• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Lost Territories: Tracing Imperial Violence

Lost Territories: Tracing Imperial Violence

14 oktober 2025 door de redactie Reageer

Adam Pańczuk, ‘Bright Night’, Gareja-gebergte, Georgië, 2015-2021

FOTODOK in Utrecht presenteert Lost Territories: Tracing Imperial Violence, een groepstentoonstelling van Sputnik Photos, het internationaal gerenommeerde collectief van fotografen uit Polen. Al bijna twintig jaar onderzoeken zij de sociale, culturele en politieke transformaties van het voormalige Oostblok, met een focus op Oost-Centraal-Europa en Centraal-Azië.

Lost Territories: Tracing Imperial Violence brengt recente projecten samen van zes leden van Sputnik Photos: Jan Brykczyński, Karolina Gembara, Michał Łuczak, Rafał Milach, Adam Pańczuk en Agnieszka Rayss. Daarnaast is de tentoonstelling een terugblik op het project Lost Territories. Dit is een almaar groeiend archief, dat in bijna twintig jaar is opgebouwd. FOTODOK en Sputnik Photos nodigden daarnaast de Oekraïense kunstenares Maria Matiashova uit haar project EMPIRE EXPIRE aan de tentoonstelling toe te voegen.

Het Russische Rijk, later de Sovjet-Unie en nu de Russische Federatie, heeft lange tijd imperiale en koloniale strategieën van geweld, uitbuiting en exploitatie toegepast. De tentoonstelling belicht enkele verhalen die de continuïteit hiervan laten zien en toont hoe het zich van het verleden naar het heden uitstrekt.

Zo onderzoekt Michał Łuczak in Yangiabad de transformatie van een mijnstad in Oezbekistan, ooit een van van de belangrijkste locaties voor uraniumwinning van de Sovjet-Unie. Uranium is essentieel voor de productie van kernwapens, die Rusland na de ontbinding van de Sovjet-Unie in 1991 als enige van de landen uit de unie heeft geërfd. Sindsdien wordt de militaire agressie van Rusland ondersteund door kernwapens. Agnieszka Rayss op haar beurt combineert in Postcards from the War beelden van Sovjet-ansichtkaarten met hedendaagse oorlogsfotografie in Oekraïne. Daarmee laat ze zien hoe propaganda het ‘gelukkige’ beeld van de samenleving vormde, terwijl de samenleving in werkelijkheid verre van vreedzaam was.

Kunst in tijden van oorlog

De samenwerking van FOTODOK met Sputnik Photos begon elf jaar geleden, toen FOTODOK de huidige locatie opende met een tentoonstelling van het collectief. Dat moment in maart 2014 was cruciaal: slechts enkele dagen eerder, op 20 februari, begon Rusland met de bezetting en annexatie van de Krim in Oekraïne. Sindsdien is de oorlog geëscaleerd tot een volledige invasie en een van de grootste humanitaire crises in Europa. De wreedheid is met de tijd alleen maar toegenomen: het aanvallen van civiele infrastructuur, het uitvoeren van gedwongen deportaties en het plegen van ecocide. Omdat FOTODOK en Sputnik Photos Oekraïne actief steunen, werd besloten om opnieuw de krachten te bundelen. Zo wordt kunst ingezet om bij te dragen aan meer kennis en een beter beeld van deze complexe situatie.

Femke Rotteveel, directeur FOTODOK:

“Visuele verhalen zijn niet alleen esthetisch van belang, maar kunnen ook thema’s van nieuwe perspectieven voorzien. Deze tentoonstelling is een oproep tot reflectie: wat betekent het om Europeaan te zijn in tijden van dreiging? Als historicus zie ik in deze beelden de echo’s van de vorige eeuw, als Europeaan voel ik de kwetsbaarheid van nu. Sputnik Photos brengt die twee werelden samen.”

Randprogrammering

Lost Territories: Tracing Imperial Violence biedt meerdere lagen van reflectie. Een zorgvuldig samengestelde selectie fotoboeken toont een breder scala aan verhalen en kunstenaars die verbonden zijn met het thema. Een reader met nieuwe teksten stelt het publiek in staat zich verder te verdiepen in de context. Het concept van de reader is geïnspireerd op de publicatie Lost Territories Wordbook van Sputnik Photos uit 2016. Net als in het oorspronkelijke boek werd een groep schrijvers en onderzoekers uitgenodigd om woorden voor te stellen die belangrijke fenomenen beschrijven in gebieden die getekend zijn door Russische imperiale agressie. Tot de bijdragers behoren kunstenaar Lia Dostlieva, kunsthistoricus en curator Ieva Astahovska, schrijver Ilona Wiśniewska en onderzoekers dr. Giorgi Cheishvili, dr. Botakoz Kassymbekova en Aizada Arystanbek.

Gedurende de looptijd van de tentoonstelling vinden er vier TAFERELEN avonden plaats: na een rondleiding volgt een informeel diner met kunstenaars en denkers die ingaan op de thema’s van de tentoonstelling.

Praktische informatie Lost Territories: Tracing Imperial Violence
Looptijd: 27 november 2025 t/m 1 maart 2026
Artist tour: Op 27 november is er een exclusieve rondleiding van 15:00 tot 16:00 uur, waar kunstenaars bij aanwezig zijn.
Openingstijden FOTODOK: woensdag tot zondag, van 11:30 tot 17:30 uur
Toegangsprijs: Regulier: € 6,- | Student: € 5,- | CJP: € 4,- | Kinderen t/m 12 jaar: gratis
Adres: Lange Nieuwstraat 7, 3512 PA Utrecht
www.fotodok.org
FOTODOK staat voor het belang van visuele verhalen rondom maatschappelijke thema’s en de veranderkracht van beeldmakers. FOTODOK toont verschillende perspectieven op de wereld en geeft handvatten om tot maatschappelijke keuzes te komen in de toekomst door begrijpend te leren kijken.
Omslagfoto Bert Dorrestijn.

Categorie: Achtergronden, Geluk, Kunst, Maatschappij Tags: Lost Territories: Tracing Imperial Violence, Polen, Postcards from the War, Sputnik Photos

Lees ook:

  1. Bloedlanden
  2. Ehipassiko – Klanken van stilte (Klara en Piotr)
  3. Pools boeddhistisch centrum tijdelijk toevluchtsoord vluchtende Nepalezen uit Oekraïne
  4. Persvrijheid – België keldert naar 23ste plaats, honderd Palestijnse verslaggevers gedood in Gaza

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 15 oktober 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 15 oktober 2025
    Online lezingenserie 'Theosofia, de moeder van alle religies' (3)
  • 15 oktober 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 16 oktober 2025
    Verdiepingsbijeenkomsten Hand in hand met Boeddha
  • 16 oktober 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 287 – shit
    • Lost Territories: Tracing Imperial Violence
    • ‘Weinig mensen komen naar een Dhamma-voordracht om te horen hoe ze zich kunnen bevrijden van het aangename’
    • Een nieuwe vertaling van de invoering tot de bodhisattvacarrière
    • Goff – fabels voor fabeldieren (24) – spin

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.