• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Haaglanden, een sangha zonder dominante traditie

Haaglanden, een sangha zonder dominante traditie

3 maart 2015 door gastauteur

In ons land zijn vele hedendaags sangha’s. In hartje Den Haag bestaat Boeddhistisch Centrum Haaglanden (BHC) ruim tien jaar. Het is een bijzondere sangha: er is geen sprake van één dominante traditie of connectie met een buitenlandse boeddhistische leraar.

Het begon met Varamitra, inmiddels bekend als hoofd van de boeddhistische geestelijke verzorging bij justitiële instellingen en als oud-voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland. In 1987 zegde hij zijn droombaan als organisatieadviseur op, deed zijn bezittingen van de hand en ging met sabbatical. Aan het begin daarvan maakte hij voor het eerst kennis met het boeddhisme. Het raakte een gevoelige snaar bij hem.

Varamitra
Varamitra

Hij maakte een lange reis door Azië en verbleef veel in kloosters. En ontdekte het traditionele (etnische) boeddhisme, maar ook wat hij de ‘achterkant’ van het boeddhisme noemt. Het zijn dezelfde situaties en misstanden die het christendom in West-Europa kende. Maar zijn fascinatie voor het boeddhisme bleef. In 1989, na verschillende retraites in West-Europa, ‘viel het kwartje’ tijdens een lange intensieve training in de Amerikaanse staat Californië. Het was de erkenning: ik ben boeddhist.

In de jaren erna maakte hij verder kennis met de diverse boeddhistische tradities. Uiteindelijk werd hij in Engeland lid van de Western Buddhist Order (nu Triratna). Een intensief voltijds trainingsprogramma en retraite in Engeland en een ordinatieretraite in Spanje volgden. Zijn voltijds studie- en meditatieprogramma in Engeland en Wales eindigde in 1995.

Terug in Nederland na acht jaar buitenland ontdekte hij het boeddhisme in de Lage Landen. Hij ging onderricht geven in het Boeddhistisch Centrum Amsterdam van zijn orde: terug naar de drukte van het leven in de grote stad. In de loop van de jaren ontwikkelde hij een stijl van onderricht die aansluit bij de levensstijl van stadsbewoners. Varamitra stelde zichzelf de vraag: ‘Wat hebben zij nodig om vanuit boeddhistisch perspectief in de 21ste eeuw hun dagelijkse leven op een zinvollere manier te leven?’

Corine de Jong.
Corine de Jong.

Vanuit deze benadering richtte Varamitra (‘dierbare vriend’), toen begin vijftig, in 2004 samen met Corine de Jong een eigen centrum op: het Boeddhistisch Centrum Haaglanden. Het begon met een kleine, gehorige, maar ook intieme etage in een woonpand als uitvalsbasis. Het had de energie van ware pioniers. In 2011 werd na een grondige verbouwing door de sangha zelf een nieuw centrum geopend in een oud hoekje van de stad, de Uilebomen.

‘Begin bij jezelf’

BCH heeft intussen de rechtsvorm van een kerkgenootschap, maar geeft net als andere centra boeddhistische cursussen. Ze staan open voor iedereen, ongeacht iemands ervaring met het boeddhisme of religieuze achtergrond. Het aanbod is breed. Omdat meditatie een belangrijk element van de beoefening is, wordt het hele jaar door een zesweekse basiscursus ‘Leren mediteren’ gegeven. De belangrijkste meditatievormen komen aan bod.

In de jaarcursus ‘Meditatie en boeddhisme’ maken de deelnemers gedurende vijf opeenvolgende modules kennis met de grondslagen van het boeddhisme zoals het edele achtvoudige pad, wijsheid en een aantal leerredes van de Boeddha. De donderdagavonden staan in het teken van verdieping van de beoefening. Sangha-leden mediteren samen en wisselen ervaringen met elkaar uit. In 2007 is ook een leesgroep ‘Pali-Canon’ gestart. Op een intensieve manier worden de bronteksten van het boeddhisme bestudeerd. Sinds 2012 bestaat er een groep die het Satipatthana-sutta bestudeert en mediteert.

De sangha bestaat uit lekenbeoefenaars. Ze hebben uiteenlopende achtergronden, maar gemeen hebben zij de spanningen van het dagelijks leven, zoals stress op het werk, ontslag en sociale druk. Er is daarom veel aandacht voor persoonlijke beoefening van het boeddhisme vanuit de gedachte: ‘Verander de wereld, begin bij jezelf’.

Werk in uitvoering.
Werk in uitvoering.

Daarbij is er geen sprake van één dominante traditie of connectie met een buitenlandse boeddhistische leraar. Varamitra, die in 2006 de Western Buddhist Order verliet, voelt zich niet meer verbonden aan een bepaalde traditie. Zijn onderricht komt voort uit de diverse tradities en is afgestemd op de leden van de sangha. Zij vormen het vertrekpunt van zijn onderricht en is: ‘werk in uitvoering’.

Ook kenmerkend voor BCH is het ontbreken van een focus op de overdracht van leraar op leerling. Niet dat er geen leraren zijn. Corine de Jong en Varamitra zijn de drijvende krachten achter het centrum en sinds 2013 bestaat er een individueel leertraject voor sangha-leden die ‘meer willen’ en op termijn onderricht kunnen geven in het centrum.

Belangeloos, maar niet zonder belang

Boeddhistisch Centrum Haaglanden is een actieve sangha en alle werkzaamheden gebeuren vrijwillig en vanuit vrijgevigheid. Dit geldt zowel voor het onderhoud aan het pand, de meditatieruimte en de tuin, het maken van de nieuwsbrief en de financiële kant van de sangha. Ook de docenten werken onbetaald. Deelname aan cursussen gaat op basis van een bijdrage in de kosten. Voor wie dit niet kan, is er een solidariteitsfonds.

Het werk van de sangha-leden is belangeloos, maar niet zonder belang. Als er één belang voorop staat, is dat wel bijdragen aan het welzijn van allen. Het jubileumjaar stond dan ook in het teken van de beoefening van vrijgevigheid in het dagelijks leven, het leren ervaren van overvloed in tijden van crisis.

Dit artikel verscheen eerder in het magazine van de Vrienden van het Boeddhisme.

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Boeddhistisch leven Tags: Corine de Jong, Den Haag, Haaglanden, Varamitra

Lees ook:

  1. BUN aanwezig bij Prinsjesdagviering 2015
  2. De boeddhistische blik – ruimte, het mooiste wat er is (herhaling)
  3. Prinsjesdagviering in de Grote Kerk van Den Haag
  4. Boeddhistisch leraar Varamitra bij anti-haatdienst in Den Haag

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    4 maart 2015 om 13:55

    Dit leest als een prachtige ontwikkeling.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.