Wat je ziet is niet wat het is. Iedereen ziet het anders. De vorm is duidelijk, maar hoe staat het met de inhoud? Wie bepaald de waarde daarvan? Wat zie jij? Een gezicht, eendjes, een leeuw of… misschien een reliekhouder die langzaam zijn geheim prijsgeeft.
Beeldend kunstenaar Marien Bakker (Amsterdam 1951) uit Tiel noemt zich geen boeddhist- en wie is dat wel? Maar zegt zich wel thuis te voelen in het boeddhistisch gedachtegoed, hetgeen voor haar een bron van inspiratie is.
‘Ik ben er achter gekomen dat het best wel prettig is om je hersenen eens rust te geven. Voor mij lukt dat het best door mij onder te dompelen in het ritmische geluid van mantra’s. Mantra’s en meditatie zijn hierbij belangrijke ankers in het dagelijkse leven.
Alleen onder deze condities zijn we tot grote dingen in staat. Ritmische klanken en mantra’s brengen de vertolkers in een soort van hypnotische trans met als enige doel evenwicht en rust te creëren om uiteindelijk tot een hoger inzicht te komen. Ook in de jaren 60 van de vorige eeuw speelde dit fenomeen, nu eens bij ons in het Westen. We noemden het Minimal-Art. Samen met de Minimal-Music van Terry Riley en Philip Glass vormde dit een westerse exponent van een uitheems fenomeen. Mijn tekeningen en schilderijen zijn hierop geïnspireerd. De ritmes en heldere vormen hebben dan ook als enige doel om gefocust te zijn als in een mantra.
Zo als zovelen ben ik ook op zoek naar mijn ‘waarheid’. Dit doe ik door me zelf de oervragen te stellen van: wie ben ik , wat is de weg en waar ga ik naar toe. Ik heb een hekel aan dogma’s en geloof in de universele boodschap van vrede en liefde in de meest ruime zin. Een middel daarvoor is mijn dagelijkse meditatie van ongeveer 30-45 minuten. Ik heb last van oorsuizen (chronische tinitus). Dit heeft een negatief effect op mijn aandacht. In de loop van de tijd heb ik ontdekt dat het mediteren op mantra’s mij de mogelijkheid tot focussen geeft en daardoor rust in mijn hoofd.
Ik geloof in reïncarnatie. Dit komt omdat ik verschillende dromen heb gehad van levens in Tibet. Het lukt me niet om dit op waarheid te controleren, maar heeft op mij een blijvende indruk achtergelaten en zou heel veel van mijn belangstelling verklaren.’
Marien volgde een opleiding aan de academie voor beeldende kunst in Utrecht (tegenwoordig Hogeschool voor de Kunsten Utrecht) richting Interieur- en meubelontwerpen. Hij was werkzaam als ontwerper van meubelen t.b.v. de gezondheidszorg en daarnaast als professioneel kunstenaar met exposities vanaf ongeveer 1980. En is lid van kunstenaarsvereniging WERKPLEK voor het Gelders rivierengebied.