• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Katholieke kerk veranderde mening over doodstraf in de VS

Katholieke kerk veranderde mening over doodstraf in de VS

10 juli 2025 door gastauteur Reageer

Dertig jaar geleden debuteerde de film ‘Dead Man Walking’ in bioscopen in de Verenigde Staten. Het was een kassucces en de critici waren vol lof. Hoofdrolspeelster Susan Sarandon won een Academy Award voor haar vertolking van zuster Helen Prejean, de spirituele adviseur van een ter dood veroordeelde, gespeeld door Sean Penn.

Maar de impact van de film reikte veel verder dan het artistieke domein. Het stelde een massapubliek bloot aan een perspectief op de doodstraf dat geïnformeerd was door het katholieke geloof van een vrome, zij het ietwat onconventionele non.

De echte zuster Helen had twee jaar eerder haar memoires ‘Dead Man Walking’ gepubliceerd, waardoor ze zich meer bekend maakte als activiste tegen de doodstraf. Terugdenkend aan haar ervaring buiten de executiekamer van Elmo Patrick Sonnier, één van de mensen die ze begeleidde, schreef Prejean later: ‘Ik raakte hem aan op de enige manier die ik kon. Ik zei tegen hem: ‘Kijk naar mijn gezicht. Ik zal het gezicht van Christus zijn, het gezicht van liefde voor jou’.

Ze maakte het haar missie om te laten zien dat ‘iedereen meer waard is dan het ergste wat ze ooit in hun leven hebben gedaan’. Zoals ze ooit tegen een interviewer zei: ‘Jezus zei: ‘Heb je vijand lief. Jezus zei niet: ‘Executeer de vijand naar de hel’. Dat geloof was prominent aanwezig in de film en vormde een tegenwicht voor de populaire ‘hard tegen misdaad’-retoriek van de jaren negentig. Toen was 80% van het Amerikaanse publiek voorstander van de doodstraf.

Vandaag de dag is dat niet meer zo. De steun voor de doodstraf is gedaald tot ongeveer 50%. De anti-doodstraf leer van de kerk heeft geholpen om zowel een morele basis als politiek respect te geven aan degenen die werken aan het beëindigen van de doodstraf. Maar die leer is relatief nieuw in de kerk en dateert van de afgelopen halve eeuw. Gedurende het grootste deel van haar geschiedenis was de katholieke kerk niet tegen de doodstraf.

Tijdens de Middeleeuwen keurde de kerk de executie van ketters goed en hield vast aan de opvatting dat wereldlijke autoriteiten mensen ter dood konden en mochten brengen voor ernstige misdaden. En aan het begin van de 20e eeuw stond het wetboek van strafrecht van Vaticaanstad de doodstraf toe voor iedereen die probeerde een paus te vermoorden. Paus Paulus VI veranderde dat in 1969.

Toen Johannes Paulus II tien jaar later paus werd, duwde hij de kerk verder weg van haar historische omarming van de doodstraf en noemde deze ‘wreed en onnodig’. En in 2018, onder paus Franciscus, herzag het Vaticaan het gedeelte over de doodstraf in de Catechismus, de samenvatting van de katholieke leer.

De doodstraf ‘is ontoelaatbaar omdat het een aanval is op de onschendbaarheid en waardigheid van de persoon’ en ontneemt ‘de schuldige de mogelijkheid tot verlossing’, aldus de nieuwe versie. Deze leer verplichtte de kerk om te werken aan de afschaffing ervan.

In zijn encycliek Fratelli Tutti uit 2020 stelde Franciscus dat de doodstraf ‘vanuit moreel oogpunt ontoereikend en vanuit het oogpunt van strafrecht niet langer noodzakelijk is’. In 2024 riep hij opnieuw op tot ‘de afschaffing van de doodstraf, een bepaling die in strijd is met het christelijk geloof en die alle hoop op vergeving en rehabilitatie wegneemt.’

De veranderde situatie van de doodstraf in dit land is grotendeels toe te schrijven aan een verandering in de strategie en tactiek van de abolitionistische beweging. In plaats van in abstracte termen over de doodstraf te praten, begonnen activisten zich te richten op de dagelijkse realiteit van de uitvoering ervan.

Vandaag de dag richten voorstanders van wat ik het ‘nieuwe abolitionisme’ heb genoemd zich op het vooruitzicht van het executeren van onschuldigen, rassendiscriminatie bij het voltrekken van de doodstraf en de financiële kosten die gepaard gaan met de doodstraf. Maar onder katholieken die zich inzetten voor het afschaffen van de doodstraf, staan de morele vragen over het doden door de staat al lang centraal.

De Amerikaanse Conferentie van Katholieke Bisschoppen richtte zich op moraliteit in haar eigen campagne om een einde te maken aan de doodstraf, die in 2005 van start ging. En van tijd tot tijd hebben pausen speciale oproepen gedaan aan overheidsfunctionarissen in de VS om het leven te sparen van iemand die op executie wacht.

In december 2024, toen de ambtstermijn van president Joe Biden, een vroom katholiek, ten einde liep, riep het Catholics Mobilizing Network, dat tegen de doodstraf is, de president op om de straffen van de 40 mensen die op dat moment in de federale dodencellen zaten, om te zetten. Ook Franciscus bad in het openbaar voor de omzetting van hun straffen. Biden deed dat voor 37 federale terdoodveroordeelden en veranderde hun vonnis in levenslang zonder voorwaardelijke vrijlating.

Tussen toen en nu heeft Amerika precies het soort gesprek over de doodstraf gevoerd dat de film illustreerde en inspireerde.

Bron Pressrelease.

Categorie: Achtergronden, Geluk, Mensenrechten, Politiek, Rechtspraak Tags: doodstraf, katholieke kerk, omslag

Lees ook:

  1. Nāgārjuna’s adviezen over politiek aan de koning
  2. Doodstraf
  3. Straffen: zwaar, zwaarder, zwaarst
  4. Nāgārjuna’s adviezen aan de koning over straffen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 11 juli 2025
    Natuur en meditatie
  • 14 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 15 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 16 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 18 juli 2025
    Verstillen, verdiepen, vernieuwen
  • 19 juli 2025
    Chöd retraite
  • 21 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 22 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ieder geloof verdeelt de mensheid in gelovigen en ongelovigen
    • Het jaar 2025 – dag 192 – ongeboren
    • Beeldgedicht – gedicht in beeld
    • Ontradicalisering – Spel als levenskunst
    • Eerste platform in Nederland voor jongeren met angst- en dwangklachten

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.