• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘In de schoot van de zee’ juweeltje aan boeddhistisch filmisch snoer

‘In de schoot van de zee’ juweeltje aan boeddhistisch filmisch snoer

3 oktober 2017 door Joop Ha Hoek

Op het strand van Scheveningen worden een jaar rond enkele mensen gevolgd die troost en bezinning vinden bij de zee. Wat doet de zee met een mens? Filmmaker George Schouten maakte daar de imponerende film In de schoot van de zee over die afgelopen zondag door De boeddhistische blik binnen de publieke omroep KRO NCRV werd uitgezonden.

Ik keek erg uit naar de film- ook vanwege de titel In de schoot van de zee. Die heeft iets erotisch en geborgens maar ook de mogelijkheid om te baren en leven te verwekken. Dukha was het hoofdthema in de film van Schouten. In het boeddhisme vaak gebruikt als lijden, zo legde de filmmaker op het strand van Scheveningen uit aan de mensen rond wie de film was opgebouwd, maar het is letterlijk vertaald ‘de aanlopende wagenas’. Het is het gevoel dat ons leven piept en knarst terwijl het bij de buren allemaal soepel lijkt te lopen.

De film volgt een aantal mensen die dukha actief te lijf gaan. Het hele jaar door zwemmen ze in de zee bij Scheveningen. In de winter wordt de koude getrotseerd, het schokeffect heeft een helende werking op lichaam en geest.

De ervaringen van deze koudwaterzwemmers worden afgewisseld met scenes van argeloze flaneurs op de boulevard, surfers op de branding, vissers, verliefde stellen, een eenling die mediteert of vergezichten vanuit het reuzenrad. Bewust of onbewust zoekt ieder op zijn of haar manier troost bij de zee. De oneindigheid van de zee kan ook aanzetten tot bezinning op de ultieme dukha – de angst voor dood. Alleen die confrontatie aandurven werkt al helend. Zo luidde het persbericht.

Zelf was ik vroeger ook een koudwaterzwemmer maar nog geen volger van het boeddhisme. Ik weet nog goed hoe het voelde als ik zonder bewust dukha in de winter het ijskoude water inliep, die kou die in je botten kroop, je hersenen en kaken verlamden. Maar geen lijden zelfs een genotzalig gevoel veroorzaakte. Het universum dat zich in alle vezels van mijn lijf manifesteerde en tot stilte leidde. Alleen het water en ik. Een moment van verlichting maar ook van energie. Ik kan het zo moeilijk uitleggen. Zou George Schouten dat wel kunnen?

De film van George is werkelijk van grote klasse. De soms ruige, donkere golven, de winterse buit van aangespoelde dieren, schelpen en meer van wat de zee ons geeft, opwaaiend zand, opvliegende meeuwenwolken, het strand als scheidlijn tussen de natuur van de zee en de dichtbevolkte randstad vormden het decor voor de gemotiveerde maar ook zoekende mensen die hij met zijn camera volgde en vertelden over hun motivatie om het jaar door de zee in te gaan. Het zuigende monster dat je meevoert en zijn eigen agenda bepaalt. Geven en nemen.

Bijzonder vond ik dat George op het strand hoorbaar voor camera en microfoon zelf op het strand met die zwemmensen in gesprek ging en zo letterlijk dicht bij hen bleef. En ook zijn eigen angsten voor lijden- de angst voor de angst voor het sterven, niet verborgen hield toen hij vertelde wie er in redelijk korte tijd in zijn directe omgeving gestorven waren. Bij de ene persoon knarste het wagenwiel wat meer dan de ander. Een man in de film werd geconfronteerd met zoveel dood en ongeluk voordat hij in de gaten kreeg dat het zeewater hem tot de lippen gestegen was.

Dukha, lijden, is alledaags, maakt deel uit van ons leven. De een kan er wat beter mee omgaan dan de ander. Schouten liet mensen aan het woord van wie het thema lijden hen zelf ontroerde, schuchter en verlegen maakte. Zoekend. Een vrouw die uit het voor haar te intieme gesprek met Schouten kon ontsnappen door haar gsm te beantwoorden en aan de andere aan de andere kant van de lijn de beller te adviseren in het klaarmaken van een recept. Niet altijd werd de roep van de zee beantwoord. Vandaag niet, zei een vrouw, haar gevoel volgend. Je wilt uit het ijskoude water, maar je stelt dat moment uit, zo legde een man de in feite training van lichaam en geest uit.

De camera was er ook bij op het moment dat mannen en vrouwen op het strand van Scheveningen de twee minuten stilte tijdens de dodenherdenking op de avond van de vierde mei mediterend doorbrachten. Geen trompetgeschal, geen schallende luidsprekers, geen koning noch kransen, maar alleen de zee, het strand en de branding. Altijd en eeuwig maar ook vergankelijk. Schreeuwende meeuwen ook op dat moment, want die kennen geen dodenherdenking.

Het valt mij op dat dit mooie filmische sieraad van George Schouten volgt op een indrukwekkende film over de positie van boeddhistische monniken in een nieuw Myanmar (Birma) die enkele weken geleden door De boeddhistische blik werd uitgezonden. En een inkijk gaf in een samenleving die aan het kantelen is en momenteel te maken heeft met extreem lijden. Het is de moeite weer waard om naar boeddhistisch geïnspireerde films op tv te kijken.

In de schoot van de zee werd op zondag 1 oktober uitgezonden bij De boeddhistische blik bij KRO-NCRV. Regie: George Schouten. In de nacht van 4 op 5 oktober wordt de film opnieuw uitgezonden door De boeddhistische blik, van 00.00 uur tot 00.59 uur, NPO 2.
Klik hier om de film opnieuw online te bekijken.

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, De boeddhistische blik, Filmbespreking, Media Tags: George Schouten, In de schoot van de zee, KRO-NCRV, Scheveningen, zee

Lees ook:

  1. TV – Boeddhistische blik – In de schoot van de zee
  2. de Boeddhistische blik – Goed Oud – leren leven met vergankelijkheid
  3. TV – Tussen meten en weten met filosoof en zenbeoefenaar Jan Bor
  4. TV – Van Dis en de Dalai Lama – aflevering 3

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 140 – hippieniks
    • De levenstocht, een visualisatie (1)
    • Inschrijvingen Emoena weer geopend
    • Openbaar tonen van nazisymbolen in Australië strafbaar
    • Rechter spreekt demonstrant XR vrij: ‘Mishandeling en verzet bij aanhouding niet bewezen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens