• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Ontwaken: lastig, maar niet onmogelijk

Ontwaken: lastig, maar niet onmogelijk

7 april 2015 door gastauteur

De boeddhistische wetenschapper Andrew Olendzki schreef een interessante column in de wintereditie 2014 van Tricycle. Het kopt: ‘A tough but not impossible act to follow’. Om deze uitspraak te onderbouwen, voert hij de Boeddha als voorbeeld op.

Olendzki oordeelt niet over wat sommigen de metafysische aspecten van het boeddhisme noemen, maar Ontwaken is een ander verhaal. Hij schrijft: ‘Ik denk dat het voor iedereen mogelijk is om te Ontwaken, zelfs voor gewone mensen. Ik denk dat het iets is wat we allemaal moeten nastreven.’ Hieronder een bewerkte vertaling van zijn column.

Wat is Ontwaken?

Andrew Olendzki opname Sumi Lounden Kim.
Andrew Olendzki opname Sumi Lounden Kim.

In de vroege toespraken is bodhi een mentaal zuiveringsproces dat zijn hoogtepunt bereikt in een diepe psychologische transformatie. De Boeddha onderging dit proces toen hij onder de bodhiboom zat. Hij sprak er dikwijls over. In die eerste toespraken gaat Ontwaken niet over het overstijgen (transcendentie) van dit leven, maar over het bereiken van de diepste niveaus van inherent welbevinden.

Onze emoties en ons gedrag omvatten diepgewortelde ‘giftige’ gewoontes, die lijden veroorzaken. Begeerte, haat of afkeer en verwarring en de gevoelens die deze vergiften teweegbrengen, mogen op korte termijn bevredigend en zelfs nuttig zijn, maar zonder twijfel beschadigen ze ons of anderen, of allebei. Het is als met cafeïne, suiker, nicotine en alcohol; middelen die snel een prettig gevoel tot gevolg hebben maar op den duur onze fysieke gezondheid ondermijnen.

De Boeddha toonde ons door zijn voorbeeld dat het mogelijk is om radicaal gezond te worden en vervolgens het wereldse leven te leven. Zijn Ontwaken bestond eruit zijn geest zo te veranderen dat de vergiften van hebzucht, haat en zelfbedrog niet langer voorkomen, terwijl een heel scala aan gezonde emoties en andere geestelijke vaardigheden actief blijven en zelfs worden opgeroepen. Is dit moeilijk om na te volgen? Veel van Boeddha’s volgelingen slaagden er blijkbaar in zijn voorbeeld te volgen. Waarom wij dan niet?

Vrij van vergiften

We weten dat we in staat zijn goed te doen wanneer we iemand kwetsen of onszelf bedriegen. Nooit worden we tot het onheilzame gedwongen, omdat we tot op zekere hoogte de mogelijkheid hebben van moment tot moment te experimenteren en we door bewust in te grijpen betere beslissingen kunnen nemen. Als we nu in plaats van wreed vriendelijk kunnen zijn, dan kunnen we dit straks ook. We zijn er misschien niet toe in staat mensen aan te wijzen van wie we zeggen dat ze helemaal ontwaakt zijn, maar dat geldt wel voor hen die vrij zijn van de drie vergiften. En als we deze mensen ontmoeten, herkennen we hun verlichte gedrag.

Mediterende Boeddha.
Mediterende Boeddha.

De Boeddha ontwaakte plotseling en resoluut, maar zo hoeven we Ontwaken niet te zien. In elk moment erven we iets uit ons verleden, veranderen we het door onze huidige ervaring en zaaien we daarmee de gevolgen voor onze toekomst. In elk moment kunnen de vergiften die we tegenkomen zich opstapelen of losgelaten worden. Een moment zonder hebzucht, haat en zelfbedrog is een ontwaakt moment. Zelfs een niet-ontwaakt iemand kan een ontwaakt moment ervaren.

De ene voet voor de andere

Als we het pad volgen, laten we dan niet vooral kijken naar de bestemming, hoog boven in de wolken, maar zorgvuldig de ene voet voor de andere zetten. Ieder moment vol aandacht waarin vrijgevigheid hebzucht vervangt, compassie de plaats inneemt van haat, en inzicht illusie ontregelt, is een moment waarin we ontwaakt zijn. Als we in staat zijn tot één moment van wijsheid, waarom dan niet een volgend moment?

Bron: Andrew Olendzki, A tough but not impossible act to follow. Tricycle, winter 2014, p. 86-87 . Bewerkte  vertaling Kees Moerbeek. Deze column verscheen eerder in het lentenummer van het digitale magazine van Vrienden van het Boeddhisme (VvB). Afbeelding omslag ‘Contact’, Jeanne Schouten.

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Nieuws Tags: Andrew Olendzki, ontwaken, stapvoets, vrienden van het boeddhisme

Lees ook:

  1. Guy – Harmonie in de Sangha
  2. Guy – Ontwaken (1)
  3. Guy – Ontwaken (2)
  4. Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Jacob zegt

    8 april 2015 om 09:04

    En nu nog de praktijk. Gewoon wakker worden gaat vanzelf als het goed is. Ook dit is elke keer anders. Na een rare droom of een kort maar verfrissend dutje voel je verschil. Dit beseffend betekent nog niet dat je echt ontwaakt bent in elk moment.Vrede hebben hiermee lijkt me een eerste stap op weg naar…….

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten
    • Sodis – de virtuele denkster 528
    • Boeken – Op zoek naar de Zesde Zenvader
    • B’eter: Bao buns met aubergine
    • Elk levend wezen groeit en streeft naar grootschaligheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.