• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Voortgang van de bouw van de stoepa in Loenen

Voortgang van de bouw van de stoepa in Loenen

25 november 2025 door de redactie

Het ontwerp van de stoepa in Emst is gemaakt door niemand minder dan kunstenaar Andy Weber. De verhoudingen die Andy Weber in het ontwerp heeft toegepast horen tot de ‘Tulku Phrengkhaba-overleveringslijn’. Deze overleveringslijn is in de Gelugtraditie het meest gebruikelijk. Recentelijk in Europa gebouwde stoepa’ s, zoals die bij de FPMT-centra Centro Ösel Ling in Spanje en Istituto Lama Tzong Khapa in Italië, hebben dezelfde proporties. De stoepa moet 6 meter en 40 centimeter hoog worden. De reden hiervoor is zeer pragmatisch: de hoogte van een stoepa is altijd 64 eenheden. Door een eenheid te nemen die tijdens de bouw handig is, in dit geval 10 centimeter, kom je dan uit op een hoogte van 6,40 meter.

Het kappen van de levensboom

In 2006 op een gezellige en drukbezochte stoepadag is de constructie van de stoepa officieel gestart: met de kap van een boom op ons voormalig terrein in Emst. Deze boom, ‘levensboom’ genoemd, is de centrale as van het bouwwerk geworden.

Geshe Ngawang Zopa: “De boom fungeert als de levensader, het centrale energiekanaal van de stoepa. Aan die levensboom wordt heel veel symboliek opgehangen. Zo staat de boom onder meer symbool voor de Vier Edele Waarheden, de kern van het boeddhistisch onderricht, en de verlichtingsgeest. Zowel de relatieve verlichtingsgeest, de wens jezelf spiritueel te ontwikkelen om meer capaciteit te hebben om anderen te helpen vrij te worden van het cyclische bestaan, als de uiteindelijke verlichtingsgeest, het doorgronden van de uiteindelijke realiteit.”

De voortgang van de bouw

Voor sommigen lijkt het project misschien zeer traag te voorlopen, voor anderen die hier al jaren mee bezig zijn, is elke stap weer één in de goede richting. De buitenkant van het onderste gedeelte van de stoepa, de zogeheten troon, op het voormalig tennisveld geeft al een aardige indruk hoe groot de stupa gaat worden. Met dank aan onze metselaars Jan (van den Haar), Reinier, Tjard, Tom en Ruud!

De bouw staat even stil omdat nog niet alle bestanddelen om de troon te vullen verzameld zijn: onderin komen als eerste vellen paper met mandala’s erop, dan daarop zakken met graan met (half)edelstenen, en daar bovenop weer een heleboel mantrarollen. Hierbij proberen we natuurlijk zo goed mogelijk het advies van Geshe-la te volgen. Pas als we alles klaar hebben liggen, gaan we de troon in één keer vullen en wordt alles afgesloten met een betonnen vloertje.

En dan zullen we, met weer het nodige geduld, aan de volgende gedeeltes gaan werken: eerst het gedeelte met treden met daarin vooral tsa tsa’s, dan de vaas met vooral geschriften en het Boeddhabeeld dat door Brigitte geschonken is, dan op de vaas de harmika, een kleine vierkante doos voor de relikwieën. En daar bovenop de koperen ringen en top.

Een heleboel andere waardevolle objecten voor de volgende lagen van de stoepa hebben we inmiddels al wel verzameld:

  • veel tsa tsa’s,
  • de Kangyur (verzamelde lessen van de Buddha),
  • de Tengyur (verzamelde werken van de oude Indiase meesters),
  • de verzamelde werken van Lama Tsongkhapa.

Deze objecten waren bijna nooit voorradig en het verkrijgen van elk object heeft maanden geduurd. De verzamelde werken van Lama Tsongkhapa worden bijvoorbeeld maar om de paar jaar in China gedrukt. Als je dat combineert met een team dat dit nog nooit eerder gedaan heeft, dan wordt wel duidelijk waarom de voortgang langzaam is. Misschien heet dat ook purificatie?

Ook het koperwerk maakt voortgang: de Gokhyim (bewerkte plaat rond het Boeddhabeeld), de 13 ringen en de top (parasol, zon, maan en juweel) worden met veel zorg en vakmanschap gemaakt in Nepal en verwachten we tegen het einde van dit jaar te ontvangen.

Na veel (onder)zoekwerk hebben we een drukkerij in Duitsland gevonden die de mantra rollen kan drukken volgens de instructies van Geshela.

Het onderste deel van de stoepa (de troon) begint vorm te krijgen en wordt voor een belangrijk deel gevuld met grote mantra rollen, die we laten drukken en rollen. Dit is een unieke kans om bij te dragen aan de stoepa! Elke rol bestaat uit 250 meter papier bedrukt met een van de volgende mantra’s:

  • Lotus mantra,
  • Lama Tsongkhapa naam mantra,
  • Drie langleven deities & Drie leiders mantra.

