Het ontwerp van de stoepa in Emst is gemaakt door niemand minder dan kunstenaar Andy Weber. De verhoudingen die Andy Weber in het ontwerp heeft toegepast horen tot de ‘Tulku Phrengkhaba-overleveringslijn’. Deze overleveringslijn is in de Gelugtraditie het meest gebruikelijk. Recentelijk in Europa gebouwde stoepa’ s, zoals die bij de FPMT-centra Centro Ösel Ling in Spanje en Istituto Lama Tzong Khapa in Italië, hebben dezelfde proporties. De stoepa moet 6 meter en 40 centimeter hoog worden. De reden hiervoor is zeer pragmatisch: de hoogte van een stoepa is altijd 64 eenheden. Door een eenheid te nemen die tijdens de bouw handig is, in dit geval 10 centimeter, kom je dan uit op een hoogte van 6,40 meter.
Het kappen van de levensboom
In 2006 op een gezellige en drukbezochte stoepadag is de constructie van de stoepa officieel gestart: met de kap van een boom op ons voormalig terrein in Emst. Deze boom, ‘levensboom’ genoemd, is de centrale as van het bouwwerk geworden.
Geshe Ngawang Zopa: “De boom fungeert als de levensader, het centrale energiekanaal van de stoepa. Aan die levensboom wordt heel veel symboliek opgehangen. Zo staat de boom onder meer symbool voor de Vier Edele Waarheden, de kern van het boeddhistisch onderricht, en de verlichtingsgeest. Zowel de relatieve verlichtingsgeest, de wens jezelf spiritueel te ontwikkelen om meer capaciteit te hebben om anderen te helpen vrij te worden van het cyclische bestaan, als de uiteindelijke verlichtingsgeest, het doorgronden van de uiteindelijke realiteit.”
De voortgang van de bouw
Voor sommigen lijkt het project misschien zeer traag te voorlopen, voor anderen die hier al jaren mee bezig zijn, is elke stap weer één in de goede richting. De buitenkant van het onderste gedeelte van de stoepa, de zogeheten troon, op het voormalig tennisveld geeft al een aardige indruk hoe groot de stupa gaat worden. Met dank aan onze metselaars Jan (van den Haar), Reinier, Tjard, Tom en Ruud!
De bouw staat even stil omdat nog niet alle bestanddelen om de troon te vullen verzameld zijn: onderin komen als eerste vellen paper met mandala’s erop, dan daarop zakken met graan met (half)edelstenen, en daar bovenop weer een heleboel mantrarollen. Hierbij proberen we natuurlijk zo goed mogelijk het advies van Geshe-la te volgen. Pas als we alles klaar hebben liggen, gaan we de troon in één keer vullen en wordt alles afgesloten met een betonnen vloertje.
En dan zullen we, met weer het nodige geduld, aan de volgende gedeeltes gaan werken: eerst het gedeelte met treden met daarin vooral tsa tsa’s, dan de vaas met vooral geschriften en het Boeddhabeeld dat door Brigitte geschonken is, dan op de vaas de harmika, een kleine vierkante doos voor de relikwieën. En daar bovenop de koperen ringen en top.
Een heleboel andere waardevolle objecten voor de volgende lagen van de stoepa hebben we inmiddels al wel verzameld:
- veel tsa tsa’s,
- de Kangyur (verzamelde lessen van de Buddha),
- de Tengyur (verzamelde werken van de oude Indiase meesters),
- de verzamelde werken van Lama Tsongkhapa.
Deze objecten waren bijna nooit voorradig en het verkrijgen van elk object heeft maanden geduurd. De verzamelde werken van Lama Tsongkhapa worden bijvoorbeeld maar om de paar jaar in China gedrukt. Als je dat combineert met een team dat dit nog nooit eerder gedaan heeft, dan wordt wel duidelijk waarom de voortgang langzaam is. Misschien heet dat ook purificatie?
Ook het koperwerk maakt voortgang: de Gokhyim (bewerkte plaat rond het Boeddhabeeld), de 13 ringen en de top (parasol, zon, maan en juweel) worden met veel zorg en vakmanschap gemaakt in Nepal en verwachten we tegen het einde van dit jaar te ontvangen.
Na veel (onder)zoekwerk hebben we een drukkerij in Duitsland gevonden die de mantra rollen kan drukken volgens de instructies van Geshela.
