• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Het temmen van de apengeest

Het temmen van de apengeest

5 juni 2016 door de redactie

Onze geest is veelal rusteloos. Hij springt van de hak op de tak, net zoals een aap van de ene tak naar de andere springt. Hij heeft de tak nog niet losgelaten en grijpt reeds naar een andere. Het is van belang onze geest te oefenen zodat hij geleidelijk aan stil wordt.

Veel factoren in ons dagelijks leven, zoals relaties met anderen, kinderen, werk, … nemen onze aandacht in beslag. De geest wordt rusteloos, verstrooid, emotioneel en verstrikt in zorgen. Daarom is het van essentieel belang om onze geest op zo’n manier ‘bij te sturen’ dat we mentaal ontspannen zijn en op ons gemak.

In het dagelijks leven voelen we ons soms gelukkig en blij, maar het gebeurt ook dat we zwaarmoedig, boos, gespannen of droevig zijn. Het is van belang onze kijk op de wereld bij te stellen, zodat we onze mentale conditie op peil houden. De Boeddha reikt vijf manieren aan om dit te doen:

  1. Zie de werkelijkheid zoals ze is. Het leven bestaat uit goede en slechte ervaringen. Winst en verlies, eer en oneer, geluk en ongeluk, lof en blaam wisselen elkaar af. We beoefenen gelijkmoedigheid en innerlijke verstilling.
  2. Beschouw ieder mens als een vriend die net als jij dezelfde ervaringen deelt: geboorte, stress, ouderdom, ziekte en dood.
  3. Beschouw de wereld als leeg. Niets is essentieel. Alles verandert voortdurend. Zelfs over ons eigen lichaam hebben we geen controle.
  4. Denk, spreek en doe die dingen die de geest lichter en meer verfijnd maken. Koester positieve gedachten, zeg goede dingen over anderen en stel handelingen die bijdragen aan jouw geluk of dat van anderen.
  5. Cultiveer een positieve gemoedstoestand. Stem je af op positiviteit.

Op vrijdag 10 juni 2016 is Luang Phi Ruben Visalo te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Deurne, Vlaanderen. Hij is monnik in Wat Phra Dhammakaya Benelux, Lede, Oost-Vlaanderen.

Luang Phi Ruben Visalo: ‘Tot juli 2008 ging ik door het leven als Ruben Mollij. Ik werd katholiek opgevoed, behaalde een diploma industrieel ingenieur en was aan de slag als productieverantwoordelijke in een voedingsbedrijf in Brugge. Een leven dat me goed beviel. In 2006 kwam ik door een collega in contact met de techniek van het mediteren waarbij ik voor het eerst leerde in mezelf te kijken. Dat was verhelderend en ik mediteerde een tijd lang in Ieper. Nadien volgden nog retraites in het Franse Strasbourg.

Op een bepaald moment besliste ik langdurig verlof te nemen en voor twee maanden als leek naar de hoofdtempel van Dhammakaya in Bangkok te trekken. Wat ik daar beleefde was een ontwaken. Waar eerst mijn interesse in het boeddhisme groeide, leek het ginds of ik me iets vergeten herinnerde. Dan volgde nog een retraite in Texas en in juli 2008 liet ik me tijdens de jaarlijkse internationale monnikenwijding tot boeddhistisch monnik wijden. Ik studeer momenteel ook volop Thai omdat niet alle geschriften naar het Engels vertaald zijn.

In tegenstelling tot leken die vijf regels moeten naleven, leeft een monnik 227 voorschriften na. Een daarvan is een celibatair leven. Problemen daarmee heb ik niet. Boeddhistisch monnik ben je niet voor het leven. In Thailand is het de gewoonte dat jongemannen gedurende drie maanden leven als monnik. Het is dus een keuze die je van dag tot dag maakt en daardoor wel een leven lang kan duren. Het boeddhisme is heel praktisch. In tegenstelling tot onze westerse gewoonten, zoeken wij rust in kleine dingen.

Mijn keuze voor het monnikschap werd bij mijn familie niet op applaus onthaald. Mijn vader is overleden en mijn moeder had het moeilijk omdat Thailand zo ver weg is. Deze levensweg is echter goed voor mezelf en dus ook voor anderen. Bijkomend voordeel van deze locatie, hier in Lede, is dat ik makkelijk de trein kan nemen om naar huis te reizen. Andere treinreizigers trekken dan wel grote ogen als ze me in mijn oranje monnikspij zien.

Het is de bedoeling dat ik hier in Lede een aantal maanden per jaar verder werk aan ‘Peace Revolution’. Dat zijn meditatielessen via internet en skype. Omwille van de tijdzone richten we ons van hieruit vooral op Europa.

Praktisch: Vrijdag 10 juni 2016 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie, Theravada Tags: apengeest, meditatie

Lees ook:

  1. Steeds meer aanbod Vipassana in Rotterdam
  2. Mahasi-meditatiecentrum open voor westerlingen
  3. ‘We moeten de dood regelmatig en een beetje kunstmatig in onze meditatie brengen’
  4. ‘Sayadaw U Tejaniya – Mediteren is niet iets proberen te ervaren waarover je gehoord of gelezen hebt’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Gerben zegt

    7 juni 2016 om 20:42

    “Beschouw de wereld als leeg. Niets is essentieel.”

    Dat vind ik zelf een wat ongelukkige formulering en ik kan me niet voorstellen dat Luang Phi Ruben Visalo het zo bedoelt. Ook de Boeddha zei het iets genuanceerder. Er zijn namelijk zeer veel dingen essentieel in het leven; voeding, liefde, kleding, een veilig onderkomen, een zeker inkomen om van rond te komen, ethisch acceptabel gedrag, et cetera. Wat bedoeld wordt is dat niets in dit leven op zichzelf staat, maar in samenspel met de geest zijn bestaan krijgt. In dat opzicht bestaat niets over een essentie die volledig op zichzelf staat en autonoom is. Als dat goed en op een intuïtief diep niveau gezien en begrepen is, zou je de wereld leeg kunnen noemen. Maar om mensen die geen benul hebben waar dit over gaat het advies mee te geven: “de wereld is leeg, niets is essentieel”, is ronduit gevaarlijk.

    Dit inzicht leidt geenszins tot een leven van leegte, duisternis en somberheid. Ook niet tot de schaduwzijde van nihilisme die vaak optreedt als leegte verkeerd begrepen wordt. Integendeel, door te zien dat alles leeg is en zonder essentie, wordt het leven omarmt en vol geleefd. Het is mijn ervaring bij mijzelf en anderen dat dan juist meer aandacht ontstaat voor de essentiële dingen in het leven.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.