• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » ‘We hebben geen zelf’, zegt de Boeddha

‘We hebben geen zelf’, zegt de Boeddha

1 maart 2015 door de redactie

We hebben geen “zelf” zegt de Boeddha.
Dat is niet vanzelfsprekend. Het gaat tegen ons gezond verstand in.
Spreken we niet dagelijks over ons “ik” en ons “zelf” ?
Deze leer van het Niet-Zelf is het meest controversiële aspect van de visie van de Boeddha.
Het is ook het belangrijkste.
Verlichting wordt omschreven als de verwerkelijking van het inzicht in het Niet-Zelf.
Hoe kunnen we deze leer begrijpen ?
Waarom is dit inzicht zo belangrijk op het boeddhistisch pad ?
 

                                                                                                                      Meynard Vasen

Op vrijdag 6 maart 2015 is Meynard Vasen te gast in het boeddhistisch centrum Ehipassiko in Antwerpen en belicht het fenomeen egoloosheid/zelfloosheid. Vasen (1958) beoefent het boeddhisme in de Triratna Boeddhistishe Orde. Hij rondt een studie Wijsbegeerte af met een masterthesis over boeddhistische ethiek. Hij verdiepte zich vooral in boeddhistische filosofie.

Meynard Vasen is Nederlander en woont en werkt in Vajraloka, een boeddhistisch retraitecentrum in Wales. Af en toe komt hij terug naar Nederland/België.

Vrijdag 6 maart 2015 van 20.00 uur tot 21.30 uur, Korte Altaarstraat 19, 2018 Antwerpen.

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Nieuws Tags: egoloos, Ehipassiko, Geen Zelf, Meynard Vasen

Lees ook:

  1. Boeddhisme en hersenwetenschap
  2. ‘Verloren zonen’ in boeddhisme en christendom
  3. Kan je jezelf als je beste vriend zien? Impressies van Sri Lanka 2016
  4. Ehipassiko – een Boeddha in wording (film)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sjoerd zegt

    1 maart 2015 om 23:39

    Als ik alle bekende theorie uit de moderne psychologie over het zelf op een rijtje zet, is de uitkomst hetzelfde. Het gaat steeds om een manier om een functionerend individu in talige formuleringen te beschrijven.
    Het bestaat niet werkelijk, maar is slechts een manier van spreken.
    Een kaartje om met een werkelijkheid om te gaan die veel complexer is dan een mens kan waarnemen en begrijpen.

    Het is altijd zo’n confrontatie als ik weer merk dat ik een zelfbedachte kaart voor de werkelijkheid heb gehouden.
    Zou de boeddha daar ook nog last van hebben gehad na zijn verlichting? :-)

  2. Nathan Wennegers zegt

    2 maart 2015 om 05:15

    Ik ken de lezing niet van Meynard Vasen over Niet-Zelf. Maar je kunt niet ontkennen dat je er bent. We kijken de hele dag tegen onszelf op, of we willen of niet. En het liefst ontlopen we onszelf, door onszelf onder te dompelen in filmbeelden, alcohol, drugs, eten, snoepen,…
    Geen zelf, betekent voor mij dat je afrekent met je zelfbeeld. Dat je jezelf volledig bevrijdt van het beeld over jezelf. Zodat er sprake kan zijn van keuzeloos gewaarzijn. Meditatie zonder begin en einde. Inzicht in wat is.

    • Kees Moerbeek zegt

      2 maart 2015 om 09:35

      Inderdaad, Nathan. De Boeddha heeft nooit ontkent dat we bestaan als mensen, die eten, slapen, ademen e.d. Dat zijn activiteiten die we doen om te overleven. In deze zin bestaat het ik.

      Waar de Boeddha op wijst is de illusie dat er een zuiver en uniek ego zou bestaan onafhankelijk van ons geest-lichaam. Dat dit ik eigenaar is van ons geest-lichaam, ons aanstuurt e.d. En dat dit zuivere ego zelfs zou bestaan na de dood. Hier gaat het mis, volgens de Boeddha.

      Mocht hier meer over willen lezen dan is er ‘An Introduction to Buddhist Psychology and Counseling’ van Padmasiri de Silva. Zie vooral hoofdstuk 4 The Psychology of Motivation.

      Het idee dat de Boeddha de oorlog verklaard heeft aan het ik is veel te ongenuanceerd.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.