• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘In de schoot van de zee’ juweeltje aan boeddhistisch filmisch snoer

‘In de schoot van de zee’ juweeltje aan boeddhistisch filmisch snoer

3 oktober 2017 door Joop Ha Hoek

Op het strand van Scheveningen worden een jaar rond enkele mensen gevolgd die troost en bezinning vinden bij de zee. Wat doet de zee met een mens? Filmmaker George Schouten maakte daar de imponerende film In de schoot van de zee over die afgelopen zondag door De boeddhistische blik binnen de publieke omroep KRO NCRV werd uitgezonden.

Ik keek erg uit naar de film- ook vanwege de titel In de schoot van de zee. Die heeft iets erotisch en geborgens maar ook de mogelijkheid om te baren en leven te verwekken. Dukha was het hoofdthema in de film van Schouten. In het boeddhisme vaak gebruikt als lijden, zo legde de filmmaker op het strand van Scheveningen uit aan de mensen rond wie de film was opgebouwd, maar het is letterlijk vertaald ‘de aanlopende wagenas’. Het is het gevoel dat ons leven piept en knarst terwijl het bij de buren allemaal soepel lijkt te lopen.

De film volgt een aantal mensen die dukha actief te lijf gaan. Het hele jaar door zwemmen ze in de zee bij Scheveningen. In de winter wordt de koude getrotseerd, het schokeffect heeft een helende werking op lichaam en geest.

De ervaringen van deze koudwaterzwemmers worden afgewisseld met scenes van argeloze flaneurs op de boulevard, surfers op de branding, vissers, verliefde stellen, een eenling die mediteert of vergezichten vanuit het reuzenrad. Bewust of onbewust zoekt ieder op zijn of haar manier troost bij de zee. De oneindigheid van de zee kan ook aanzetten tot bezinning op de ultieme dukha – de angst voor dood. Alleen die confrontatie aandurven werkt al helend. Zo luidde het persbericht.

Zelf was ik vroeger ook een koudwaterzwemmer maar nog geen volger van het boeddhisme. Ik weet nog goed hoe het voelde als ik zonder bewust dukha in de winter het ijskoude water inliep, die kou die in je botten kroop, je hersenen en kaken verlamden. Maar geen lijden zelfs een genotzalig gevoel veroorzaakte. Het universum dat zich in alle vezels van mijn lijf manifesteerde en tot stilte leidde. Alleen het water en ik. Een moment van verlichting maar ook van energie. Ik kan het zo moeilijk uitleggen. Zou George Schouten dat wel kunnen?

De film van George is werkelijk van grote klasse. De soms ruige, donkere golven, de winterse buit van aangespoelde dieren, schelpen en meer van wat de zee ons geeft, opwaaiend zand, opvliegende meeuwenwolken, het strand als scheidlijn tussen de natuur van de zee en de dichtbevolkte randstad vormden het decor voor de gemotiveerde maar ook zoekende mensen die hij met zijn camera volgde en vertelden over hun motivatie om het jaar door de zee in te gaan. Het zuigende monster dat je meevoert en zijn eigen agenda bepaalt. Geven en nemen.

Bijzonder vond ik dat George op het strand hoorbaar voor camera en microfoon zelf op het strand met die zwemmensen in gesprek ging en zo letterlijk dicht bij hen bleef. En ook zijn eigen angsten voor lijden- de angst voor de angst voor het sterven, niet verborgen hield toen hij vertelde wie er in redelijk korte tijd in zijn directe omgeving gestorven waren. Bij de ene persoon knarste het wagenwiel wat meer dan de ander. Een man in de film werd geconfronteerd met zoveel dood en ongeluk voordat hij in de gaten kreeg dat het zeewater hem tot de lippen gestegen was.

Dukha, lijden, is alledaags, maakt deel uit van ons leven. De een kan er wat beter mee omgaan dan de ander. Schouten liet mensen aan het woord van wie het thema lijden hen zelf ontroerde, schuchter en verlegen maakte. Zoekend. Een vrouw die uit het voor haar te intieme gesprek met Schouten kon ontsnappen door haar gsm te beantwoorden en aan de andere aan de andere kant van de lijn de beller te adviseren in het klaarmaken van een recept. Niet altijd werd de roep van de zee beantwoord. Vandaag niet, zei een vrouw, haar gevoel volgend. Je wilt uit het ijskoude water, maar je stelt dat moment uit, zo legde een man de in feite training van lichaam en geest uit.

De camera was er ook bij op het moment dat mannen en vrouwen op het strand van Scheveningen de twee minuten stilte tijdens de dodenherdenking op de avond van de vierde mei mediterend doorbrachten. Geen trompetgeschal, geen schallende luidsprekers, geen koning noch kransen, maar alleen de zee, het strand en de branding. Altijd en eeuwig maar ook vergankelijk. Schreeuwende meeuwen ook op dat moment, want die kennen geen dodenherdenking.

Het valt mij op dat dit mooie filmische sieraad van George Schouten volgt op een indrukwekkende film over de positie van boeddhistische monniken in een nieuw Myanmar (Birma) die enkele weken geleden door De boeddhistische blik werd uitgezonden. En een inkijk gaf in een samenleving die aan het kantelen is en momenteel te maken heeft met extreem lijden. Het is de moeite weer waard om naar boeddhistisch geïnspireerde films op tv te kijken.

In de schoot van de zee werd op zondag 1 oktober uitgezonden bij De boeddhistische blik bij KRO-NCRV. Regie: George Schouten. In de nacht van 4 op 5 oktober wordt de film opnieuw uitgezonden door De boeddhistische blik, van 00.00 uur tot 00.59 uur, NPO 2.
Klik hier om de film opnieuw online te bekijken.

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, De boeddhistische blik, Filmbespreking, Media Tags: George Schouten, In de schoot van de zee, KRO-NCRV, Scheveningen, zee

Lees ook:

  1. TV – Boeddhistische blik – In de schoot van de zee
  2. de Boeddhistische blik – Goed Oud – leren leven met vergankelijkheid
  3. TV – Tussen meten en weten met filosoof en zenbeoefenaar Jan Bor
  4. TV – Van Dis en de Dalai Lama – aflevering 3

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 30 mei 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 30 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 31 mei 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Haiku
  • Interregionale bijeenkomst Tibetaanse groeperingen  in Barcelona
  • Millennial boeddhistische nonnen beoefenen een verboden -gewelddadige- vaardigheid
  • de Boeddhistische blik — Walk with me
  • Ardan

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens