• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De rust van de Boeddha

De rust van de Boeddha

6 augustus 2016 door Zeshin van der Plas

Sinds 1883 bezit Leiden vijf levensgrote boeddhabeelden die oorspronkelijk tentoon werden gesteld in de tuin van ‘s Rijks Ethnographisch Museum (nu Museum Volkenkunde) in die stad.

In 1937 verhuisde het museum naar de Steenstraat. Omdat een van de beelden in de tuin door de vorst gebarsten was, werd besloten om ze naar binnen te verplaatsen. Wie de inrichting van de zaal waar de beelden stonden voor zijn rekening heeft genomen weet ik niet, maar het was adembenemend. Een derde van de vloer was met tatamimatten belegd. Daarop stonden de beelden achter een bescheiden hekje, daar waar de tatamimatten begonnen. De boeddhabeelden stonden met hun rug naar de afgedekte ramen gericht. Alleen de bovenlichten van de ramen waren niet afgedekt, daar hingen buiten het zicht schuin opgehangen spiegels die het buitenlicht op de beelden reflecteerde. De zaal was duister en alleen de boeddhabeelden stonden in een natuurlijk licht, dat door de wolken, die af en toe voor de zon schoven, leken te leven. Het was onmogelijk om niet onder de indruk te zijn en geen respect te hebben voor de majestueuze beelden. Niemand waagde het om over het lage hekje op de tatamimatten te stappen, Boeddha zelf was de suppoost.

Zeshin de rust van de boedda vijf beelden in Rijks Ethnograpisch Museum Leiden

Maar wat is het wat deze beelden weerspiegelen? Waarom maken ze zo’n indruk op ons? Het eerste wat de meeste mensen zeggen is ‘de rust die de beelden uitstralen’. Rust is een kwaliteit die veel mensen ambiëren, als je je geduld verliest, je door je emotie laat overmannen, dat dwingt niet veel respect af. Maar iemand die in roerige toestanden stabiel blijft, dwingt bewondering af. Waar anderen in paniek raken geeft zo’n iemand houvast en vertrouwen, en dat is een eigenschap die de meeste van ons zouden willen bezitten, al was het maar eigen gemoedsrust. Vandaar dat veel mensen het boeddhisme beoefenen om rust te vinden.

Maar krijg je ook rust door het boeddhisme te beoefenen? Ik heb tijdens mijn verblijf in de Bukoku-Ji tempel in mijn dagboek geschreven dat ik alle monniken met een mitrailleur overhoop wilde schieten. Het geluk was dat ik niet in het bezit van zo’n apparaat was. Bertjan Oosterbeek schrijft in het Boeddhistisch Dagblad over zijn tijd in Sogenji:

‘Ik werd er helemaal gek van. Waarom hij wel en ik niet? Waarom moest ík de dupe worden van zijn susokkan? Dat zijn de momenten dat je iemands hersenen wel zou willen inslaan. Letterlijk dus… En trouwens ook de hersenen van al die mensen die langsliepen met de kyōsaku – de encouragement stick die ons tijdens zazen bij de les moest houden. Het kon niet anders of zij moesten het ook horen. En toch zeiden ze er niks van! Ze liepen gewoon voorbij, alsof er helemaal niks aan de hand was. Onverdraaglijk.’ 

Ja, ja van boeddhisme krijg je grote gemoedsrust, Ik heb mijn leraar Tangen Roshi driftig boeken door de tempel zien smijten, terwijl hij door duizenden mensen als ‘de levende Boeddha’ wordt gezien. Ik geef het je te doen als man van zestig met een stel Japanse en buitenlandse blagen, lees monniken te maken krijgt. Hoewel hij er ook vaak heel veel lol in had.

Een van de beelden uit de opstelling. Foto Museum Volkenkunde Leiden.
Een van de beelden uit de opstelling. Foto Museum Volkenkunde Leiden.

Hoe zit dat dan met de rust van de Boeddha? Eigenlijk is rust niet het goede woord, je zou eigenlijk het woord ‘onverstoorbaar’ moeten gebruiken. De onverstoorbaarheid van boeddhisten komt niet voort uit een verkregen rust, maar uit het besef dat rust en onrust elkaar opvolgen zoals de dag en de nacht elkaar opvolgen.

Veel mensen doen een retraite in een landelijke omgeving in bos of hei en gebruiken die om bij te komen van hun dagelijkse beslommeringen. Om na een week weer terug te keren naar het bestaan dat ze ontvlucht waren. Als je beseft dat je retraite niet meer dan een vlucht is dan heb je een probleem, wat moet je dan? Intreden in een klooster, monnik of non worden? Hoe groot is je honger naar de dharma?

Mijn advies is ‘zie maar dat je vrede van geest krijgt’. Hoe dat moet? Af en toe een retraite volgen, een avond in de week in een centrum of met een groepje en voor jezelf mediteren. Tot je tot de ontdekking komt dat je leven meditatie is, dat je leven de dharma is. Dat naar je werk gaan, voor je kinderen zorgen, eten koken, afwassen, verslagen schrijven in combinatie met zazen, dat, dat allemaal je boeddhistisch pad is. Rust is niet de afwezigheid van lawaai, hectiek of gedoe, rust is een innerlijke gesteldheid, rust is een slapende kleuter in een wandelwagentje op de markt. Of slapend in het kinderzitje achter op de fiets. Rust is vertrouwen op de keuze van je hart. En als je twijfelt,…kom op een doordeweekse dag naar Leiden en ga naar het Leidse Museum Volkenkunde om je voor-beelden te zien.

Monnikje

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: boeddhabeelden, gemoedsrust, Leiden, Rijks Ethnograpisch Museum

Lees ook:

  1. Ad van Dun – Dit wonderlijk karkas
  2. Themabijeenkomst VvB over karma
  3. Nieuwe tempel Suiren-Ji medio dit jaar open
  4. Recordaantal bezoekers voor Museum Volkenkunde

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Zeshin van der Plas

Zenleraar, oud-globetrotter, oprichter van Suiren-ji zencentrum. Schrijver van versjes, liefhebber van het leven. www.zencentrum.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.