• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Kunst » Haikubundels van Gilles de Kestelo en de Hef

Haikubundels van Gilles de Kestelo en de Hef

8 december 2021 door de redactie

Dit jaar verschenen onder het pseudoniem Gilles de Kestelo twee Haikubundels van Gilles (Giel) Geldof (Vlissingen 1951). Naast haiku’s staan er ook tanka’s, senryu’s en kyoka in de bundels.

‘Ratatouille’ was de eerste bundel die dit voorjaar van de drukker kwam. En dit najaar publiceerde Gilles zijn tweede bundel ‘Het Nieuwe Werk’. Gilles werkt aan een derde bundel ‘Waterman’ die hij volgend jaar wil uitbrengen.

Gilles noemt zich een starter in dit genre dichtwerk. Hij vindt het ontzettend leuk om op deze wijze met taal bezig te zijn. Want hoewel mensen er tegenop zien noemt hij het niet elitair en ingewikkeld. In Japan is het een populair gezelschapsspel om gezamenlijk reeksen Haiku’s te maken.

In het Rotterdamse Hefpark deed Gilles afgelopen zomer workshops met een aantal belangstellenden, waarin veel creativiteit werd gedeeld. Aan de zuidkant van de Hef- een niet meer in gebruik zijnde beweegbare spoorbrug, een monument, ligt dit park. Vroeger stonden er huizen. Na de afbraak daarvan hebben professionals en bewoners er een klein parkje van gemaakt. Het is een ontmoetingsplek in de wijk met verschillende activiteiten.

Giel: ‘Ik werd geboren en geregistreerd in Vlissingen als Gilles Geldof; roepnaam Giel. Twee bundels met dichtwerk in het genre Haiku heb ik uitgebracht onder mijn pseudoniem Gilles de Kesteloo. Het is een ode aan mijn grootmoeder van wie ik de achternaam heb geleend. Zij was tot aan haar dood mijn belangrijkste steunpilaar binnen mijn familieleven. Haar onvoorwaardelijke liefde en actieve loyaliteit heeft ervoor gezorgd dat ik ben wie ik ben.

Als voortijdig schoolverlater heb ik vanaf mijn vijftiende zelf mijn kost verdiend. Ik was kok en banketbakker. Tijdens en na latere deeltijdstudies werkte ik in de Jeugdhulpverlening. In mijn werk heb ik veel geschreven: Hulpverleningsplannen, beleidsplannen en rapportages. Mijn lezerspubliek beperkte zich tot jongeren en hun families, psychologen, psychiaters, managers en kinderrechters voordat mijn schrijfwerk in papieren dossiers en op harde schijven verdween. Toen de protocollen belangrijker waren geworden dan het praktische hulpverlenen, ben ik er in 2014 mee gestopt.

Op mijn dertigste had ik mijn eerste ‘midlifecrisis’ en ik heb mijn leven toentertijd een andere wending gegeven. Met mijn tweede deed ik dat op mijn 63e opnieuw. Dat ik kon stoppen met betaald werken vond ik een zegen.

Halverwege de jaren tachtig was ik voor de liefde vanuit Zeeland naar Dordt verhuisd en daarna ging ik mét die liefde naar Rotterdam-Zuid; zijn geboortegrond en de plek waar wij ons werk deden. Na het ingaan van mijn pensioen werkte ik als vrijwilliger met eenzame ouderen, deed een gespreksgroep voor oudere mannen die, net als ik, de Griekse beginselen waren toegedaan en een enkele dame met een potteus bewustzijn. Ik bediende, assisteerde en kookte in ‘Het Lachende Varken’ in Kralingen en werkte met een groep kinderen in een BSO op Zuid.

Ik volgde een achttal colleges over het boeddhisme aan de Erasmus en sloot me aan bij de Rotterdamse sangha. Daarna vielen er een aantal dingen samen. De pandemie brak uit en dat gaf mij zeeën van ruimte en tijd. En zo viel, met terugwerkende kracht, mijn oog op de haiku’s van Jan Zeegers in het Boeddhistisch Dagblad en ging ik ook van andere schrijvers poëzie lezen waardoor er een luikje openging. Door zelf haiku’s te schrijven en uit te vinden wat ik er plezierig aan vond, hoe ik ‘mijn ei’ kon leggen, kwam ik op een eigen stijl uit die ik verder wilde ontwikkelen. Onze westerse manier van haiku’s schrijven verschilt van de Japanse oorsprong en ik ontdekte dat er in het genre meer ruimte is van vorm en inhoud dan ik wist.

Zoals je van je vakantiefoto’s online een album laat maken, besloot ik om dat met mijn haiku’s te doen. Met het opzij zetten van onzekerheid en gêne, maar wel verborgen achter een pseudoniem bracht ik begin dit jaar mijn bundel ‘Ratatouille’ uit en later de bundel  ‘Het Nieuwe Werk’. Via vrienden en kennissen is er een kleine lezerskring die reacties geven op mijn dichtwerk die me hebben verrast.

Regelmatig ben ik in het Hefpark te vinden omdat ik mee doe aan een ‘Covidbuitenzanggroep’ onder leiding van een professionele rockchick van het Noordereiland. In de afgelopen zomer heb ik daar een paar haikuworkshops in de buitenlucht gegeven. En dat leek al snel op de Japanse Renga waarin je als groep kettinggedichten maakt. Het bleek ook een plezierige bezigheid voor wie het Nederlands niet de moedertaal is. De haiku’s die we maakten, werden op papieren bliksemschichten geschreven en in de struiken gehangen. Zon, wind, regen en voorbijgangers hebben zich erover ontfermd. Wat zou het leuk zijn om daar een vaste activiteit van te maken, de komende winter. Geen elitair gezelschap, maar gewoon plezier maken met taal. Er is leegstaande bebouwing naast het Hefpark waar deze winter binnen activiteiten worden gepland. Er is ook een filosofiewandelclubje actief. Ik heb de vrouw die het beheer voert er al over gesproken, ze vindt haiku’s ook leuk. Van de Haikukring Nederland ben ik al een poosje lid en ga binnenkort horen hoe je een haikukring opzet en in gang houdt.’

———————————————————————————————-

Zoek

mijn hoofd omwikkeld
met andermans gedachten
en wie ben ik dan

Voor het maken van contact met Gilles en het bestellen van de bundels gillesdekesteloo@gmail.com

 

Categorie: Boeddhisme, Geluk, haiku's, Kunst Tags: de Hef, Giel Geldof, haiku, Rotterdam

Lees ook:

  1. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (43) –
  2. Luc Barbé – haiku’s over vergankelijkheid, dood en afscheid
  3. Boeken – geheimen uit een boeddhistische keuken
  4. Tijd voor verontwaardiging

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.