• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Op te richten: een vereniging voor boeddhistische leraren!

Op te richten: een vereniging voor boeddhistische leraren!

2 november 2015 door Katinka Hesselink

Naar aanleiding van eerdere onthullingen, hier in het Boeddhistisch Dagblad en in de landelijke pers, komt het me voor dat de sangha’s niet de meest handige organisatievorm is voor het voorkomen van machtsmisbruik door boeddhistische leraren.

Hoe kan binnen een sangha, die draait om die ene leraar, en waar iedereen leerling is van die leraar, een vertrouwenspersoon werkelijk onafhankelijk zijn? Er is iets van overkoepeling nodig.

De traditie om dit probleem binnen de sangha op te lossen, bijvoorbeeld voorgesteld door de Dalai Lama, geeft het slachtoffer weinig kans op gehoor zonder bij belangen.

Zoals Sjoerd Windemuller  terecht zegt:

Gezien de actualiteit, met op de achtergrond deze ondoorzichtige en daarmee ook onbetrouwbare situaties, lijkt  het moment aangebroken om een registratie te starten van leraren en begeleiders die over voldoende kwalificaties en persoonlijke eigenschappen beschikken, om een betrouwbare invulling van hun rol en positie te geven en die bereid zijn zich aan intercollegiale en onafhankelijke  toetsing en beoordeling te onderwerpen.

(…)

Dat een onafhankelijk instituut vertrouwenspersoon en toezichthouder deze zaken op zich moet nemen lijkt voor de hand liggend.

Dat artikel suggereert een vergelijkbare certificering als in de psychotherapie. Persoonlijk ben ik wel voorstander van de suggestie – geëxpliciteerd door iemand als Ken Wilber – dat therapie een essentieel onderdeel van het spiritueel pad moet zijn, zeker voor leraren. Ik betwijfel echter of dit in brede kring ingang zal vinden.

Naar analogie met de situatie in de wereld van bijvoorbeeld mindfulness en yoga, is een instituut minder voor de hand liggend dan een beroepsvereniging. De onderwijs culturen van de verschillende sanghas zijn zo verschillend, dat de kans klein is dat op korte termijn overeenstemming ontstaat over wat een ‘gekwalificeerde leraar’ is.

We zijn het wel snel eens over het belang van het snel aankaarten van machtsmisbruik, zodat de schade beperkt wordt en mensen niet jaren met misbruik door kunnen gaan. Ook het belang van een onafhankelijk vertrouwenspersoon lijkt me duidelijk.

Mijn voorstel is dan ook eenvoudiger:

Laten we een vereniging oprichten die mensen op basis van hele eenvoudige criteria certificeert als boeddhistische leraar, met als belangrijkste functie dat mensen die misbruik maken van hun autoriteit van de lijst af gehaald kunnen worden.

Zo’n vereniging heeft niet veel meer nodig dan:

  • een website met een doorzoekbare lijst van leraren
  • een bestuur
  • een vertrouwenspersoon (feitelijk de belangrijkste reden om deze organisatie op te richten)
  • een procedure om uit te zoeken of een aanklacht terecht is

Dit is een veel minder controversiële manier om met misbruik om te gaan dan het ‘naming and shaming’ beleid dat tot nu toe opgang heeft. Er is weleens gesuggereerd dat er een lijst zou moeten komen van mensen die misbruik maken van hun rol als leraar. Een duidelijk nadeel hiervan is dat dit een sangha nog meer reden geeft om problemen binnenskamers te houden.

Een lijst van mensen die wel gecertificeerd (en dus niet aangeklaagd) zijn, is minder problematisch.

Als zo’n Beroepsvereniging van Boeddhistische Leraren eenmaal bestaat, kan ze ook bijeenkomsten organiseren die de leraren helpt over de randjes van hun eigen traditie heen te kijken. Het boeddhistisch landschap is veel te gefragmenteerd en dat werkt isolatie en machtsmisbruik in de hand.

Omdat leraren er belang bij hebben om op zo’n website genoemd te worden en zichzelf gecertificeerd te kunnen noemen, lijkt me een Vereniging van Boeddhistische Leraren een haalbare kaart.

Dit artikel verscheen eerder, op zes juni 2015, in het Boeddhistisch Dagblad naar aanleiding van het bekend worden van het jarenlange seksueel misbruik van leerlingen door de Vipassanaleraar Mettavihari.

