• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Het vreemdelingendebat is immaterieel erfgoed

Het vreemdelingendebat is immaterieel erfgoed

12 oktober 2025 door Kees Moerbeek Reageer

Net als het paard is de mens een vluchtdier, schrijft Arnon Grunberg in zijn non-fictieboek De vluchteling, de grenswacht en de rijke jood. ‘Daarmee is echter niet gesteld dat we allemaal vluchtelingen zijn, hooguit dat we het kunnen worden, misschien makkelijker dan menigeen denkt.’ Dit artikel geeft een indruk van zijn confronterende en tegelijkertijd prachtige boek.

Al tientallen jaren zijn ‘asielzoekers’ gespreksonderwerp en nog langer worden vluchtelingen gezien als een mensenplaag. Grunberg laat in zijn reportages de mens achter de vluchteling zien, maar ook de mens achter zij die asielzoekers beoordelen. Hij gaat naar het Aanmeldcentrum Schiphol waar asiel wordt aangevraagd en naar Ter Apel om de ‘asielcrisis’ zelf te zien. Hij reist naar Polen, waar vluchtelingen mensonterend worden behandeld en naar Noorwegen, waar het juist veel beter is.

Trechters

De asielzoeker vlucht meestal omdat zijn naakte leven op het spel staat in het land waarvan hij ingezetene is en meestal is geboren. In het aankomstland waar hij vraagt om internationale bescherming wordt getoetst of zijn naakte leven echt in het geding is.

De Immigratie en Naturalisatie Dienst (IND) moet aanvragers die recht hebben op asiel selecteren en is een van de trechters waar de asielzoeker doorheen moet. Als een daarvan verstopt raakt, heeft dit gevolgen voor de andere.  Die andere trechters hebben te maken met het verschil tussen vraag en aanbod waarbij het gaat over het aantal bedden voor asielzoekers, het aantal opvanglocaties en het aantal huizen voor statushouders, oftewel efficiëntie.

In 2021 gaf de IND 553 miljoen euro uit en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) 764,60 miljoen euro. Het totale budget van het ministerie van Justitie en Veiligheid was 14,2 miljard euro.

Beeldvorming

Van de totale instroom aan migranten van de laatste tien jaar is 12% asielmigrant. ‘Cijfers alleen verleiden zelden, beeldspraak verleidt, verleiders verleiden, zeker als ze verlossing in de aanbieding hebben die bijna altijd gepaard gaat met een ander aanbod: een zondebok.’ De beeldvorming bepaalt en de feiten hobbelen er achteraan. ‘Met het verstrijken van de jaren is het vreemdelingendebat immaterieel erfgoed geworden. Onze cultuuroorlog gaat niet over abortus maar over de asielzoeker’, aldus Grunberg.

Volgens de IND werd in 2022 78% van de asielaanvragen ingewilligd. Meestal ging het ‘om evidentie inwilliging’, omdat de vreemdeling uit een onveilig land kwam, bijvoorbeeld Syrië of Eritrea. Uit veilige landen komt 2% van de asielzoekers, en het inwilligingspercentage is bijna nihil.

De Raad van State besloot dat Nederland geen in Griekenland geregistreerde asielzoekers mag terugsturen, omdat hun bejegening daar ingaat tegen de basale mensenrechten. Ook gelden EU-landen als Hongarije, Malta, Italië en tot op zekere hoogte Zweden als ‘onveilig’ voor asielzoekers.

‘Heimat’

Grunberg beschrijft zijn ervaringen in Polen in het hoofdstuk Oude heimat voorbij, hier nieuwe heimat. Per trein vertrok hij uit Krakau naar eindbestemming Przemyśl. In de loop van de tijd kreeg deze stad verschillende namen: Duits, Oekraïens en Russisch. De stad kreeg steeds te maken met nieuwe ‘eigenaren’. De regio was ooit deel van het historische Galicië, een kroondomein en hertogdom binnen het Habsburgse Rijk waar Polen en Oekraïners elkaar geregeld naar het leven stonden. In maart 2022 arriveerden er dagelijks ongeveer 50.000 Oekraïense vluchtelingen.

