet geloof er niet toe doet.

Overigens was ik de afgelopen week niet voor Marokko toen dat elftal in Rusland voetbalde, maar voor IJsland. Dat elftal heeft mijn hart gestolen. Morgen -vrijdag- voetballen die Vikingen weer. Maar als IJsland er niet was geweest was ik misschien wel voor Marokko geweest. Zo makkelijk is het, kiezen heeft altijd met voorkeur te maken.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: IJsland, integratie, islam, Marokko, molsims, scholen, sociaal democraten, varkensvlees, Zweden

Lees ook:

  1. Kleuterschool Ronse – ‘kleuters noemen kinderen varkens en maken snijbewegingen’
  2. Het jaar 2017 – de honderdeneenenvijftigste dag- bent u Rotterdammer dan
  3. Het jaar 2018 – de eenentachtigste dag – haat
  4. Het jaar 2019 – dag 77 – onwetend

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens