• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Organisaties » BUN - Boeddhistische Unie Nederland » Bescheiden viering vijfentwintig jaar BUN (1978)

Bescheiden viering vijfentwintig jaar BUN (1978)

17 oktober 2015 door de redactie

Vandaag vierde Boeddhistische Unie Nederland (BUN) in een speciale vergadering in Amsterdam het feit dat er vijfentwintig jaar geleden een doorstart plaatsvond van de in 1978 opgerichte unie, die zeker in de late jaren tachtig een wat kwakkelend bestaan leidde. De boeddhisten waren in die tijd over het algemeen druk bezig binnen hun eigen groepering. Voor andere activiteiten was weinig interesse, ook niet voor de Boeddhistische Unie Nederland.

Deze organisatie stond feitelijk in de sluimerstand tot 1989. Na een congres van de Europese Boeddhistische Unie (EBU) in Parijs blies Rob Janssen de BUN echter nieuw leven in en de jonge boeddholoog Aad Verboom werd voorzitter. De wedergeboorte zou grote gevolgen hebben. De Boeddhistische Omroep Stichting (BOS) en de Boeddhistische Zendende Instantie, met boeddhistische geestelijke verzorgers in het gevangeniswezen, kwamen eruit voort.

ebu logoDe EBU was een unie van nationale boeddhistische  koepelorganisaties zonder individuele leden. Daarom werd op 25 juni 1978 een aparte Boeddhistische Unie Nederland opgericht als samenwerkingsorgaan van een aantal boeddhistische groeperingen, om te beginnen acht stuks. Tonny Kurpershoek werd voorzitter. Zo werd de infrastructuur van het boeddhisme in Nederland verder uitgebreid.

Stoppen met EBU

Begin 21e eeuw besloten bestuur en ledenvergadering van BUN het lidmaatschap van de EBU te beëindigen vanwege een aantal redenen. De belangrijkste reden is dat de EBU zowel landelijke koepels onder haar leden kent als ‘bewegingen die in meerdere Europese landen actief zijn’ zoals FPMT en Triratna Boeddhistische Beweging; dit maakte de EBU in de ogen van de BUN een in te hoge mate stuurloos platform waarin de vertegenwoordigingslijn van Nederlandse centra verward loopt. Begin 2013 werd deze beslissing weer teruggedraaid, omdat de BUN vond dat de EBU inmiddels voldoende veranderd was en wel aan de eisen van de BUN voldeed..

Huis van de Boeddha
Huis van de Boeddha

Het Nederlands Boeddhistisch Archief (NBA) heeft het doorstart jubileum tijdens de algemene ledenvergadering van vandaag in Amsterdam enige luister bijgezet. De BUN ondersteunt het NBA op diverse manieren. De doelstelling van het NBA is om zowel de BUN als haar leden te faciliteren in hun archivering en informatievoorziening. Maar het werkterrein van de NBA is groter. Het wil het in Nederland aanwezige boeddhistisch erfgoed in al zijn breedte zo volledig mogelijk veilig stellen en toegankelijk maken. Er is geen enkele bibliotheek, archief of instelling die tot nu toe op dit gebied verzameld heeft en menig oudere ‘boeddhistische’ publicatie is zo goed als onvindbaar geworden. Gezien de opkomst van de digitale communicatie- en publicatie middelen en hun vluchtigheid is er ook een noodzaak om een digitaal archief en depot op te zetten.

Theosofie

De Boeddhistische Unie Nederland is ingebed in het boeddhisme zoals dat zich na de Tweede Wereldoorlog in het Westen ontwikkelde. Direct na de Tweede Wereldoorlog diende zich een krachtige steun aan voor het boeddhisme in de vorm van de volgelingen der Theosofie. De Nederlandse secretaris van de Theosofische Vereniging, mevrouw Spruitenburg-Dwars, keerde terug uit India en begon met ‘bijeenkomsten’ in haar huis in Huizen. Die trokken tientallen belangstellenden vanuit het hele land. Eén daarvan was Ernst Verwaal, die oprichter werd van de ‘Boeddhistische Vriendenkring Den Haag’; later werd deze omgedoopt tot ‘Nederlandse Boeddhistische Vriendenkring’. Hij publiceerde een simpel kringblad. De kern van de kring was in Den Haag, waar in 1966 de vrouw van de Thaise ambassadeur, mevrouw Bhakdi, begon met elke zaterdag de kringleden te verwelkomen in de Thaise ambassade. Een latere voorzitter was Ronald Poelmeijer; er was ook een duidelijke invloed van Peter van der Beek. Peter was sinds 1953 lid van de ‘Western Buddhist Order’, die in Europa vertegenwoordigd werd door de Engelse boeddhist Jack Austin.

In 1967 veranderde de Nederlandse Boeddhistische Vriendenkring zijn naam naar ‘Nederlands Boeddhistisch Centrum’, na een korte maar roerige tussenfase onder de naam ‘Buddhist Society in the Netherlands’. Het was enigszins gemodelleerd naar de Engelse ‘Buddhist Society’. De activiteiten richtten zich op het zijn van ontmoetingspunt voor boeddhisten van alle scholen en het organiseren van activiteiten die alle boeddhisten kunnen aanspreken.

Vrienden van het boeddhisme

In 1978, toen inmiddels al een aantal aan stromingen verbonden centra ontstaan waren, bleek er behoefte aan een splitsing. Het Centrum werd omgedoopt in de nog steeds bestaande ‘Stichting Vrienden van het Boeddhisme’ en bleef mikken op algemene oecumenische boeddhistische studie, aansprekend voor relatieve nieuwkomers. Ernaast werd opgericht de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) die als koepel over alle centra moest fungeren, inclusief de SVB.

 

Bron artikelen Tulpenboeddhisme van Jacques den Boer.

 

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, BUN - Boeddhistische Unie Nederland, EBU - European Buddhist Union, Nieuws Tags: 1990, BUN, doorstart, NBA, Rinus Laban

Lees ook:

  1. NBA-archief overgedragen aan bibliotheek UBL
  2. Unieke ontmoeting tussen Amsterdamse Chinese tempel en Leger des Heils
  3. Halbertsma’s heruitgave over ‘Buddhisme en zijn Stichter’ op schema
  4. BOS-archief overgedragen aan BFFE

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. rinie zelvelder zegt

    3 mei 2015 om 12:02

    het verhaal over de boeddhistische vrienden kring klopt niet helemaal in het boeddhistisch centrum zat ik en onder anderen peter vanden beek en everhard post,leo boer(voorzitter) en victor Westhoff
    Dat was o.a 1971

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 129 – vrede en alle goeds
    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.