Dat ik me nog nooit heb vertoond in een shintempel komt niet alleen omdat de dichtstbijzijnde zich in Antwerpen bevindt. Ik vind shinboeddhisme, hoe sympathiek ook op papier, in de praktijk een beetje eng.
Achtergronden
Pascal Versavel – een natuurwandeling van Oost naar West
Spirituele beoefening heeft minstens drie dimensies: een innerlijke, een sociale en een ecologische dimensie. In dit artikel verkent Versavel de derde dimensie, met name natuurbeleving, eco-spiritualiteit en natuurmystiek in een aantal religieuze en filosofische tradities.
Wereld Alzheimer Dag
…
Druivenoogst – dharma en dana zonder woorden
…
Boeddhistisch Birma – Verwoestingen in Sagaing: een boeddhistische non spreekt
De militairen van Myanmar trekken van de ene plaats naar de andere in het land, ook op het platteland. Waarom doen ze dit? Om de plaatselijke strijders uit de weg te ruimen, zeggen ze. Gewoonlijk creëren ze alleen maar meer instabiliteit en geweld tegen de bevolking in de plaatsen waar ze naar toe gaan.
Silbersee lanceert online communityplatform voor de stemmen van nu
Met het online community platform ‘It All Starts With Your Voice’ gaat de organisatie daarom actief op zoek naar stemmen uit de samenleving om haar ambities kracht bij te zetten. Ieder mens die zich geroepen voelt kan een audio-opname achterlaten met daarin een boodschap, een wens, een oerkreet, een (zelfgeschreven) tekst of een lied. Zo ontstaat er een verzameling aan klanken van mensen die zich (creatief) willen uitspreken maar dat eerder misschien niet durfden.
Atiyoga: The Eighteen Tantras.
Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Chris identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.
Niet iedereen is het gegeven om de kluit te belazeren (2)
Bij grote ingrijpende en complexe gebeurtenissen zoeken we naar verklaringen en complotdenkers vinden deze in versimpelde causale verbanden. ‘Deze simplificatie kan voor veel mensen heel aantrekkelijk zijn,’ stelt sociaal psycholoog dr. Bastiaan Rutjens. In de volgende bloemlezing gaat het niet over de lange geschiedenis van het complotdenken en het nepnieuws, maar komen onder andere psychologen en filosofen aan het woord over het verschijnsel.
Ardan – armoede
…
De virtuele denkster 387
…
Mijn vrijheid, jouw vrijheid
Met elkaar leven we hier, nú. Samen leven we hier in Vrijheid, samen leven we onze Vrijheid. Hier is geen sprake van dualiteit, hier gaat het niet om Mijn Vrijheid of om Jouw Vrijheid. Hier zijn we met z’n allen één.
De lotusbloem en haar wortels: economie en maatschappelijke zorg
De Boeddha stuurt altijd aan op een middenweg. In zijn tijd o.a. tussen totale lichaamsverzaking en luxe, tussen eternalisme en nihilisme. Voor onze tijd zouden daar bijvoorbeeld het vermijden van extremen als ‘ieder alleen voor zich zonder door enige wet afgeremd te worden’ (extreem roofkapitalisme) en ‘het collectief voor ons allen zonder echt privébezit’ onder kunnen vallen.
‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’
Thijssen ging, naarmate het reinigingsproces op gang kwam, door een hel. Soms werd hij geestelijk en emotioneel volledig uitgeschakeld. Hij voelde een verschrikkelijke oerpijn. Alle onopgeloste gevoelens en pijnen werden onder de microscoop gelegd. Thijssen ervoer dat hij ze nooit werkelijk gevoeld en geïntegreerd had.
Ook in 2016 was het Prinsjesdag – de Koning zei wat hij dacht van die begroting
Prinsjesdag 2016. Hoe dacht de Koning werkelijk over de Rijksbegroting. Een terugblik en een toekomst die niet anders is.
Prinsjesdagviering en het boeddhisme
De Prinsjesdagviering is een moment van bezinning bij de opening van het parlementair jaar en wordt georganiseerd door verschillende religieuze en levensbeschouwelijke organisaties.
Doelloosheid?
Wie of wat heeft een doel? Jij, de vogels, de schrijver van deze overpeinzing, een verhaal waaraan ik zonder doel begonnen ben?
Einde van de voedselactie in Bagan, Myanmar (Birma)
‘Ik was getuige van de tragedie van twee monniken uit twee kleine kloosters in het gebied van Oude Bagan, die meestal onbekend zijn bij de bezoekers en toeristen. Uit de verhalen van hun medemonniken bleek dat deze oude monniken ziek waren en niet konden komen om de voedselactie bij te wonen.’
Mathieu Ricard – ‘Ik ben geen medeplichtige aan deze ‘wet van het zwijgen’
Mathieu Ricard: ‘Een van de journalisten van de documentaire heeft een gefilmd interview afgenomen. Om die te verkrijgen, legde hij uit dat hij een film aan het voorbereiden was over de geschiedenis van het boeddhisme en de relatie ervan met neurowetenschappelijk onderzoek. Ik heb in goed vertrouwen ingestemd om deel te nemen. Toen de journalist in het midden van het interview abrupt van onderwerp veranderde en valse beschuldigingen uitte over Robert Spatz, besefte ik dat het filmproject dat ik hem had gestuurd nep was.’
Niet iedereen is het gegeven om de kluit te belazeren (1)
Dat machtige lieden georganiseerd ritueel misbruik zouden maken van kinderen is ‘een variatie op het zogeheten bloedsprookje: de eeuwenoude leugen dat joden (christelijke) kinderen ontvoeren.’ Veel Europeanen geloofden dat joden het bloed van christelijke kinderen dronken of er matses mee maakten, bloedlaster genoemd. Vanaf de 12de eeuw waart het gerucht rond in verschillende Europese landen, met gruwelijke gevolgen.
Guy – De leeuwenroep van de Boeddha (P. sihanada)
De leeuwenbrul (P. sihanada) is een metafoor om aan te duiden dat de Boeddha een claim legt op de spirituele heerschappij, naar analogie met de suprematie van de leeuw op de heerschappij in het dierenrijk.
Ardan – in de middeleeuwen
…
De virtuele denkster 386
…
Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam
‘In de periode voor de oprichting van ‘de Vrienden’, (van het boeddhisme) in 1963, ging ik op zoek naar de duistere romantiek van de Nederlandse kunstenaars die in de jaren vijftig Parijs hadden opgezocht. Zoals de dichter Simon Vinkenoog.
De drie mythen: de boeddhistische toren van Babel
Hoewel de dharma tolerantie en harmonie predikt, is dat helaas niet altijd van toepassing op het gedrag tussen volgelingen van de verschillende scholen onderling.