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: beroepsvereniging, certificaat, criteria leraar, ethiek, Katinka Hesselink, Ken Wilber, seksueel misbruik, vereniging

Lees ook:

  1. Sangye Nawang over seksueel misbruik en wangedrag Sogyal rinpoche
  2. Tashi Choedon – Vervolging en seksueel misbruik van Tibetaanse boeddhistische nonnen door de CCP
  3. Bay Hagebeek – de sangha als Boeddha
  4. Ethiek zonder religie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    4 november 2015 om 11:24

    Beste Katinka Hesseling,
    Overkoepeling van leraren, dat gaat niet werken, het is gezamenlijk dweilen met de kraan open. Niks mis mee, met dat dweilen maar met de kraan dicht draaien is ook niks mis. Zie wat Robert Keurntjes erover zegt in het discussie-draadje (4 nov. 2015 om 07:38 ) achter zijn blogstuk n.a.v. een interventie mijnerzijds:

    https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/59246-fouten-zijn-menselijk-maar-wat-als-een-leraar-een-fout-maakt/#comment-51275

    • Katinka Hesselink zegt

      4 november 2015 om 13:37

      Blijkbaar heb je het gemist: er is intussen (afgelopen week) een onafhankelijk Meldpunt seksueel misbruik onder Boeddhisten opgericht: https://www.meldpuntbg.nl/

      Voor mij doet het recht aan alle kwetsbaarheden van zowel de doelgroep als de gefragmenteerde Boeddhistische gemeenschap. De Boeddhistische Unie Nederland (BUN) en Buddharama Tempel Waalwijk hebben beide verantwoordelijkheid genomen.

      • G.J. Smeets zegt

        4 november 2015 om 14:12

        Beste Katinka Hesselink,
        nee, het bericht over ‘Meldpunt’ heb ik niet gemist. Het was een van de redenen dat ik mijn lange lap tekst aan Robert Keurntjes heb gestuurd. Heb je die lap ingezien?

    • kees moerbeek zegt

      5 november 2015 om 18:05

      Waarom zouden beroepsbeoefenaren, wie dan ook, zich niet mogen organiseren? Tenminste voor zover het als betreft: gedragscode, onderlinge toetsing (niet vrijblijvende intervisie) e.d. Er bestaan diverse clubs van beroepsbeoefenaren. Sommige hebben zoveel macht dat ze een te grote greep hebben op het overheidsbeleid. Dat heeft niet alleen met die beroepsbeoefenaren te maken, maar ook met de slappe politiek die zich laat ringeloren. Als ‘dweilen met de kraan open’ een argument is om niks te doen waarom dan iedere ochtend nog opstaan? Sorry, G.J. Smeets: https://www.youtube.com/watch?v=14njUwJUg1I

      • G.J. Smeets zegt

        6 november 2015 om 08:19

        Beste Kees,
        wat is dit nou. Ik zeg toch dat er niks mis is met dweilen met de kraan open. Waar ik op wijs is de kraan: leraren zijn onbeschermd en tegelijk untouchable. Nogmaals lees die lange lap tekst in de eerste link van dit draadje.

  2. bart zegt

    5 november 2015 om 16:05

    https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/21295-philip-kapleau-zen-westen/

    Ik ben het eens met de strekking van bovenstaand artikel.
    Het is corrupter het boeddhistisch gedachtegoed als psychotherapie, mindfulness, of wat voor wellness therapie dan ook uit te venten en te commercialiseren, dan macht sex of geld. In de historie van het Boeddhisme zij talloze voorbeelden van schurken, analfabeten, zwervers, enz. die als baanbrekende meesters de geschiedenis zijn in gegaan. Een verhaal in “De lege spiegel” waar een monnik boven op een prostituee satori verkrijgt. Mocht een leraar buiten zijn boekje gaan en de wet niet overtreden, Welke moraalridder wil dan beter dan zijn/haar leraar zijn. Mijn huisarts adviseerde mij eens wat aan Yoga te gaan doen. Toen ik hem vroeg ‘wat voor yoga?, hata- raja-dyana-kundaliniyoga.’ Bleek hij geen bal van yoga af te weten, laat staan dat hij wist dat het de religieuze training van de Hindoestanen is.
    Waar zou je je in kunnen verdiepen als de leer niet meer aanwezig is? Het is corrupter de boeddhistische leer geweld aan te doen dan macht sex en geld.

    • kees moerbeek zegt

      5 november 2015 om 18:08

      ‘Het is corrupter het boeddhistisch gedachtegoed als psychotherapie, mindfulness, of wat voor wellness therapie dan ook uit te venten en te commercialiseren, dan macht sex of geld.’
      Hoe wil je dat duidelijk maken, Bart? Zelfmoordbriefjes, om maar iets akeligs te schrijven?

      • bart zegt

        5 november 2015 om 21:56

        Lees de link

Primaire Sidebar

Door:

Katinka Hesselink

Leerling van Geshe Sonam Gyaltsen (Gelugpa, Tibetaans Boeddhisme) bij het Maitreya Instituut en voormalig student religie-studies aan de Universiteit Leiden. Mindfulness trainer, spiritueel blogger, zoekmachine optimalisatie-expert en webdesigner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.