• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Franciscus van Assisi. Mysticus van nabijheid.

Franciscus van Assisi. Mysticus van nabijheid.

31 januari 2016 door de redactie

Ehipassiko Franciscus van Assisi portret

Franciscus van Assisi was de favoriete christelijke heilige en inspiratiebron van mijn boeddhistisch leraar Godwin Samararatne (Nilambe Buddhist Meditation Center, Sri Lanka). Godwin voelde een diepe verbondenheid met de manier waarop Franciscus zijn leven leidde: radicale eenvoud, in en met de natuur, stilte, afzondering, volledige toewijding aan spirituele praktijk en compromisloze trouw aan de waarheid. Daarom nodigt het Vlaams boeddhistisch centrum Ehipassiko op vrijdag vijf februari de Franciscaan André Jansen uit om over de spiritualiteit van Franciscus te komen vertellen.

Franciscus was een zoon van een welgesteld lakenkoopman uit Assisi, Umbrië, Italië. In zijn jeugdjaren leefde hij als een wildebras. Hij zwierf met zijn kameraden door de stad en gaf veel geld uit aan feestjes en kleding. Hij bracht een jaar in de gevangenis door en werd ernstig ziek. Toen hij vrijkwam werd hij bijzonder getroffen door het leed van de melaatsen, die in zijn tijd volledig uit de samenleving werden verstoten. Naar aanleiding hiervan en uit ontevredenheid over de leegheid van zijn leven bekeerde hij zich tot een leven van armoede, gebed en dienstbaarheid aan de armen. Hij kreeg een visioen waarin God tot hem sprak: “Franciscus, ga en herstel mijn huis”. Hij trok zich als kluizenaar terug in eenzaamheid en wijdde zich aan de melaatsen. Zelf wilde hij de allerarmste zijn. Hj bedelde dagelijks zijn voedsel bij elkaar, daarna delend met anderen die nog minder hadden dan hij. Vanaf dat moment werd zijn enige geliefde ‘Vrouwe Armoede’. Zijn vader, die van mening was dat zijn zoon tot de rang van dorpsgek was vervallen, probeerde hem met dreiging en verleiding tevergeefs terug te laten keren naar een werelds leven. Franciscus liet zich inspireren door o.a. de volgende Bijbelteksten:

Als je dat wilt, volmaakt zijn, ga heen, verkoop al je eigendom en geef het aan de armen en je zult een schat in de hemelen hebben. Kom dan hierheen en volg Mij. (Mt. 19, 21)

Hij zegt tot hen: Neem niets mee voor onderweg, geen staf, geen reiszak, geen brood en geen geld. En ook zult u geen twee hemden hebben. (Lc. 9,3)

Ehipassiko Franciscus van AssisiFranciscus is vooral gekend als dichter van het Zonnelied. Dit heeft hij gedicht op zijn sterfbed. Daarvoor heeft hij een hele geestelijke ontwikkeling doorgemaakt. Het begin en de bron van zijn spiritualiteit was een ontmoeting met melaatsen, waarin hij de diepte van de parabel van de barmhartige Samaritaan leerde kennen, wat het namelijk betekent ‘naaste worden’. Die ervaring heeft hij steeds verder uitgediept en ze als spiritualiteit doorgegeven aan zijn broeders aan de hand van 28 Wijsheidsspreuken. Die kunnen ook nog voor ons vandaag een richtsnoer zijn om naaste te worden.

André Jansen in Franciscaan of minderbroeder. Hij verdiept zich al jaren in de franciscaanse spiritualiteit. En werkt al 34 jaar mee in de redactie van het tijdschrift Franciscaans leven, dat publiceert rond de actualiteit van de spiritualiteit van Franciscus. Enkele jaren geleden publiceerde hij het boek Franciscus. Mysticus van nabijheid.

Praktisch: Centrum Ehipassiko. Vrijdag 5 februari 2016 van 20.00 tot 21.30 uur, De Sevillastraat 89, Deurne-Zuid, Vlaanderen.

In deze wereld wordt haat nooit door haat overwonnen
Haat wordt overwonnen door vriendschap
Dit is een tijdloze wijsheid

De Boeddha
(Dhammapada vers 5)

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie Tags: Ehipassiko, Franciscus van Assisi, vrede

Lees ook:

  1. Sister Virañani – vrede vinden, vrede zijn
  2. Stilte – het universele antwoord
  3. Henry Teitelbaum -‘Silence for Peace 2017’ in Antwerpen
  4. Tine Vekemans – Jainisme, leer van geweldloosheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.