• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de drieenveertigstedag – ‘He did not ‘walk his talk’.

Het jaar 2018 – de drieenveertigstedag – ‘He did not ‘walk his talk’.

12 februari 2018 door Joop Ha Hoek

‘Persoonlijk vind ik het gebrek aan medeleven en steun aan slachtoffers van andere sanghaleden een van de donkerste elementen in dit alles.’

Dat zegt Pearse Gaffney, oud-bestuurslid van de Nederlandse tak van Rigdzin Community, waarvan de belangrijkste leraar Namkha rinpoche beschuldigd wordt van seksueel wangedrag en geestelijke wreedheden. Pears stapte in 2015 na een periode van zes jaar als bestuurder op nadat hij tot de ontdekking kwam dat Namkha geen waarachtige boeddhistische leraar was. ‘He did not ‘walk his talk’. Pears was op de hoogte van geruchten dat Namkha met studentes sliep, en was een van de bestuursleden die ontslag nam vanwege Namkha’s gedrag.

‘Persoonlijk vind ik het gebrek aan medeleven en steun aan slachtoffers van andere sanghaleden een van de donkerste elementen in dit alles,’ schrijft Pearse in een reactie op een artikel in deze krant over de beschuldigingen van twee vrouwen die slachtoffer werden van Namkha. Pears zegt te vaak te hebben meegemaakt dat slachtoffers van deze boeddhistische leraren ontmoedigd werden om hun verhaal te doen en geen verontschuldigingen kregen aangeboden. “I’m sorry this happened to you, it was wrong”. Door het zwijgen van mede-sanghaleden en het blind blijven adoreren van de leraar –desondanks- houden ze het misbruik in stand.

Ik ben het helemaal met Pearse eens. Het zwijgen door de boeddhistische gemeenschap na het bekend worden van deze wandaden is oorverdovend. Ik heb vorig week het bestuur van Rigdzin Nederland om een reactie gevraagd, maar er werd niet gereageerd. Wat wist en weet het bestuur van het seksueel wangedrag van Namkha en hoe gaat ze daar mee om? Wat voor consequenties verbindt het bestuur aan deze ernstige beschuldigingen van twee vrouwen die misbruikt en vernederd zijn door de leraar die did not walk his talk. Wanneer spreken boeddhisten zich openlijk uit over deze wandaden en worden de slachtoffers in het openbaar en daadwerkelijk gesteund. Is #metoo niet van toepassing binnen het boeddhisme?

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Frank Uyttebroeck, middenweg, Namkha rinpoche, Pearse Gaffney, Rigdzin Nederland, seksueel wangedrag, stilte

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de veertigste dag – celstraf
  2. Dalai Lama – ‘als ik in de fout ga, arresteer me’
  3. ‘In godsnaam, laat me erin…’
  4. Dharma Punx NijmegenArnhem wijzigt naam, volgt nog wel de theravadatraditie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    12 februari 2018 om 22:18

    Heb met je te doen, en natuurlijk ook met de slachtoffers, Joop!
    Blijft een vre-se-lijk lastig en glibberig terrein. Blind adoreren van een leraar/res is nooit goed, er moet altijd een Ehipassiko (kom en zie voor jezelf) dimensie in zitten. En waar studenten de verkeerde insteek hebben is het makkelijker voor lerarenressen om ook hun Ego inplaats van hun stukje verlichte geest mee te nemen. Wat daarbij ook zeker een rol speelt is zoiets als ‘drempelwaarde’: net zoals je in een relatie de ander een aantal nukken en soms zelfs onethisch gedrag vergeeft omdat het niet opweegt tegen de WEL goede dingen die je uit de relatie ontvangt, zo zal een sangha/student de lerarenres ook een aantal dingen/nukken vergeven. (Tot een zekere drempel/grens, komt ie daar voorbij dan barst het tolereren alsnog.)
    Al is het soms zelfs meer dan een nuk en onethisch gedrag. Naarmate je de lerarenres (onterecht) hoger op een voetstuk zet en blind adoreert wordt de vergevingsneiging groter, geregeld ook TE groot want als er een spirituele stroom is die nadruk op Ethiek legt dan is het wel de Dharma…

    With folded palms,

    • G.J. Smeets zegt

      13 februari 2018 om 00:07

      “Naarmate je de lerarenres (onterecht) hoger op een voetstuk zet en blind adoreert wordt de vergevingsneiging groter…”

      Mijns inziens verwar je hier vergevingsneiging met frustratietolerantie. Je weet zelf wel: hoe meer frustratie, hoe minder bereidheid tot vergeving.

      Laten we wel wezen, de makke van de meeste boeddhistische clubs is dat ze rond een docent(e) zijn georganiseerd. Terwijl in hun dagelijkse leven die clubleden niets met elkaar hebben: ze zijn in het dagelijkse leven geen sangha. Het is mijns inziens de reden van de zwijgcultuur in dat soort clubs waar de docent zijn lid verwart met de dhamma. Voor alle duidelijkheid: ik heb niks tegen tantra-sex. Ik heb wat tegen sex in paternalistisch georganiseerde relaties.

  2. ujukarin zegt

    13 februari 2018 om 06:59

    Hmmm….. het zou wel eens iets van allebei kunnen hebben. Kijkend naar mensen die Pierre Krul, wie kent hem nog, na zijn val-van-het-voetstuk nog steeds adoreren met kreten als ‘Maar door ONS moest ie sowieso kleinere Vinaya regels zoals geld aanraken breken, dus dan is het minder erg dat ie ook fundamentele Vinaya regels brak’: tja, dat vind ik totaal hersenloze vergevingsneiging die voorbij gaat aan het fundamentele practice-what-you-preach karakter. Maar er zitten beslist ook frustraties achter.

    Docenten/s (of in onze termen ‘verticale spirituele vriendschappen’, zie ander BD praatje) zijn helaas nodig zolang we niet op ons eentje dichtbij genoeg de Verlichting kunnen bereiken, zelfs Gautama had ze in fasen nodig. Maar een collectief van elkaar bijsturende docenten/s is al een stuk beter dan eenlingen-met-steeds-opwaarts-bewegend-voetstuk…

    With folded palms,

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.