• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Op zoek naar Guanyin, bodhisattva van mededogen

Op zoek naar Guanyin, bodhisattva van mededogen

12 juli 2015 door Kees Moerbeek

 

Het mahayanaboeddhisme kent verschillende bodhisattva’s − helpers en helpsters in de nood bij het volbrengen van het Achtvoudige Pad, die vaak heel doortastend voor ons in de bres springen. Bodhisattva Avalokiteshvara is in vrouwelijke vorm vooral bekend als Guanyin in China, als Kanzeon en Kannon in Japan, als Gwan-eum in Korea en Quan Am in Vietnam. Hieronder een bespreking van twee gezaghebbende studies over Guanyin: Bodhisattva of compassion van John Blofeld en Prinses Miaoshan en andere Chinese legenden van Guanyin, de bodhisattva van barmhartigheid van Wilt Idema. Tekst Kees Moerbeek.

Avalokiteshvara en Guanyin

Ongeveer tweeduizend jaar geleden verspreidde het boeddhisme zich naar China. Sindsdien trokken duizenden boeddhistische monniken vanuit India en Centraal-Azië over land en over zee naar Chinees grondgebied. In de eerste eeuw van onze jaartelling deed ook bodhisattva Avalokiteshvara er zijn intrede. Zijn naam werd Guanshiyin (degene die de klanken der wereld schouwt) of Guanyin (degene die de klanken schouwt), die iedereen te hulp schiet zodra men hem oprecht bij deze naam aanroept. De bodhisattva van mededogen openbaart zich in diverse vormen, waaronder die van een maagd, non of getrouwde vrouw.

Avalokiteshvara duizendarmige, duizenogige Avalokiteshvara
Duizendarmige, duizendogige Avalokiteshvara.

Tot en met de tiende eeuw werd Avalokiteshvara in Oost-Azië vereerd in de gedaante van een jonge prins, en daarna in de vorm van een verleidelijke jonge vrouw. De reden hiervoor ligt waarschijnlijk in het Chinese volksgeloof. Eeuwenlang werden er in het zuiden van China drakenvrouwen en regenmaagden vereerd als godinnen van de vruchtbaarheid en kinderzegen. Met het verspreiden van het boeddhisme zijn deze godinnen steeds meer vereenzelvigd met de bodhisattva en nam zij hun functie over. Ook ontstonden er nieuwe legendes en verhalen. De meest bekende handelt over prinses Miaoshan.

Zoektocht

Al meer dan duizend jaar wordt Guanyin aanbeden en wordt haar bijstand ingeroepen. Als godin en beschermvrouwe van vissers, maar vooral als bodhisattva van mededogen. Zij is zeer geliefd in onder andere Japan en Korea en bij Chinezen waar ook ter wereld.

Ontelbaar zijn de legendes, verhalen en anekdotes waarin Guanyin de hoofdrol speelt en talrijk de manieren waarop ze wordt afgebeeld. Meestal toont ze zich als een jonge vrouw met een vaas en een wilgentak, spelend met kinderen, als een jonge vrouw met een mand vis of als een rijke vrouw. Ze is voorzien van allerlei attributen die een symbolische functie hebben: een spiegel, een lotusbloem, maar zelfs ook een bijl of dolk om het kwaad en de onwetendheid mee te lijf te gaan. Ze zit of staat op een lotusbloem, op een rots en kijkt uit over zee, zweeft boven de golven of staat boven op een wolk. Haar trouwe discipelen Goed-in-Gaven (Shancai, Sanskriet: Suddhana) en Drakendochter (Longnü, Sanskriet: Nagakanya) en een papegaai met een rozenkrans in zijn snavel vergezellen haar.

Tot op de dag van vandaag komt zij voor in visioenen van arm of rijk, al dan niet boeddhist. Ze heeft grote invloed, ook op de privélevens van mensen, en menige smeekbede van kinderloze echtparen leidde tot kindergeluk. Deze overleveringen zijn vaak aandoenlijk, maar ook humoristisch.

Hoer en visvrouw

Als de nood aan de man is − meestal gaat het om mannen die gered moeten worden − aarzelt Guanyin, de bodhisattva van barmhartigheid, niet om haar vrouwelijke charmes in te zetten.

Er bestaan allerlei verhalen waarin ze zich voordoet als een hoer, om jongemannen van het slechte pad af te helpen. In andere vertellingen is zij een jonge vrouw, bijvoorbeeld met een vismand, die belooft de man te trouwen die delen van de Lotus Soetra uit het hoofd kan reciteren. Daarop gaan de vele mannen die haar begeren aan de studie, maar er blijven er te veel over. Ze zetten zich aan de studie van de Diamant Soetra en ten slotte worden ook nog zeven andere boeken uit de Lotus Soetra van buiten geleerd. Ten slotte blijft er één man over, maar de vrouw − Guanyin − wordt ziek en overlijdt. Omdat ze arm is en geen familie heeft, wordt ze langs de weg begraven. Een paar dagen later komt er een monnik in de stad die zegt een familielid van haar te zijn. Hij gaat naar het graf en opent de kist − het lichaam blijkt vergaan, maar de beenderen zijn in goud veranderd. ‘Zij was een heilige. Uit medelijden met jullie, omdat jullie verblind werden door hindernissen en hechtingen, heeft zij dit wonder getoond om jullie te bekeren. Denk toch na over het goede karma, opdat je niet verzinkt in de zee van het lijden!’ zegt de monnik tegen de menigte nieuwsgierigen. Daarop verdwijnt hij door ten hemel te vliegen. De bedroefde menigte knielde vol ontzag neer. Dat er in de stad Shanyou, waar het voorval zich afspeelde, zovelen Boeddha vereren, is te danken aan de bijzondere bekeringsijver van de vrouw, aldus de overlevering.

