• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Over Antropologie 1: Wat is antropologie?

Over Antropologie 1: Wat is antropologie?

3 november 2025 door Dharmapelgrim Reageer

Antropologen bestuderen menselijke culturen en de ontwikkeling van de mens als onderdeel van een maatschappij. Het boeddhisme heeft vooral in Azië veel invloed op daar heersende culturen en het heeft daar ook grote invloed op de ontwikkeling van individuele mensen in de maatschappij, ongeacht of ze zichzelf ‘boeddhist’ vinden of niet. En tegenwoordig begint het boeddhisme invloed uit te oefenen op de Nederlandse cultuur en de ontwikkeling van individuen in de Nederlandse maatschappij. Reden genoeg voor het Boeddhistisch Dagblad om in een reeks artikelen aandacht aan antropologie te besteden.

Wat is antropologie?

Laten we beginnen bij het begin: woorden die met ‘antropo’ beginnen, hebben betrekking op mensen. Er bestaan in onze taal tientallen woorden die met ‘antropo-‘ beginnen en één daarvan is dus ‘antropologie’. Het achtervoegsel ‘-logie’ heeft de betekenis van ‘studie’, ‘leer’ of ‘wetenschap’. Wanneer je nu ‘-logie‘ aan ‘antropo-‘ hangt, krijg je een woord dat ‘studie van de mens’ betekent. Zo eenvoudig is het. Zou je achter ‘antropo-‘ het achtervoegsel ‘-ceen’ hangen, krijg je een woord dat zoiets betekent als ‘het tijdperk van de mens’. Er zijn lieden die voorstellen het tijdperk waarin wij nu leven het ‘antropoceen’ te noemen. Daar merk je als individu niets van, want zeg nou eerlijk… houd jij er iets aan over dat je in het ‘holoceen’ leeft, zoals anderen vinden? Mij maakt het niets uit. Een van de redenen om het tijdperk waarin wij vandaag de dag rondbanjeren het ‘antropoceen’  te noemen, is dat het aangeeft dat mensen een enorme invloed hebben op hoe het met de wereld als geheel vergaat. (Ik denk overigens dat de wereld door toedoen van de mens niet zo snel zal vergaan, maar dat ligt voor de mensen-maatschappij anders. De mens – jij en ik niet natuurlijk – lijkt momenteel aardig bezig zichzelf – plus 98% van al wat leeft – om zeep te helpen. Goed bezig?)

In vergelijk met andere wetenschappen is de antropologie vrij laat ontstaan. Het is wat je noemt een jonge wetenschap. Een antropoloog  houdt zich vooral bezig met waarnemen en interpreteren wat iemand anders precies doet en wat dat zou kunnen betekenen. En dat alles in de context waarin die ander zich bevindt. Een paar vragen die de antropologie zou kunnen stellen zijn:

  1. Wat doen boeddhisten zoal wat niet-boeddhisten niet doen?
  2. Doen alle boeddhisten overal op de wereld hetzelfde?
  3. Als boeddhisten niet overal hetzelfde doen… wat zijn dan de verschillen en wat betekenen die allemaal … ?

En ga zo maar door. Belangrijk: boeddhisten zijn gewoon ook mensen! Dus de meeste artikelen in deze serie over antropologie gaat over mensen WAARONDER (niet specifiek als zodanig aangeduide) boeddhisten.

Er zijn veel meer vragen mogelijk dan de antropologie kan beantwoorden. Iedere antwoord roept nieuwe vragen op. Dat is bij eigenlijk iedere wetenschap zo.

Er zijn grofweg vier takken:

  1. Culturele antropologie: studie van cultuur, met de overtuigingen en praktijken van individuen, en de sociale en cognitieve organisatie van groepen. Als het om boeddhisten gaat, bestuderen antropologen bijvoorbeeld de Indiase -, Chinese -, Japanse – en Thaise cultuur door de eeuwen heen; de praktijken van boeddhistische monniken in kloosters en in steden, en zich tot het boeddhisme geroepen voelende westerlingen.
  2. Fysische antropologie: studie van de huidige menselijke verscheidenheid vanuit de biologie, zoals door bestudering van beenderen. Mogelijke vragen: treden er meetbare fysieke veranderingen op in de hersenen van mensen die vaak mediteren?
  3. Linguïstische antropologie: studie van taal in relatie tot cultuur. Mogelijke vragen:

Welke symbolen (lettertekens en woorden zijn krachtige symbolen) zijn typisch boeddhistisch? Wat betekenen ze precies in hun oorspronkelijke context?

  1. Archeologische antropologie: studie van vroegere overblijfselen in historische context. Denk aan stoepa’s, tempels, altaren, graven, en ga zo maar door.

Antropologie heeft allerlei raakvlakken met psychologie, filosofie en andere -logiën, -sofiën en -nomiën. Maar let op. Het is verstandig antropologie niet te verwarren met ‘antroposofie’! Antroposofie houdt zich óók met de mens bezig, maar op heel andere manier. Meer levensbeschouwelijk. De antroposofie is een filosofische, spirituele beweging die is begonnen door ene Rudolf Steiner, een Oostenrijker die leefdevan  februari 1861 tot maart 1925. Zijn ideeën over onder meer de innerlijke ontwikkeling van de (jonge) mens en de geestelijke realiteit, vind je terug in onder meer het onderwijs op de Vrije School.

Alleen al over het woord ‘antropologie’ kun je voor het BD een heel artikel schrijven. En na het lezen van dit eerste artikel weet je eigenlijk nog steeds niks. Dus duiken we in een aantal artikelen wat dieper in op het thema. Hoeveel artikelen het worden? Dat zien we wel.

(Wordt vervolgd)

Categorie: Achtergronden, Columns, Dharmapelgrim Tags: antropoceen, antropologie, Rudolf Steiner, studie van de mens

Lees ook:

  1. Mark Schalken – De Vleesvrije stad
  2. Mark Schalken – De Vleesvrije stad
  3. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (2) -Parijs en Amsterdam
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (4) -Domburgse cahiers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 5 november 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 5 november 2025
    Online lezingenserie ´De essentie van Universele Broederschap´ (2)
  • 5 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 6 november 2025
    Insight Dialogue
  • 6 november 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ont moeten
    • PFAS in snoepgroenten voor kinderen
    • Over Antropologie 1: Wat is antropologie?
    • Ronald – Versleten vreugde
    • Wil en ik zijn dikke mik

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.