• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Jan Kersschot – nondualiteit

Jan Kersschot – nondualiteit

2 juli 2017 door de redactie

De zoeker zoekt
Zij wordt gevonden

Jan Kersschot: ‘De meeste zoekers hebben een aantal piekervaringen, waarbij de gangbare ideeën over verleden en toekomst, ik en de anderen, in een heel ander perspectief komen te staan. De basisprincipes van nondualisme worden niet alleen begrepen maar ook ‘gezien’. In principe kan dit het einde betekenen van de spirituele zoektocht. Maar dikwijls zal het ego ook deze ‘spirituele’ ervaringen subtiel voor zichzelf opeisen als een trofee, en bovendien toefluisteren dat we steeds in deze ideale toestand zouden moeten vertoeven. Op die manier zijn we opnieuw geïdentificeerd met een zoeker, en zijn we het plasmascherm (het bredere kader) waarop de film over onze zoektocht zich afspeelt weer helemaal ‘vergeten’.

Het is inderdaad verleidelijk om te gaan streven naar een continue staat van innerlijke vrede en perfectie. En van zodra er ‘ongepaste’ gedachten of handelingen verschijnen, concludeert de zoeker dat hij of zij het ultieme doel nog niet heeft bereikt. Maar als zowel het tijdelijke als het persoonlijke illusies zijn, wie zou dan nog in een permanente staat kunnen of moeten vertoeven? Volgens nondualisme is het geen probleem dat er nog conditioneringen van het ego verschijnen. Wat verschijnt, verschijnt, wat het ook is. Het plasmascherm stelt geen eisen en kent geen voorwaarden. Alles verschijnt op dit éne scherm welke geen grenzen kent, en dit scherm sluit niets of niemand uit.’

Op vrijdag 7 juli 2017 is Jan Kersschot te gast in het boeddhistische centrum Ehipassiko in Deurne, Vlaanderen.

Jan Kersschot (1960) beoefende jarenlang transcendente meditatie en hij sloot zich in zijn studietijd ook een periode aan bij een groep die Siddha Yoga beoefende in de traditie van Muktananda. Daarna ontmoette hij o.a. Alexander Smit, Douglas Harding en Eckhart Tolle, maar het waren vooral zijn ontmoetingen in Londen met Nathan Gill en Tony Parsons die het meest helderheid brachten. Tijdens zijn reizen naar Japan gaf hij lezingen en workshops over nondualisme, maar kwam hij ook in contact met een zenleraar in Kyoto en een Shugendo priester in Nara.

Hij schreef meerdere Engelstalige boeken over nondualisme (Nobody Home, This Is It) die ook vertaald zijn in vijf talen. In het Nederlands zijn twee boeken uitgegeven bij Ankh Hermes: ‘Eén Zijn’ en ‘Het is zoals het is’. Deze boeken zijn recent uitgegeven als e-boeken. Het boek ‘The Myth of Self-Enquiry’ is enkel in het Engels verkrijgbaar.

Jan geeft lezingen in binnen- en buitenland (Londen, Amsterdam, Tokyo) over nondualisme. Zijn benadering van nondualisme vindt inspiratie in verschillende tradities, zoals Advaita Vedanta en zenboeddhisme. Hij zegt: ‘Ik zelf heb niets bijzonders bereikt. Ik sta op spiritueel vlak niet hoger dan wie dan ook. Waar ik naar verwijs in mijn gesprekken is net datgene wat iedereen is. Mijn lezingen verwijzen niet naar het tijdelijke en het persoonlijke maar naar het universele. Niets of niemand wordt uitgesloten.’

Praktisch: Vrijdag 7 juli 2017 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen.

Categorie: Achtergronden, Nieuws Tags: Deurne, Ehipassiko, Jan Kersschot, nondualiteit

Lees ook:

  1. Boeddhistisch centrum Ehipassiko bestaat tien jaar
  2. Ehipassiko – egoloos mededogen (Jan Kersschot)
  3. Ehipassiko – mantra’s uit het hart (Veerle Hollevoet, Karen Van Langendonck, Bart Willems)
  4. Paul van hooydonck stopt na 13 jaar met werkzaamheden voor Ehipassiko

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    2 juli 2017 om 17:42

    “Volgens nondualisme is het geen probleem dat er nog conditioneringen van het ego verschijnen”. (Jan Kersschot)

    Ik heb het idee dat boeddhisme aangeeft dat tijdens het stervensproces veelal onbewuste processen het overnemen.

    Als er dan sterke onheilzame neigingen opspelen, stel, zoals agressie/kwade wil, dan zou dat in principe tot een slechte wedergeboorte kunnen leiden.

    Boeddhisme lijkt daarom te zeggen dat het juist zaak is conditioneringen (‘van het ego’; onheilzame neigingen zoals het vormen van identiteitsvisies, kwade wil, rusteloosheid, zintuiglijk verlangen, eigendunk etc) al tijdens dit leven te ontwortelen. Dan kun je ook niet tijdens het sterven, dankzij de kracht of het momentum van die neigingen, een slechte wedergeboorte treffen.

    Ik meen te bespeuren dat boeddhisme daarom onderwijst dat het wél belangrijk is dat neigingen, conditioneringen van het ego, in dit leven al merkbaar eindigen en/of afzwakken. Het is ook zo dat bevrijding in de sutta’s nou eenmaal gedefinieerd is rondom de ontworteling en/of afzwakken van neigingen.

    Je zou kunnen denken dat je al bevrijd bent van een neiging zolang je deze neiging maar niet volgt, maar ik denk dat de Boeddha juist wil aangeven dat dit niet zo is omdat je er tijdens het sterven niet zo bewust bij bent. Dus, zolang die neiging bij je is, kan die voor ellende blijven zorgen.

    In ieder geval zie ik in de sutta’s juist wel dat er wordt gehamerd op het daadwerkelijk beeindigen/ontwortelen van bepaalde neigingen.

    groet,

  2. Kay zegt

    3 juli 2017 om 07:43

    Allereerst is er een vedanta van zelfontkenning en illusionisme en dat is een recentere interpretatie. De oudere is meer Eenheid in Diversiteit en geen ontkenning, illusionisme en nihilisme. De oudere vedanta doet niet aan toepassing op de samenleving omdat het vanuit een dieper niveau start.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)
    • Milieudefensie start nieuwe Klimaatzaak tegen Shell: geen nieuwe olie- en gasvelden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.