Sinds de zomer van 2021 laat de Belarussische dictator Loekasjenko vluchtelingen visumvrij naar Minsk vliegen, om ze Polen en Litouwen in te duwen. Polen werd hierdoor een land van first entry, waar een asielaanvraag wordt ingediend. Hier wordt de asielzoeker naar teruggestuurd bij een afwijzing in ander EU-land.

Terugduwen

Polen waar de radicaal-rechtse partij Recht en Rechtvaardigheid (Prawo i Sprawiedliwość, afgekort PiS) al jaren in de regering zat, reageert met het ‘terug te duwen’ (push back) van vluchtelingen, wat volgens internationale wetgeving illegaal is. Bovendien bouwde Polen een muur van 186 kilometer lang en 5,5 meter hoog. Het parlement nam een wet aan die de grenspolitie bevoegd verklaarde om ter plekke asielaanvragen af te wijzen, dit is ook illegaal.

Detentiecentrum

Op vijf minuten lopen van het centrum van Przemyśl bevindt zich het detentiecentrum.  Grunberg spreekt er anderhalf uur met meneer Hussein, die vijfentwintig is en geboren in een soennitische familie Bagdad. In 2021 reisde hij als toerist naar Minsk en de reis kostte 740 dollar. Hij probeerde Litouwen binnen te komen, maar dit mislukte.

Na weer een paar dagen Minsk ging hij met een groep tachtig personen naar de grens met Polen. Geholpen door de Belarussische grenspolitie staken ze de grens over. De Poolse grenspolitie stopte hen in auto’s en bracht hen terug naar Belarus, wat officieel dus niet mag. De reactie van Hussein: ‘Hier mag alles. Moslims en zwarten zijn voor de Polen geen mensen, het racisme zit in hun bloed.’ Daarna waagde hij opnieuw een poging en die slaagde. Zo niet zijn asielaanvragen. Hussein is homo, zegt hij zelf, in Polen valt dit niet goed. ‘Dus daarom heb ik gezegd dat ik heb meegedaan aan protesten en daarom mijn leven niet meer zeker ben in Irak’, aldus de schrijver.

Mishandeling

In augustus 2022 liet het Poolse ministerie weten geen mensen meer naar Irak uit te zetten. Volgens onderzoeksjournalisten gebeurt dit echter wel degelijk nog. Onderscheid wordt hierbij gemaakt tussen het Koerdische noordelijke gedeelte dat veilig zou zijn en de rest van het land.

Hussein vertelt over twee vrienden. ‘Als je niet zelf het vliegtuig ingaat slaan we je het vliegtuig in’, werd hun gezegd. Een vriend weigerde. Hij werd geslagen en zijn hand gebroken. Hierna reden ze hem naar de dokter. Daarna sloegen ze hem nog twee keer in de auto en reden hem naar een andere dokter. ‘Toen die hem had behandeld sloegen ze hem nog een keer. Dankzij hem worden er geen mensen meer naar Irak uitgezet.’

Amnesty International meldt dat de Poolse grenspolitie vluchtelingen bewerkte met stroomstootwapens voor hun uitzetting in een vliegtuig en anderen werden verdoofd.

Juridische steun

Bij de Fundacj Ocalenie, een niet-gouvernementele organisatie spreekt de auteur met advocaat Tomasz Pietrzak. De stichting krijgt geld van de EU, van privédonoren en van de Open Society Foundations van George Soros. De stichting biedt juridische hulp aan vreemdelingen in gesloten detentiecentra. De advocaat gaat iedere maand naar de bossen met een rugzak soep en hete thee. Zonder volmacht van een asielzoeker kan hij niets doen, maar die volmacht kan ook ter plekke worden gegeven.

Politiek-correct wordt gezegd dat de muur niet werkt, maar in werkelijkheid doet de muur redelijk goed wat hij moet doen. Omdat de muur het moeilijker en gevaarlijker maakt, komen er minder mensen uit Belarus het land binnen.

