• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Als de overlever zwijgt

Als de overlever zwijgt

13 november 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

Over dementie, ontmanteling en het hart dat niet vergeet

Wat blijft er over van een mens wanneer het verhaal verdwijnt dat hem zijn hele leven heeft voortgedreven? Dementie confronteert ons met het uiteenvallen van dat verhaal — van controle, herinnering, identiteit. Maar misschien onthult juist dat verval iets anders: wat overblijft wanneer de overlever zwijgt en het hart het laatste woord krijgt.

Als de overlever zwijgt

We leven in een samenleving die ouderdom het liefst overbodig verklaart. Dementie wordt daarin gezien als het ultieme falen van het brein. Toch laat het ons misschien juist zien wie we werkelijk zijn — voorbij controle en prestatie — wanneer de interne overlever zwijgt en het authentieke kind in ons opnieuw zichtbaar wordt.

De overlever zwijgt steeds meer, omdat hij het verhaal verliest waarmee hij zich had geïdentificeerd. Dat verhaal stond het authentieke kind in ons lange tijd in de weg om eenvoudigweg te zijn.

We leven in een tijd die niet oud wíl worden. We poetsen, plannen en trainen tot het einde, alsof veroudering een technisch probleem is dat nog even opgelost kan worden. In dat verhaal is dementie het schrikbeeld: verlies van verstand, controle en zelfbeeld. Maar misschien vertelt dementie ook een ander verhaal — niet over aftakeling, maar over ontmanteling.

Psycho-gerontoloog Huub Buijssen zei: “Het hart wordt niet dement.”
Misschien brokkelt het denkende brein af, maar blijft het voelende hart open — soms zelfs meer dan ooit. Toch is dementie niet altijd een zachte ontrafeling. Soms is het een bruut proces van verlies, waarin samenhang verdwijnt en angst haar intrek neemt. Wat resteert is niet altijd puurheid, maar ook verwarring. En juist dan vraagt de mens niet om uitleg, maar om nabijheid.

De strateeg en de overlever

In ons werk onderscheiden we drie innerlijke delen: het authentieke kind, de strateeg en de volwassene.

Het authentieke kind is onze oorspronkelijke kern: open, gevoelig, nieuwsgierig en verbonden met het leven zoals het is.
De strateeg helpt dit kind te functioneren in de wereld. Hij observeert, past zich aan, maakt plannen en zoekt verbinding op een manier die zowel past bij de omgeving als bij het authentieke kind. Zolang er balans is, werken het authentieke kind en strateeg samen — spelen en presteren gaan hand in hand.

Maar wanneer stress of trauma te lang aanhoudt, verhardt de strateeg. Hij verliest zijn afstemming op het kind en verandert in de overlever: de beschermer die controle zoekt, gevoelens afschermt en alles probeert te managen om pijn te voorkomen. De volwassene — de innerlijke regisseur die reflecteert en nuanceert — raakt dan op de achtergrond als hij zich laat hypnotiseren door de overlever.

Bij dementie lijkt vooral die overlever te verzwakken. Zijn houvast aan controle, logica en planning brokkelt af. Daardoor verliest hij het verhaal waarmee hij zich had vereenzelvigd. Soms keert dan de strateeg even terug in zijn oorspronkelijke vorm: eenvoudig, open, afgestemd. Soms komt het kind zelf naar voren — ontwapenend, direct, maar ook kwetsbaar.

Wat zichtbaar wordt, is niet alleen zachtheid, maar vaak ook oude pijn die lang door de overlever werd vastgehouden. Want als controle wegvalt, spreekt het lichaam opnieuw.

Voor begeleiders vraagt dit een andere houding: niet bestrijden, maar verstaan. Niet corrigeren, maar troosten. Soms is nabijheid het enige antwoord.

De hersenhelften als spiegel

Volgens neuropsychiater Iain McGilchrist vertegenwoordigen onze hersenhelften twee manieren van waarnemen: de linker gericht op controle en doel, de rechter op verbinding en aanwezigheid.

Vanuit dat perspectief kun je dementie zien als een verschuiving: de instrumentele modus verzwakt, terwijl de voelende blijft bestaan. De taal vervaagt, maar de blik spreekt. De kloktijd verdwijnt, maar het moment wordt intenser.

Toch is die verschuiving niet altijd harmonieus. Soms ontstaan er gaten — letterlijk en figuurlijk — waarin geen richting meer voelbaar is. De rechterhersenhelft kan weer dominant worden; soms blijft slechts het kale nu over, zonder keuze, zonder geborgenheid als de rechterhersenhelft eveneens sterk onderhevig is aan de dementering.

Terug naar de kern

De boeddhistische lerares Olivia Ames Hoblitzelle noemde dementie “een wreed proces”, maar ook een mogelijkheid om te ervaren wat werkelijk telt: verbondenheid, liefde, aanwezigheid.

Misschien is dementie niet alleen een tragedie, maar ook een oefening in loslaten — al is dat niet vrijwillig. Soms opent het hart, soms zoekt het slechts houvast.

Een mens blijft een mens

Huub Buijssen zei: “Als deze ziekte mij inhaalt, hoop ik weer te worden wie ik was in mijn vroegste jeugd — tevreden met mezelf en de wereld.”
Niet iedereen herkent zich in dat beeld. Voor sommigen is de jeugd geen paradijs, en brengt dementie eerder oude pijn dan tevredenheid. Maar in elk geval herinnert het ons eraan: zelfs als geheugen, taal of begrip verdwijnen, blijft er iets dat geraakt wil worden.

Dementie vraagt niet om controle, maar om aanwezigheid. Niet om herstel, maar om erkenning.
Wat overblijft wanneer de overlever zwijgt, is niet altijd zachtheid — maar altijd menselijkheid.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Achtergronden, Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: authentieke kind, dementie, erkenning, falend brein, Huub Buijssen, Iain McGilchrist, Olivia Ames Hoblitzelle, oude pijn, overlever, troost, zachtheid

Lees ook:

  1. De ziel en de chip – deel 3 – gids bij innerlijke stemmen
  2. Tussen mij en jou
  3. De overlevingsstand van de beschaving
  4. Jongeren zoeken houvast – en lopen in dezelfde val

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 13 november 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • 14 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 14 november 2025
    Introductie tot het boeddhisme
  • 14 november 2025
    Bardo Weekend (studieweekend)
  • 15 november 2025
    ACTIVITEITEN Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Als de overlever zwijgt
    • Elementen feuilleton – Deel 4 – Het water element
    • Golden letters (2) – Het oprijzen van gedachten wordt de meditatie
    • Er is maar één weg naar onverstoorbaarheid
    • Dagopening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.