Van bovenaf roepen mensen in de put. Ik hoor ze zich verlustigen in de weerkaatsing van hun mantra’s.
Achtergronden
Crisis op crisis
Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.
Ardan – earth overshoot day
…
De virtuele denkster 380
…
Boeddhisme en psychoanalyse: een heilzame combinatie
Lijden is aanwezig in elk menselijk leven, het is iets dat we allemaal gemeen hebben en dat ons ook samen kan brengen. De beste opportuniteit om compassie te leren is uit lijden. Onze geest is gemaakt om lijden te ontwijken, maar als we lijden kunnen aanvaarden, komen we een diepere kant van onszelf tegen, een kant die ons echte, onvoorwaardelijke liefde laat zien. En enkel die liefde kan onszelf en onze wereld redden.
Hardhandig optreden tegen Tibetaans boeddhisme in Guangdong
Ontevreden over het door de CCP gecontroleerde boeddhisme nodigen gelovigen Tibetaanse monniken uit. Dit moet gestopt worden, zeggen boeddhistische staatsbureaucraten.
Guy – Vertrouwen (P. saddha)
Vertrouwen (P. saddha) hebben in je spirituele praktijk betekent dus ook dat je de mogelijkheid aanvaardt dat je het bij het verkeerde eind kunt hebben. Dit is Vrij Onderzoek—de mentale ingesteldheid die duisternis verdrijft.
Dood de Boeddha!
Hoeveel maal heb ik al gehoord dat je een Boeddhabeeld niet zelf mag kopen, dat brengt ongeluk… Hoeveel keer doet men de uitspraak: “de Boeddha zorgt er wel voor,” terwijl men een vertrouwensvolle glimlach om de lippen plooit in een poging om zo sereen in balans met zichzelf, zo evenwichtig mogelijk tracht over te komen?
De vier Inzichten in de Werkelijkheid
Wat leerde Boeddha ons op Dharmadag in het hertenpark nu écht? (Boeddha’s Bullet punten…)
Uposatha
Als individu ben je nooit alleen; er moet altijd op de één of andere manier rekening gehouden worden met anderen. Doe je dit niet, hou je geen rekening met anderen, dan plaatst de Boeddha die persoon onder type twee: “zij die anderen kwetsen, kwaad doen”.
Abhidhamma; boeddhistische filosofie/psychologie
Door die mondelinge overdracht in bepaalde structuren, het op schrift stellen na enkele eeuwen en het kopiëren van teksten van palmblad naar palmblad kunnen allerlei vervormingen en toevoegingen van de oorspronkelijke woorden van de Boeddha hebben plaatsgevonden. Dat geldt zeker voor de Abhidhamma, die pas veel later tot stand is gekomen dan de sutta’s en Vinaya.
Guy – Van horen zeggen (P. anitiha)
De Boeddha had geen hoge pet op van mensen die slechts geloofden wat anderen zegden (P. anitiha). Blind ‘geloven’ wat anderen zeggen noemde hij dwaasheid. En voor hen die énkel zijn woorden beluisterden zonder de betekenis te begrijpen gebruikte hij het woord padaparama, een praatjesmaker.
Ardan – hoezo trots
…
De virtuele denkster 379
…
Tentoonstelling ‘Mystiek’ in Limburgs Museum klassieke collectiestukken en hedendaagse kunst
Aanvullend op de tentoonstelling organiseert het Limburgs Museum een programma met performances en presentaties. De invulling daarvan is een spannende combinatie van historisch erfgoed en hedendaagse voorstellingen, zowel in het museum als op een aantal markante mystieke plekken in Limburg. Van yoga- en meditatieworkshops en tarotkaartlezingen tot activiteiten op plekken als bedevaartplaats het Clemensdomein in Brunssum, het kerkje in Wahlwiller met schilderingen van Aad de Haas en het Cuypershuis in Roermond.
BeBob: portret van een flamboyante Amsterdammer
In de jaren negentig raakten boeddhist, graficus en beeldend kunstenaar Mark Schalken en Bob Newmark bevriend bij homozelfverdedigingsclub Tijgertje. Tijdens de stilte van de lockdowns zocht Schalken de 75-jarige Bob op en maakte een reeks portrettekeningen.
Zeshin – waar is het misgegaan?
Als je leven door hebzucht een puinhoop is geworden is de oplossing simpel, je hebzucht loslaten. Je leven weer op orde trachten te krijgen zal de chaos alleen maar vergroten.
‘Dat neemt geen criticus van ons dus af’
Het burgerschap was tijdens de opbouw van onze democratische rechtsstaat een bevrijdende en stuwende kracht. Het bracht grondrechten en vrijheden, maar hier tegenover staan plichten en verantwoordelijkheden naar alle andere burgers en de staat en omgekeerd.
De virtuele denkster 378
…
Gaat Tibet eindelijk de kant op van Xinjiang?
Een van de redenen voor de versnelde sinisering van het Tibetaans boeddhisme is de volledige controle over elk hoekje en gaatje voordat de Partijstaat zijn grote plan in Tibet ten uitvoer legt.
Marien Bakker – verkoopexpositie in Buren
Tekeningen van Oost-Indische inkt op papier uit de serie Spinsels.
Boven- vs onderwereld, een schijndiscussie of, het nakend failliet van onze economische ordening, het kapitalisme
Het is naïef te denken dat besluitvorming verloopt via de democratische spelregels. Het gaat erom hoe je lobbymacht organiseert om geheel ondoorzichtig besluitvorming te manipuleren.
Boeddha in de bajes – In vrijheid
Thomas is ruim een half jaar vrij uit de gevangenis. Het gaat niet goed met hem. Hij zwerft rond, slaapt op campings, is al zijn spullen kwijt, is in elkaar geslagen. Niemand wil hem helpen vanwege zijn gedrag in het verleden.
China is niet antireligieus
Wat er in China tijdens en na Mao is gebeurd, en gebeurt, zou je bijna kunnen vergelijken met de familiebreuk die de westerse sociaal-democratie teweegbracht binnen de marxistische beweging. De tegenstelling tussen arbeid en kapitaal wordt van zijn scherpe kantjes ontdaan door de werkenden recht te geven op een deel van de koek van de economische groei. Precies deze uitruil is het vlot waarop de staatsmacht in de Chinese eenpartijstaat dobbert. Met dien verstande dat de krachten van de vrije markt in het land niet, zoals in het Westen, samengaan met een pluriforme politieke democratie.