Devote prinses

Avalokitehsvara Guanyin,_Rijksmuseum
Guanyin, Rijksmuseum Amsterdam

De legende van prinses Miaoshan vertelt ook over het sterfelijke leven van Guanyin. Zij is de jongste van de drie dochters van koning Miaozhuang. Als zij de huwbare leeftijd bereikt hebben, zoekt de koning voor zijn dochters geschikte echtgenoten. Miaoshan weigert daarop in te gaan, want zij wil zich wijden aan de Weg. De koning verbant haar naar een klooster om haar een lesje te leren. Ondanks de slechte behandeling die ze er krijgt, slaagt de opzet van de koning niet. Hij vermoedt dat de nonnen en Miaoshan hem bedriegen en laat het klooster omsingelen en in brand steken. Miaoshan wordt gespaard terwijl zij in lotushouding soetra’s reciteert.

De koning ontbiedt haar nogmaals en bedreigt haar met de dood, maar zij volhardt. ‘De cirkelgang van geboren worden en weer sterven is een lijden zonder einde. De reden waarom ik, uw dochter, luxe en weelde van de hand wijs, is slechts omdat ik het eeuwige leven wil verwerven’, zegt zij tegen haar vader. Zo behoort een dochter in het oude China niet tegen haar vader te spreken! Hij is furieus en laat haar executeren, maar het zwaard van de beul breekt in tweeën. Miaoshan vlucht op de rug van een brullende tijger, terwijl de koning denkt dat zijn dochter dood is. Ze trekt zich jarenlang terug op de Wierookberg, waar ze verlichting bereikt.

Wanneer de koning doodziek is en geen arts kan hem kan helpen, zegt een oude monnik: ‘Slechts de handen en ogen van een naaste verwant kunnen u genezen.’ Zijn twee dochters hebben hier geen oren naar. ‘De onsterfelijke van de Wierookberg redt en verlost alle levende wezens. U hoeft maar één keer te vragen om diens handen en ogen te krijgen’, reageert de monnik. Een dienaar van de koning gaat naar de Wierookberg. De onsterfelijke hakt zelf zijn handen af en steekt zelf zijn ogen uit. De monnik verwerkt dit in een medicijn.

Uit dankbaarheid gaat de koning naar de onsterfelijke, die geen handen en ogen heeft, en herkent deze als Guanyin, die als twee druppels water op zijn dochter Miaoshan lijkt. Uit eerbied voor haar vader en verheugd als zij is, knielt zij voor hem neer. Zij spoort hem aan zich aan het religieuze leven te wijden. Dat doet hij en daarom kunnen zij uiteindelijk samen ten hemel varen. Daar aangekomen, neemt zij deel aan de vergadering van de Boeddha. Hij vertelt ‘alle aanwezige scharen’ over de daden van Guanyin en spreekt de volgende gatha uit:

‘De lieve moeder Guanyin onderging een duivels karma,
Zij liet haar grote leer ons na die wijd verspreiding vindt.
Zeg nooit meer dat een vrouwenlichaam niets volbrengen kan:
Toen zij het werk volbracht had, werd zij zelf een gouden fee.’

Vanaf dat moment schouwt de bodhisattva de geluiden van de wereld in het heden en verleden, en overal onderzoekt zij goed en kwaad in de wereld van de mensen.

Bronnen

Blofeld, J., Bodhisattva of compassion. The mystical tradition of Kuan Yin. Boston: Shambhala Dragon Editions, 1988
Idema, W.L., Prinses Miaoshan en andere Chinese legenden van Guanyin, de bodhisattva van barmhartigheid. Amsterdam/Antwerpen: Atlas, 2000
Heart Sutra (Music by Imee Ooi) – Lyrics Sanskrit and English

Deze tekst verscheen eerder in het magazine van de Vrienden van het Boeddhisme.

Omslagbeeld Fred van der Zee.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie, Nieuws Tags: Guanyin, Kees Moerbeek, mededogen, vrienden boeddhisme

Lees ook:

  1. Varamitra- ‘Ik heb niks met heiligheid’
  2. Vrienden van het boeddhisme – het telefoontje en de wet van oorzaak en gevolg
  3. Religie en maatschappelijke verandering
  4. Andrew Olendzki -advocaat van Mara

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Kees Moerbeek

Kees Moerbeek werkte aan De Lotusvijver en was eindredacteur/hoofdredacteur voor het Magazine VvB. Hij gelooft in de sociaal-maatschappelijke aspecten van het boeddhisme. Kortom: het Achtvoudige Pad. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.