• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Bescherming die pijn doet – wie beschermt het kind tegen de jeugdbescherming?

Bescherming die pijn doet – wie beschermt het kind tegen de jeugdbescherming?

29 mei 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

De jeugdbescherming kraakt. De werkdruk is hoog, ervaren professionals haken af en de wachtlijsten groeien. Maar er speelt iets fundamentelers. Het probleem is niet alleen het personeelstekort, maar een systeem dat zichzelf overbelast – door eindeloze procedures, herhaling van ineffectieve maatregelen en een hardnekkige focus op controle in plaats van daadwerkelijke bescherming.

In complexe echtscheidingssituaties fungeert jeugdbescherming steeds vaker als handhaver van omgangsregelingen. De oorspronkelijke opdracht – kinderen beschermen tegen mishandeling, misbruik en verwaarlozing – raakt ondergesneeuwd. ‘Gelijkwaardig ouderschap’ blijft het uitgangspunt, zelfs bij ernstige signalen van partnergeweld of grensoverschrijdend gedrag. Een ouder die het kind wil beschermen, wordt dan al snel bestempeld als ‘niet meewerkend’.

Neem dit voorbeeld: een moeder en haar 14-jarige dochter, beiden herstellend van trauma door partnergeweld, proberen hun leven opnieuw op te bouwen. De dochter heeft meerdere keren aangegeven dat ze haar vader – de dader van het geweld – slechts beperkt wil zien. Ze verlangt geen gedeeld co-ouderschap, maar incidenteel contact op haar voorwaarden. Haar wens is duidelijk, herhaaldelijk uitgesproken en ondersteund door een ervaren hulpverlener die intensieve opvoedondersteuning biedt.

Toch blijft de jeugdbeschermer aandringen op een 50/50-regeling. Wanneer de moeder bezwaar maakt, wordt zelfs gedreigd met uithuisplaatsing. De stem van het kind wordt genegeerd en haar duidelijke standpunt afgedaan als ouderlijke beïnvloeding. Zo wordt haar autonomie ontkend en het falen van het systeem geprojecteerd op haar moeder.

In zulke situaties lijkt het systeem een eigen logica te volgen – los van de realiteit van het kind. In plaats van bescherming ervaren gezinnen druk, dreiging en wantrouwen. Maatregelen zoals ondertoezichtstelling of (dreigen met) uithuisplaatsing worden niet altijd ingezet vanwege acute onveiligheid, maar omdat ouders niet voldoen aan de verwachtingen van het systeem. Het is schrijnend en arrogant wanneer een hulpverlener zich superieur opstelt en bepaalt wat het juiste is.

Natuurlijk zijn beide ouders belangrijk voor een kind – mits er ruimte is voor samenwerking en bereidheid tot verandering. Maar bij mishandeling, misbruik of diepe vijandigheid moeten we de illusie van systeemherstel durven loslaten. Gedwongen contact of overleg leidt dan niet tot verbinding, maar tot verwarring, angst en chronische stress bij het kind.

Uithuisplaatsing mag nooit dienen als pressiemiddel in een vastgelopen conflict. Het is een uiterste maatregel, bedoeld om kinderen te beschermen – niet om ouders tot gehoorzaamheid te dwingen.

Jeugdbeschermers werken vaak met de beste bedoelingen, maar opereren in een systeem dat strijd uitlokt bij vechtscheidingen en controle verkiest boven vertrouwen. Wie probeert het hoofd boven water te houden, grijpt naar protocollen, systeemloyaliteit en machtsmiddelen. Zo verdwijnt het belang van het kind achter het belang van het systeem.

Wat we zien is een gesloten circuit. De jeugdbeschermer schrijft het verslag, de kinderrechter baseert zich daarop, en ouders staan vaak buitenspel. Eenmaal een rechterlijke beslissing genomen, is tegenspraak nauwelijks nog mogelijk.

Tijdens een inspraakavond in de gemeenteraad van Groningen spraken twee moeders zacht en behoedzaam. Niet uit onzekerheid, maar uit angst. Angst dat kritiek leidt tot escalatie. En het systeem draait door. Intussen kampt de jeugdbescherming met leegloop, een negatieve werkcultuur, gebrekkige begeleiding en hoge kosten. Herstelplannen worden opgesteld, miljoenen geïnvesteerd. Maar zolang het systeem zelf kinderen beschadigt, zal geen enkel plan werkelijk werken. Dan moet het systeem zelf ter discussie worden gesteld.

Wat nodig is, is niet méér van hetzelfde, maar iets fundamenteel anders.

Wat nodig is, is moed.

  • De moed om te zeggen: dit klopt niet meer.
  • De moed om te erkennen dat kinderen beschadigd raken op plekken waar bescherming wordt beloofd.
  • De moed om te erkennen dat ouders vaak niet als serieuze gesprekspartners worden gezien.
  • De moed om te erkennen dat het systeem zichzelf is gaan beschermen – in plaats van het kind.

We moeten terug naar de bedoeling.

Laat jeugdbeschermers doen waarvoor ze zijn opgeleid: kinderen beschermen tegen mishandeling, misbruik en verwaarlozing.
Haal hen weg uit het geweld van vechtscheidingen.
Versterk de positie van kinderen en hun stem.
Investeer in onafhankelijke toetsing van maatregelen.

En durf als samenleving de vraag te stellen:
Wie beschermt het kind tegen het systeem?

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Achtergronden, Geluk, Gezondheid, Politiek, Rechtspraak Tags: eindeloze procedures, escalatie, hardnekkige focus op controle, herhaling van ineffectieve maatregelen, jeugdbeschermer, kinderbescherming, kritiek, misbruik of diepe vijandigheid, mishandeling, systeem, vechtscheidingen

Lees ook:

  1. De arrogantie in de jeugdzorg
  2. Chinezen laten Tibetaanse monnik vrij
  3. Hoofd hulporganisatie UNRWA weerlegt Israëlische beschuldigingen
  4. AIV – Nederland dient zijn Israël/Palestinabeleid te herzien

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de grondeloosheid van de onvindbare ziel
    • Het jaar 2025 – dag 149 – hemellift
    • Extinction Rebellion blokkeert attractie The Flying Dutchman in Madurodam
    • Vrijdag Zindag – Hemelvaart?
    • Amnesty International – ‘Hamas-veiligheidsdiensten moeten aanval op demonstranten in Gaza stoppen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.