De zaak heeft echter ook een andere kant, aldus advocaat Pietrzak. ‘Veel agenten melden zich ziek. Om de een of andere reden werken er veel vrouwen bij de grenspolitie, die hebben vaak zelf kinderen, denk je dat die het leuk vinden om families met kinderen terug te duwen naar Belarus? Ik denk dat 30 procent van de grenspolitie problemen heeft met de orders die ze krijgen en dat circa 10 procent bereid is orders naast zich neer te leggen.’

Loekasjenko heeft de crisis weliswaar geregisseerd, maar hij is volgens de advocaat slechts een klein deel van een geopolitiek theater. Veel Afrikanen verlaten Rusland en Polen is geen droomland, zeker niet voor mensen met een andere huidskleur. Maar het is in Polen momenteel beter. In het hoofdstuk van Grunbergs non-fictieboek De laatste vreugde gaat het over Noorwegen, een heel ander verhaal dan Polen.

Ten slotte

Een citaat uit het boek van Arnon Grunberg waarmee alles is gezegd over de zogeheten ‘migratiecrisis’: ‘Waar de eigen veiligheid een afgod wordt, de burger zich verhoudt tot de ander door middel van ingenieuze vormen van leedcompetitie – wie is zieliger, wie heeft het meeste recht op wrok – ontpoppen grenzen zich als vernietigers van het leven, staten blijken gigantische staafmixers waarmee mensen, zowel ingezetenen als niet-ingezetenen worden gepureerd. Tweederangsburgers worden er vastgehouden in een niemandsland, of dat nu op de grens tussen Polen en Belarus gebeurt of ergens in een uithoek van het Koninkrijk der Nederlanden’, bladzijde 344.

Bronnen
Grunberg, A. De vluchteling, de grenswacht en de rijke jood. Uitgeverij Pluim, De Groene Amsterdammer, Amsterdam/Antwerpen, achtste, herziene druk, maart 2024
Peppelenbos, C. Recensie: Arnon Grunberg – De vluchteling, de grenswacht en de rijke jood. TZUM, 25 jan. 2025
Berkeljon, S. en Haro Kraak. ‘Remigratie’ is een term met extreemrechtse lading, zeggen experts. Het staat in vijf partijprogramma’s. De Volkskrant, okt. 2025
Opromella, F. en M. De Bruijne. Frontex voor het eerst voor de rechter om pushback: ‘Niet als mensen behandeld’. NOS Nieuws, mrt. 2023
Hoe de druk op het lokale bestuur toeneemt | Mark Boumans | Buitenhof
https://www.youtube.com/watch?v=nYvBZg_MXxY&t=130s

Categorie: Achtergronden, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak Tags: Aanmeldcentrum Schiphol, Amnesty International, Arnon Grunberg, asielzoekers, Belarus, COA, de grenswacht en de rijke jood, De vluchteling, Fundacj Ocalenie, grenspolitie, IND, Krakau, Loekasjenko, meneer Hussein, mensenplaag, moslims, Polen, Ter Apel, zwarten

Lees ook:

  1. Amnesty International – Demonstratierecht in Europa systematisch ondermijnd
  2. Vluchtelingenopvang op zolder?
  3. Succesvolle Thuisgevers huisvesten komend jaar honderden statushouders via maatschappelijke initiatieven
  4. Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 16 september 2025
    Introductiecursus zenmeditatie
  • 15 oktober 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 15 oktober 2025
    Online lezingenserie 'Theosofia, de moeder van alle religies' (3)
  • 15 oktober 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 16 oktober 2025
    Verdiepingsbijeenkomsten Hand in hand met Boeddha
  • 16 oktober 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het vreemdelingendebat is immaterieel erfgoed
    • Guy – dhammazaadjes – Jetavana
    • Gedachten over een haiku, 47 – Dakotsu.
    • Ardan – Boeddhisme en ouderdom
    • Geen dood, geen vrees (72) – pijn

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.