• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2017 -de driehonderdenachtendertigste dag – woensdrecht

Het jaar 2017 -de driehonderdenachtendertigste dag – woensdrecht

4 december 2017 door Joop Ha Hoek

Zaterdagnacht heb ik slecht geslapen, zo vulde mijn hoofd zich met herinneringen na het zien van de documentaire Het hek van Woensdrecht, uitgezonden door de VPRO. In 1983 wees het kabinet deze luchtmachtbasis aan voor de plaatsing van 48 kruisraketten als de onderhandelingen over het INF-verdrag tussen het de VS en de Sovjet-Unie zouden stuklopen. Woensdrecht is een klein dorp in West-Brabant en ik was er nog nooit geweest maar op een vrijdagmiddag werd ik door de hoofdredactie van de krant waar ik toen werkte aangewezen als verslaggever Woensdrecht en ‘ging ik Woensdrecht doen’. Ik wist niet wat me te wachten stond.

Toen ik enkele dagen na het voorgenomen besluit rond de luchtmachtbasis reed zag ik een veld dat afgezet was met een prikkeldraad hekje van nog geen meter hoog. De omgeving lag er verlaten bij. Maar dat zou spoedig veranderen. Vredeactivisten trokken naar Woensdrecht en richtten daar Vredesactiekampen (VAK’s) op. Het eerste en grootste aan de Middenweg, met toestemming van de gemeente. Later kwamen er meer kampen, het Bunkervak tegenover de basis, het vrouwenvak in het bos. Sommige activisten kwamen en gingen weer, anderen sloegen er letterlijk hun tent (van zwart landbouw plastic) op en trotseerden jarenlang de elementen en het ontmantelen van hum kampen door de politie. Zoals Frits ter Kuile en Niek van Essen die aan het woord waren in deze documentaire.

Vier jaar lang was ik in en rond Woensdrecht bezig met verslaggeving. En had contact met de activisten, politiecommandant Ketellapper, de voorlichter van de basis Loe Baltussen, de Franciscaanse Vredeswacht, Atoom Vrijstaat en anderen die in verzet waren gekomen tegen de plaatsing van de kruisraketten. Was getuige van soms gewelddadige acties, intriges, vcrraad en vernietiging. Van politiemensen die op een moment weigerden nog langer actiekampen te ontruimen omdat dat tegen hun geweten indruiste.

Er werd een enorm hek om de basis gebouwd dat het activisten moeilijk moest maken om vernielingen aan te richten. Als persoon was ik een fel tegenstander van die kruisrakketten en ander wapentuig- wie niet? Als journalist deed mijn mening er niet toe. Na vier jaar was ik totaal gesloopt door de druk die op mij werd uitgeoefend door alle partijen om vertrouwelijke informatie waarover ik beschikte met hen te delen en was blij dat het akkoord werd getekend.

Toch ben ik blij dat ik de verslaggeving over Woensdrecht mocht doen, nu zo’n dertig jaar geleden. Ik heb er veel geleerd over menselijk gedrag, hoe je als ’tegenstanders’ met elkaar om kunt gaan. Dat geweld niks oplost. Dat praten het plaatsen van raketten kan voorkomen.

Ter Kuile zegt in de documentaire dat hij blij is met zijn acties een Derde Wereldoorlog te hebben voorkomen. De toenmalige commandant van de basis Schut trekt dat in twijfel. Zelf zie ik de activisten die daar in de kampen verbleven als waakvlammetjes die het licht van verzet brandend hielden.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef,  de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij  corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: actie, bunker, Frits ter Kuile, Kooiweg, Krista van Velzen, kruisraketten, Loe Baltussen, Niek van Essen, plaatsingsbesluit, straaljager, VAK, Vredesaktiekamp, Woensdrecht

Lees ook:

  1. Het jaar 2017 – de honderdenzevenenvijftigste dag- de bunker
  2. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  3. Het jaar 2019 – dag 233 – goedevrede
  4. Het jaar 2021 – dag 326 – vreedzaamgeweld

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    4 december 2017 om 23:20

    “Zelf zie ik de activisten die daar in de kampen verbleven als waakvlammetjes die het licht van verzet brandend hielden.”

    Ik maak daar van: Zelf zie ik de activisten die daar in de kampen verbleven als waakvlammend verzet tegen het activisme van de nucleaire staat. Met president 45 spelen we weer Monopoly. Ga terug naar af, u ontvangt geen startgeld.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

01 feb
Online Lezingenserie 'Spirituele wetenschap - De nieuwe wetenschappelijke mentaliteit (1)
1 feb 23
01 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
1 feb 23
02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
02 feb
Stiltemeditatie
2 feb 23
02 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Autolyse voor gevorderden
    • Het jaar 2023 – dag 31 – handenschuddenenzwaaien
    • Protest Tibetaanse studenten tegen Amerikaans bedrijf
    • De oorlog die zo dichtbij woedt
    • Je bent goed zoals je bent…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens