• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Low budget zen

Low budget zen

29 maart 2017 door Zeshin van der Plas

Het zencentrum Suiren-Ji in Bemmel hanteert een low budgetbeleid en daar schuilt natuurlijk een ideologie achter. Die is heel simpel. Het is de zin waarmee Tangen Roshi al zijn teisho’s (leerredes) eindigde:

‘Samen met alle wezens in het universum verwerf je het boeddhaschap.’

Een persoonlijk boeddhaschap verwerven is onmogelijk, omdat het leed in de wereld dit belet.

Ton Lathouwers verwoordde het als volgt: Kannon Sama, de verpersoonlijking van mededogen sterft en bevindt zich aan de hemelpoort. Petrus zoekt haar levensgeschiedenis op in het grote boek. Diep onder de indruk van haar staat van dienst vraagt hij haar de hemel binnen te treden. Dan zegt ze tot Petrus: “Op weg naar hier kwam ik langs de hel en ik kromp ineen van het gejammer en geweeklaag wat opklonk uit de verzengende vlammen”. “Tja”, zei Petrus, “dat zijn zij die tegen god gezondigd hebben, zij zullen eeuwig branden in de hel”. “Maar Petrus, denk je dat ik hier rustig zonder gewetens wroeging in de hemel kan zitten zonder me iets aan te trekken van die arme zielen, ik ga ze allemaal redden”.

Dit is de bodhisattvagelofte die we in het centrum in Bemmel elke avond na de meditatie reciteren:

Shiguseigan

Hoe ontelbaar alle levende wezens ook moge zijn, ik beloof ze allemaal te redden. Hoe onuitputtelijk mijn zinsbegoochelingen ook zijn, ik beloof ze allemaal te doven. Hoe oneindig de dharmalessen ook zijn, ik beloof ze alle meester te worden. Hoe oneindig het pad naar het boeddhaschap ook is, ik beloof het tot het eind te volgen.

Niets of niemand buitengesloten, dat is wat boeddhaschap is. De boeddhistische training is hier op gebaseerd. Het mededogen van de bodhisattva Kannon Sama je eigen maken. Als je jezelf als redder van alle levende wezens ziet, dan is de situatie als volgt: Jij tegenover de rest van het universum. Dit is het meest belachelijke wat een mens zich in z’n hoofd kan halen. Hiermee sluit je jezelf buiten van de rest van alle levende wezens. Dit is de grote valkuil, denken dat je uit mededogen een ander helpt, dat je met iets goeds bezig bent. Wie denk je dat je helpt als je hulp verleent?

In Japan werd een monnik die al jaren in het klooster zat het klooster uitgezet omdat hij tijdens Takuhatsu (bedeltocht) een man hielp een kar tegen een brug op te duwen. Zijn motivatie kwam niet voort uit mededogen, maar uit eigengewin. Hij was uit op de dankbaarheid van de eigenaar van de kar, dit is simpelweg business, hulp ruilen voor dankbaarheid.

Mededogen is onvoorwaardelijk: geen concept van zelf en de ander meer, alleen maar doen is wat je nog rest. Geen voor of tegen, winst of verlies. Vanuit deze wetenschap sluiten we niemand uit voor zentraining. Niet voor karakter, overtuiging, geaardheid en zeker niet vanuit financieel oogpunt.

De leiding van Suiren-Ji is zich terdege bewust dat iedereen die met zen begint dit doet omdat hij of zij de situatie waarin hij of zij verkeert wil veranderen. Wie voor zentraining komt wil rustiger, gezonder, geconcentreerder worden, meer prestatievermogen of haar/zijn relatie verbeteren, en zo meer. Kortom als we met zentraining beginnen verwachten we iets te verkrijgen. Op zich verkrijg je door zenmeditatie te beoefenen de grootste schat binnen het totale universum, maar niet zomaar. Hiervoor moet je je hebzuchtige ego afleggen, opgeven. Dat wat je ik, mij, of mijn noemt. Het besef ‘ik’ probeert zaken vast te leggen die niet vast te leggen zijn. Het installeert vooroordelen en verwachtingspatronen. Het legt vast hoe bepaalde zaken er uit horen te zien. Deze christelijke maatschappij heeft ons een beeld voorgespiegeld van god. Maar hoe kan het concept wat wij van god hebben kinderen van honger laten sterven, jonge mannen in een oorlog laten sneuvelen? Je ego heeft je een concept in je maag gesplitst zoals je god graag zou zien. Daardoor ontgaat je de realiteit, je hebt een concept van god vervangen voor god. Zo is het ook met je zentraining, je verwacht er iets van, zoals het is, is het niet goed. Je wacht op inzicht, verlichting, maar op z’n minst toch wat rust of concentratie.

De dingen zijn wat ze zijn, het hele universum is in perfecte harmonie, de enige dissonant is diegene die dit niet accepteert. Wat een schok is het als je als kind er achter komt dat je ouders seks hebben, en dat de koningin ook naar de wc moet. En dat je zenleraar een zwerver is die regelrecht van de straat komt. Je denkt dat je eigen positie degelijk en solide is, wat een schok als je opeens ontslagen wordt, of erger invalide wordt. De schok die dit teweegbrengt zorgt er voor dat je bereid bent om te gaan leren de realiteit onder ogen te zien. Niet zelf wat verzinnen, maar op zoek te gaan naar de werkelijkheid, een volkomen honderd procent gegarandeerde werkelijkheid, waarvan niemand buiten gesloten is. Wie zou je hier van buiten willen sluiten?

De teisho’s van Tangen Roshi zijn in het Japans. Voor de buitenlandse zenstudenten heeft hij losse Engelse zinnen in zijn teisho’s geïntegreerd. Zoals: ‘Nothing grasp’ of ‘only giving’.

Nothing grasp : Niets jezelf toe-eigenen, niet graaien en grijpen. Only giving : Alles geven wat je hebt

Als je niets voor jezelf neemt ben je afhankelijk wat anderen je geven Als je alles geeft wat je zelf hebt hou je niets voor jezelf over.

Deze regels sluiten de commercie volledig uit, er blijft niets anders dan dienstbaarheid over. Zen en commercie zijn als water en vuur.

Nu komt de grootste valkuil om de hoek kijken: Verwachtingspatronen en vooroordelen. Ja maar dat wil ik niet, ik ben met zenmeditatie begonnen om er wat van te leren, om er rijker van te worden. Niet om alles kwijt te raken. Je verwacht dat als je alles weggeeft dat je dan niets overhoudt, maar is dat ook zo?

 

Categorie: Achtergronden, Zen, Zeshin van der Plas Tags: bodhisattvagelofte, mededogen, only giving

Lees ook:

  1.  Dana is only giving
  2. Ik heb ooit mensen horen zeggen: ‘Ik ben het spuugzat, altijd weer dat mededogen’.
  3. ‘De dwaas acht zich een overwinnaar, als hij met ruwe woorden spreekt’
  4. Edel Maex – Zen is politiek

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • We blijven mensen – samen, tot het einde
    • Goff – fabels voor fabeldieren (2) – kip
    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.