Het enorme portret is gisteren opgehangen en is in Zaanstad het hele weekeinde te zien.
Achtergronden
Hoe mooi kan metta zijn…
De reiziger ging weg zonder te bedanken voor het eten, de veiligheid en een bed.
Portret Dalai Lama op ART Zaanstad
Beeldend kunstenaar Airco, de samensteller van het portret, was vorig jaar ook een van de vier boeddhistische kunstenaars die deelnamen aan het project Boeddha in de Linie, georganiseerd door Elisabeth ter Borg, Agnes Sommer en Joop Hoek.
Geen religie, geen wetenschap, maar dhamma
Het boeddhisme is zo veelomvattend dat het niet in een traditioneel hokje past.
De rijkdom van het delen
De ander lijkt niet te bestaan.
Edel Maex- Wat is misbruik?
Waar zit onze kwetsbaarheid als leerling tegenover een boeddhistische leraar?
Over het verzwijgen van ethisch grensoverschrijdend gedrag
De zes Vipassanaleraren die op zes mei in het Boeddhistisch Dagblad het seksueel misbruik van de Thaise Vipassanaleraar Mettavihari naar buiten brachten, willen met dit artikel een poging doen om de dynamiek bloot te leggen, die dit ongezonde gedrag in stand houdt.
Vipassanaleraar Aad Verboom: ‘Ik had beter op de signalen moeten letten’
Ondertussen heb ik voor mezelf de pijnlijke realiteit geaccepteerd dat Mettavihari tegen me heeft gelogen en in ernstige mate een groot aantal mensen seksueel heeft misbruikt.
Mettavihari – Tempel Waalwijk gaat met misbruikslachtoffers in gesprek
De bijeenkomst met de slachtoffers vindt op neutraal terrein plaats. Boeddhistisch leraar Frank Uyttebroeck van de sangha Tegen de stroom in bemiddelt en adviseert tussen de tempel en de slachtoffers.
‘Misbruik in sangha’s veel omvangrijker dan wordt aangenomen’
Een aanzienlijk deel van de beoefenaars heeft negatieve ervaringen op seksueel gebied die als een vorm van grensoverschrijding valt te duiden. Het Boeddhistisch Dagblad sprak met psycholoog Sjoerd Windemuller over slachtoffers en daders misbruik.
Seksueel wangedrag Mettavihari: Waarom zwegen de leraren?
In eerste instantie bleek er sprake van misbruik te zijn met jong volwassen mannen, nu zou er er ook een kind zijn misbruikt. Is één slachtoffer genoeg om de openbaarheid te zoeken. Twee, acht, tien, honderd.
‘Wie zou mij geloven als ik Mettavihari zou beschuldigen’
Hans Voerknecht werd volgens eigen zeggen vier keer seksueel misbruikt door de Thaise Vipassanaleraar Mettavihari. Na dertig jaar begrijpt hij nog steeds niet waarom hij zijn overweldiger niet kon stoppen.
Wie bewaakt de leraar?
Er hangt een grauwsluier over boeddhistisch Nederland na de onthullingen over seksueel misbruik in boeddhistische groepen. Hoe nu verder?
Volledige overgave
Alhoewel het misschien niet populair is in deze tijd pleit ik toch voor een volledige overgave van de beoefenaar aan de training, die daarmee het volle vertrouwen aan de leraar geeft.
Het bouwen aan een betrouwbare sangha van bhikkhu en bhikkhuni’s
Geeft ook de lekenleerlingen inzicht in de rechten die ze hebben in de relatie leraar/leerling en maakt ze weerbaarder.
Seksueel misbruik in het boeddhisme- aanstellen vertrouwenspersonen is niet genoeg
Is het mogelijk om een slachtoffer te steunen en ook de bron van het kwaad aan te pakken? Dat vraagt om een zeer intelligente en uitgebalanceerde vertrouwenspersoon. Wie dat niet is moet opkrassen.
De positie van vertrouwenspersonen in misbruikkwesties
Hoe ver moet een vertrouwenspersoon gaan om al of niet vermeend misbruik van leerlingen van boeddhistische leraren dat hem in vertrouwen is verteld naar buiten te brengen?
Wees je eigen leraar
Als leerling moet je denk ik, oppassen om niet je idealen, dromen en verwachtingen op je leraar te projecteren.
Zitzak, yoga en mindfulness
Ik beken, ik kijk weleens rond, zo tijdens een retraite. Een gedachte heeft me in de greep; waar ben ik eigenlijk mee bezig? En dan zie ik mijn buren. De gebogen ruggen, de hangende hoofden. En dan vult mijn hart zich met compassie.
De ethiek van het leraarschap en de devotie van de leerling
Steeds meer sangha’s hanteren een ethische gedragscode. Hoe gaat zo’n organisatie om met interne criminaliteit, fraude, agressie en geweld (ook verbaal), misbruik van positie en autoriteit, (seksuele) intimidatie en pesten.
Onze buurvrouw werkt in de lange-afstand-verpleging
Als ik haar ’s morgens om vijf uur hoor wegrijden wens ik haar in gedachten moed en sterkte en draai me om en trek de dekens over me heen. Je kunt er gif op innemen: zij is de patiënt van de toekomst, door haar verstoord leefritme.
Spirituele kennis is de maatstaf in ‘monastic life’, al het andere is secondair
Vorige week werd het grensoverschrijdend seksueel gedrag van de leraar Mettavihari naar buiten gebracht. In dit artikel belicht de Australische Vipassanaleraar Nirvar Kaur Curtis de omstandigheden waaronder monniken in monastieke omgevingen moeten leven. Vooral de seksuele beleving en behoeftes zijn niet enkel niet langer toepasselijk, maar worden nu zelfs als een obstakel of zonde beschouwt, Klesha –‘defilement or sin’ met enorme gevolgen voor leraar en leerling.
De Boeddha- Vriendschap is het hele spirituele leven
Van Auschwitz naar New Mexico en van Appelscha naar Amsterdam. Als thuisloze zenmonnik zwerft Petra Hubbeling langs ‘s Heren wegen. Spirituele vriendschap is voor haar essentieel.
Stress tijdens het examen
De koortsachtigheid waarmee je de antwoorden met je vriendinnen besprak.