Samen mantra’s rollen voor de stoepa

Zondag 16 november hebben we met 16 vrijwilligers mantra’s gerold voor de stoepa in aanbouw. Al op onze vorige retraite locatie in Emst zijn hiervoor mantra’s gerold. Maar de 100-lettergreep Vajrasattva-mantra en de Dharma Beschermer-mantra ontbraken nog. Deze dag hebben we de Vajrasattva-mantra gerold. Een gezellige dag, achtergrond informatie over de stoepa, nieuwe mensen leren kennen en natuurlijk mantra’s rollen. Ook een keer meedoen? Let op de nieuwsbrief: over niet al te lange tijd doen we de Dharma Beschermer-mantra!

De voordelen van een stoepa

Geshe Ngawang Zopa, de eerste Geshe van ons instituut : “De Tibetaanse term voor stoepa is chorten. Chor betekent ‘Dharma’ en ten betekent ‘basis’. Een basis voor Dharma dus, maar ook een basis voor offergaven. Het construeren van een stoepa heeft veel voordelen, zowel voor de personen die de stoepa bouwen en de mensen die hier indirect aan meewerken, als voor de omgeving waar het object komt te staan. Deze voordelen zijn door de Boeddha onderwezen en staan opgetekend in soetra’s.

Ten eerste kunnen we er veel positieve energie mee genereren. Zelfs een dier, dat zich niet bewust is van de symboliek van een stoepa en van de noodzaak voor het opwekken van een positieve motivatie, creëert enorm veel positieve indrukken in zijn geest als het in de buurt komt van een stoepa en eromheen loopt of vliegt.

Een bekend verhaal gaat over een oude man die op een gegeven moment bij de Boeddha aankwam en aan diens belangrijkste assistenten, Sharipoetra en Maudgalyayana, verzocht of hij monnik mocht worden. Sharipoetra en Maudgalyayana, arhats en volledig helderziend, probeerden in de geest van deze oude man te kijken of er iets positiefs te ontdekken viel, op basis waarvan hij de geloften kon ontvangen. Maar hoe ze ook zochten, ze zagen geen enkele positieve indruk in de geest van deze oude man. Ze stuurden hem weg met de woorden: “Sorry, volgend leven beter, het zit er deze keer voor u niet in.” De man werd heel depressief. Hij had al een lang en moeilijk leven achter de rug en wilde aan het eind van zijn leven graag nog een positieve daad stellen door toe te treden tot een kloostergemeenschap. De Boeddha met zijn alziende geest zag dat. Hij riep Sharipoetra en Maudgalyayana ter verantwoording en zei: “Er zit best wel iets positiefs in zijn geest. Ooit, heel lang geleden, was deze man een vlieg die in de moessontijd op een opgedroogde koeienvlaai belandde en met het stromende water een halve omgang maakte rond een stoepa waarin de relikwieën van een eerdere boeddha waren opgeslagen. En hoewel hij als vlieg geen enkele positieve intentie had bij die rondgang is er toch een indruk in zijn geest ontstaan, op basis waarvan hij nu als oude man tot mijn Sangha mag toetreden.”

Als een dier al zoveel baat heeft bij een onbewuste halve rondgang, hoeveel baat moeten wij er dan wel niet bij hebben als wij heel bewust met een positieve intentie een offergave aanbieden bij een stoepa of er in eerbied omheen lopen? Zeker als we dat doen met de bedoeling om zo snel mogelijk boeddha te worden en andere wezens te helpen zich te bevrijden uit het gebrekkige bestaan.

Het tweede voordeel is dat de aanwezigheid van een stoepa een enorm pacificerend effect heeft op het land. In Tibet werden stoepa’s vaak neergezet om geesten te pacificeren en om ruzies tussen verschillende spirituele tradities te beslechten, maar ook om landverschuivingen te voorkomen. In de Nederlandse situatie kunnen we denken aan de dreiging van het water. Een groot deel van Nederland ligt immers onder de zeespiegel. Ook kan een stoepa hindernissen in de dharmabeoefening, oorlogen, ruzies en aanslagen pacificeren. Het bouwen van de stoepa kan een bijdrage leveren aan het welzijn van alle voelende wezens in Nederland.”

Bron nieuwsbrief Maitreya Instituut, november 2025

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Andy Weber, bouw, Geshe Ngawang Zopa, Maitreya Instituut, stoepa Loenen

Lees ook:

  1.  Jan Paul Kool (1946 – 2024) – medeoprichter en drijvende kracht Maitreya Instituut
  2. Vorderingen van de bouw van Lama Zopa Rinpoche’s Stoepa van de Complete Overwinning (Nepal)
  3. Maitreya Instituut – Vorderingen bouw stoepa in Loenen
  4. Een lik verf voor de stoepa in Zutphen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 25 november 2025
    Healing Buddha Practice
  • 26 november 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 26 november 2025
    Online lezingenserie 'Mededogen: de kern van inwijding' (1)
  • 26 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 28 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 28 november 2025
    Het antwoord van de Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Voortgang van de bouw van de stoepa in Loenen
    • Boeddhisme en marxisme: een nieuwe toekomst?
    • Goff – fabels voor fabeldieren (30) duif
    • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (4) -Domburgse cahiers
    • De dokter gaf haar nog een week

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.