Het onderste deel van de stoepa (de troon) begint vorm te krijgen en wordt voor een belangrijk deel gevuld met grote mantra rollen, die we laten drukken en rollen. Dit is een unieke kans om bij te dragen aan de stoepa! Elke rol bestaat uit 250 meter papier bedrukt met een van de volgende mantra’s:
- Lotus mantra,
- Lama Tsongkhapa naam mantra,
- Drie langleven deities & Drie leiders mantra.
Samen mantra’s rollen voor de stoepa
Zondag 16 november hebben we met 16 vrijwilligers mantra’s gerold voor de stoepa in aanbouw. Al op onze vorige retraite locatie in Emst zijn hiervoor mantra’s gerold. Maar de 100-lettergreep Vajrasattva-mantra en de Dharma Beschermer-mantra ontbraken nog. Deze dag hebben we de Vajrasattva-mantra gerold. Een gezellige dag, achtergrond informatie over de stoepa, nieuwe mensen leren kennen en natuurlijk mantra’s rollen. Ook een keer meedoen? Let op de nieuwsbrief: over niet al te lange tijd doen we de Dharma Beschermer-mantra!
De voordelen van een stoepa
Geshe Ngawang Zopa, de eerste Geshe van ons instituut : “De Tibetaanse term voor stoepa is chorten. Chor betekent ‘Dharma’ en ten betekent ‘basis’. Een basis voor Dharma dus, maar ook een basis voor offergaven. Het construeren van een stoepa heeft veel voordelen, zowel voor de personen die de stoepa bouwen en de mensen die hier indirect aan meewerken, als voor de omgeving waar het object komt te staan. Deze voordelen zijn door de Boeddha onderwezen en staan opgetekend in soetra’s.
Ten eerste kunnen we er veel positieve energie mee genereren. Zelfs een dier, dat zich niet bewust is van de symboliek van een stoepa en van de noodzaak voor het opwekken van een positieve motivatie, creëert enorm veel positieve indrukken in zijn geest als het in de buurt komt van een stoepa en eromheen loopt of vliegt.
Een bekend verhaal gaat over een oude man die op een gegeven moment bij de Boeddha aankwam en aan diens belangrijkste assistenten, Sharipoetra en Maudgalyayana, verzocht of hij monnik mocht worden. Sharipoetra en Maudgalyayana, arhats en volledig helderziend, probeerden in de geest van deze oude man te kijken of er iets positiefs te ontdekken viel, op basis waarvan hij de geloften kon ontvangen. Maar hoe ze ook zochten, ze zagen geen enkele positieve indruk in de geest van deze oude man. Ze stuurden hem weg met de woorden: “Sorry, volgend leven beter, het zit er deze keer voor u niet in.” De man werd heel depressief. Hij had al een lang en moeilijk leven achter de rug en wilde aan het eind van zijn leven graag nog een positieve daad stellen door toe te treden tot een kloostergemeenschap. De Boeddha met zijn alziende geest zag dat. Hij riep Sharipoetra en Maudgalyayana ter verantwoording en zei: “Er zit best wel iets positiefs in zijn geest. Ooit, heel lang geleden, was deze man een vlieg die in de moessontijd op een opgedroogde koeienvlaai belandde en met het stromende water een halve omgang maakte rond een stoepa waarin de relikwieën van een eerdere boeddha waren opgeslagen. En hoewel hij als vlieg geen enkele positieve intentie had bij die rondgang is er toch een indruk in zijn geest ontstaan, op basis waarvan hij nu als oude man tot mijn Sangha mag toetreden.”
Als een dier al zoveel baat heeft bij een onbewuste halve rondgang, hoeveel baat moeten wij er dan wel niet bij hebben als wij heel bewust met een positieve intentie een offergave aanbieden bij een stoepa of er in eerbied omheen lopen? Zeker als we dat doen met de bedoeling om zo snel mogelijk boeddha te worden en andere wezens te helpen zich te bevrijden uit het gebrekkige bestaan.
Het tweede voordeel is dat de aanwezigheid van een stoepa een enorm pacificerend effect heeft op het land. In Tibet werden stoepa’s vaak neergezet om geesten te pacificeren en om ruzies tussen verschillende spirituele tradities te beslechten, maar ook om landverschuivingen te voorkomen. In de Nederlandse situatie kunnen we denken aan de dreiging van het water. Een groot deel van Nederland ligt immers onder de zeespiegel. Ook kan een stoepa hindernissen in de dharmabeoefening, oorlogen, ruzies en aanslagen pacificeren. Het bouwen van de stoepa kan een bijdrage leveren aan het welzijn van alle voelende wezens in Nederland.”

